Z eSkrzynki Poczty Polskiej skorzystało już prawie 13 tys. użytkowników

W czasie trwającej od ubiegłego roku pandemii COVID-19, Poczta Polska rozszerzyła swoje portfolio o nowe produkty dostępne drogą elektroniczną, a także rozwiązania mające umożliwić bezpieczne korzystanie z usług pocztowych. Wśród nich jest eSkrzynka, która w ciągu dwóch miesięcy od ponownego uruchomienia miała 12,7 tysiąca użytkowników.

Marian Szutiak (msnet)
1
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Z eSkrzynki Poczty Polskiej skorzystało już prawie 13 tys. użytkowników

Rewolucja cyfrowa przyspieszyła w trakcie pandemii, Poczta odpowiada na te wyzwania wprowadzając możliwości skorzystania z usług pocztowych przez Internet. To wygodne i bezpieczne rozwiązania, cieszące się coraz większą popularnością wśród naszych klientów.

– powiedział Krzysztof Falkowski, wiceprezes zarządu Poczty Polskiej S.A. 

Dalsza część tekstu pod wideo

Kluczowym rozwiązaniem cyfrowym, dostępnym w ramach platformy i uruchomionym przez Pocztę Polską w trakcie pandemii, jest eSkrzynka, czyli usługa zapewniająca możliwość odbioru korespondencji bez wychodzenia z domu. Przesyłki polecone są digitalizowane i udostępniane klientowi w internetowej skrzynce pocztowej, z zachowaniem wszelkich norm bezpieczeństwa oraz poufności e-korespondencji. eSkrzynkę można założyć online, przy użyciu profilu zaufanego. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, w ramach rozwiązania obsługiwane są przesyłki polecone, z wyłączeniem przesyłek wysyłanych przez sądy i trybunały, prokuraturę i komornika sądowego oraz przez organy ścigania – jeśli zawierają oznaczenie „Nie podlega digitalizacji”. W ciągu zaledwie dwóch miesięcy od ponownego uruchomienia eSkrzynki, z usługi tej skorzystało już 12700 użytkowników.

Z eSkrzynki Poczty Polskiej skorzystało już prawie 13 tys. użytkowników

Platforma poczta-cyfrowa.pl

Na platformie poczta-cyfrowa.pl spółka zintegrowała większość usług rozproszonych w ramach całej Grupy Kapitałowej Poczty Polskiej, umożliwiając dostęp do oferty drogą online. Klient może za jej pośrednictwem:

  • zgłosić chęć nadania paczki,
  • kupić e-znaczek,
  • wysłać e-kartkę,
  • sięgnąć do oferty internetowego sklepu filatelistycznego i e-sklepu Poczty,
  • zamówić prenumeratę prasy,
  • skorzystać z usług bankowych i ubezpieczeniowych,
  • złożyć dyspozycję otrzymania elektronicznego awizo,
  • złożyć dyspozycję kierowania korespondencji pod wskazany adres,
  • złożyć dyspozycję przechowywania korespondencji w placówce, nawet do 4 tygodni,
  • założyć profil zaufany.

Przesyłki pocztowe w czasie pandemii

22 kwietnia 2020 roku, w związku ze zmianą zapisów w Prawie pocztowym, Poczta Polska wdrożyła nowe wytyczne dotyczące doręczania przesyłek listowych poleconych oraz paczek pocztowych i przesyłek kurierskich. Pierwszym z nich jest dostarczanie przesyłek poleconych bezpośrednio do skrzynki na listy odbiorcy. Ze względu na obowiązujące przepisy, taki sposób doręczania nie obejmuje przesyłek wysyłanych między innymi przez sądy i prokuraturę. W przypadku takiej korespondenji wprowadzono zmiany, które umożliwiają jej bezdotykowy odbiór.

Ze względów bezpieczeństwa, klienci Poczty mają możliwość odbioru rejestrowanych listów poleconych bez tradycyjnego pokwitowania. Zamiast podpisu wystarczy okazanie, z bezpiecznej odległości, pracownikowi Poczty Polskiej dokumentu tożsamości, na przykład dowodu osobistego, paszportu lub prawa jazdy. Pracownik Poczty Polskiej spisuje cztery ostatnie cyfry numeru z weryfikowanego dokumentu i na tej podstawie może wydać przesyłkę.

Odbiór paczki przy użyciu kodu PIN to kolejne, wdrożone przez Pocztę rozwiązanie. Jego realizacja jest możliwa po wprowadzeniu przez nadawcę numeru telefonu bądź adresu e-mail adresata, na który Poczta Polska przed doręczeniem przesyłki udostępnia 6 cyfrowy kod PIN. Przy odbiorze przesyłki wystarczy podać go kurierowi. Z jednorazowego kodu odbioru można skorzystać w usługach Pocztex, PACZKA+ oraz Paczka pocztowa.