T-Mobile kantował klientów? UOKiK stawia zarzuty (aktualizacja)
T-Mobile w swojej ofercie ma promocję, która obiecuje 1200 GB za darmo na rok. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów uważa, że to hasło reklamowe może wprowadzać w błąd, a warunki promocji mogą być niezrozumiałe dla konsumentów.

Prezes Urzędu Ochrony Konsumentów i Konkurencji wszczął postępowanie przeciwko T-Mobile Polska. Chodzi o praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów. Według urzędu hasło reklamowe „1200 GB za darmo na rok” może wprowadzać w błąd. Obiecywane przez magentowego operatora, zdaniem UOKiK, korzyści różnią się od rzeczywistych profitów i są uwarunkowane opłatami, o szczegółach których konsumenci mogą nie być należycie informowani.
W ramach promocji użytkownicy T-Mobile na kartę otrzymują co miesiąc pakiety internetowe o wielkości 100 GB, maksymalnie przez 12 miesięcy. Warunkiem jest odnawianie cyklicznej oferty za co najmniej 35 zł.



Zobacz: T-Mobile na kartę: 1200 GB internetu przez rok za darmo
Zobacz: 1200 GB w T-Mobile na kartę na nowych warunkach. Co się zmieniło?
Promocja obowiązuje w T-Mobile na kartę od 7 lutego 2022 roku. Kanały emisji kampanii obejmują reklamę telewizyjną, internetową (strony internetowe, serwisy społecznościowe), zewnętrzną (bilboardy, plakaty, citylighty w przestrzeni miejskiej) oraz w punktach sprzedaży. Spółka prowadziła także kampanie w sieci sklepów Żabka. Duże hasło reklamowe, w polskim lub ukraińskim języku, na różowym tle to wizualna forma prezentacji promocji. Informacje o jej szczegółowych warunkach pozostają prawie niewidoczne, zapisane kilkunastokrotnie mniejszą czcionką, u dołu materiałów handlowych. Analiza materiałów reklamowych w przestrzeni miejskiej wykazała, że są one nieczytelne i nawet najbardziej uważny konsument nie ma możliwości poznania szczegółów promocji.
Po zapoznaniu się z reklamą konsument powinien mieć ogólne, ale zgodne z rzeczywistością, wyobrażenie na temat prezentowanej oferty. Tymczasem hasło promocyjne T-Mobile może sugerować otrzymanie jednorazowego pakietu danych o wielkości 1200 GB, nie zaś kilkanaście mniejszych pakietów pod warunkiem uiszczania opłaty cyklicznie. Gdyby konsumenci od razu dysponowali pełnymi informacjami dotyczącymi promocji i wiedzieli, że muszą w ciągu roku wydać co najmniej 420 zł, aby dostawać co miesiąc 100 GB internetu, mogliby nie zdecydować się na skorzystanie z oferty.
– powiedział Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK
Częścią reklamy zewnętrznej jest również kod QR odsyłający do strony internetowej poświęconej promocji. UOKiK uważa, że nie może to zostać uznane za wystarczające zaznajomienie konsumentów z jej istotnymi zasadami.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów dodaje, że od początku trwania omawianej promocji w T-Mobile nie zmieniły się znacząco warunki ani sposoby prezentacji oferty. Działo się tak pomimo wystosowanego do spółki przez Prezesa UOKiK wystąpienia miękkiego sygnalizującego, że komunikacja promocji może wprowadzać w błąd i naruszać zbiorowe interesy konsumentów.
Spółka T-Mobile Polska otrzymała teraz zarzuty. Jeśli się potwierdzą, operatorowi grozi kara do 10% rocznego obrotu.
Aktualizacja:
T-Mobile Polska w krótkim komunikacie prasowym odniósł się do zarzutów UOKiK. Magentowy operator podkreślił w nim, że stawia na to, by jego klienci mogli korzystać z najlepszych ofert i technologii.
W T-Mobile stawiamy na to, by nasi klienci mogli korzystać z najlepszych ofert i technologii. Tak było również w przypadku oferty „1200 GB za darmo przez rok”, która w momencie swojej premiery stanowiła najciekawsze i jedno z najbardziej opłacalnych na polskim rynku rozwiązań dla użytkowników ofert na kartę. Dzięki temu zyskała nie tylko szerokie zainteresowanie klientów, ale i konkurencji, która uznała, że podobne oferty powinny znaleźć się również w ich portfolio. Co równie ważne, oferta powstała w zgodzie z mechaniką właściwą dla usług na kartę, w których to korzystanie z różnorodnych bonusów jest związane z posiadaniem aktywnego konta lub pakietu, a to najczęściej oznacza konieczność comiesięcznych doładowań.
Na przestrzeni blisko rocznej obecności oferty na rynku otrzymaliśmy setki pozytywnych sygnałów od klientów na temat samej oferty i zaledwie kilka zgłoszeń związanych z jej komunikacją. Niemniej, jeśli w ocenie UOKiK-u komunikacja oferty nie była wystarczająco jasna, jesteśmy gotowi ją poprawić, tak by zadbać o zadowolenie jak największej liczby klientów.
W najbliższych dniach przekażemy UOKiK-owi materiały związane z promowaniem oferty i będziemy współpracować z urzędem, by poprawić komunikację oferty na taką, która nie pozostawia wątpliwości co do jej warunków. Podkreślamy przy tym, że bez względu na zmiany w komunikacji nasza oferta „1200 GB” pozostanie co najmniej tak samo atrakcyjna jak ta, z której obecnie korzystają już setki tysięcy zadowolonych użytkowników.
– napisał T-Mobile w informacji prasowej