Xiaomi goni Huaweia na polskim rynku smartfonów

Samsung niezmiennie króluje na polskim rynku smartfonów po III kwartale 2019 roku. Ciekawie zaczyna dziać się za jego plecami, gdzie Xiaomi zaczyna gonić Huaweia.

Arkadiusz Dziermański (orson_dzi)
10
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Xiaomi goni Huaweia na polskim rynku smartfonów

Dane IDC na temat sprzedaży prezentuje Urszula Zielińska na łamach Rzeczpospolitej. Na wstępie warto zaznaczyć, że IDC zbiera dane o dostawach urządzeń do sprzedawców. Nie oznacza to, że dokładnie tyle samo smartfonów trafiło później do klientów.

Dalsza część tekstu pod wideo

Samsung liderem, Xiaomi się rozpycha

Liderem polskiego rynku smartfonów niezmiennie i w zasadzie niepodzielnie pozostaje Samsung z wynikiem 39,7%. Choć w porównaniu z poprzednim kwartałem jest to lekki spadek. Stracili również prawie wszyscy pozostali na liście. Spadek o 1 p.p. do 23,5% zanotował Huawei, czwarty Apple o 0,3 p.p. do 9% oraz piąta Motorola o 0,9 p.p.do 6,3%.

Zyskał tylko jeden gracz i to aż 4,5 p.p. - Xiaomi. Z wynikiem 16,2% chińska firma pewnie zajmuje trzecią pozycję. Nie tylko bezpiecznie wyprzedza Apple'a, ale też zaczyna gonić Huaweia.

Producent Udział w rynku w 2Q2019 Udział w rynku w 3Q2019 Zmiana
Samsung 41,9% 39,7% -2,2 p.p.
Huawei 24,5% 23,5% -1,0 p.p.
Xiaomi 11,7% 16,2% 4,5 p.p.
Apple 9,3% 9,0% -0,3 p.p.
Motorola 7,2% 6,3% -0,9 p.p.
Pozostali 5,4% 5,4% 0,0 p.p.
Pokaż więcej

Miejsca poszczególnych producentów nie powinny dziwić

Samsung ma w ofercie bardzo dużo modeli z różnych półek cenowych i są zawsze obecne w promocjach operatorów, więc Polacy chętnie po nie sięgają. Huawei, pomimo braku Mate'a 30 Pro, nadal dobrze się sprzedaje. Z rozmów ze sprzedawcami telefonów wiem, że faktycznie kilka miesięcy temu był mały kryzys i klienci często pytali o przyszłość marki, ale szybko wrócili do chętnego kupowania smartfonów firmy.

Xiaomi jest ostatnio dużo. Dosłownie i wszędzie. Często pojawiają się w promocjach operatorów, a salony Mi Store są otwierane w kolejnych miastach w bardzo krótkich odstępach. Na Apple często narzekamy, że drogo. Drogo, ale iPhone'y od zawsze się sprzedają. I od zawsze ich brakuje. Apple ma taką politykę, że ich smartfonów jest zawsze za mało i brakuje ich w magazynach, głównie operatorów. A to dodatkowo napędza sprzedaż, bo ludzie czują, że kupują produkt premium, którego wszyscy pożądają, bo szybko znika ze sklepów.

Motorola z kolei przeżywa w ostatnich miesiącach renesans. To już nie tylko ważny gracz na rynku obu Ameryk, ale popularność marki rośnie również w Polsce. Motorola sprzedaje dobre jakościowo smartfony w adekwatnych do możliwości cenach. A to idealny przepis na sukces w Polsce.

Ciekawość może wzbudzać również ostatnie miejsce, czyli Pozostali producenci. To właśnie tam znajdziemy LG, Oppo, HTC, Sony, czy Meizu. Jedni są tam od niedawna, po latach sukcesów, inni są tam od zawsze, bo nie potrafią przebić się na polskim rynku.