Xiaomi goni Huaweia na polskim rynku smartfonów
Samsung niezmiennie króluje na polskim rynku smartfonów po III kwartale 2019 roku. Ciekawie zaczyna dziać się za jego plecami, gdzie Xiaomi zaczyna gonić Huaweia.

Dane IDC na temat sprzedaży prezentuje Urszula Zielińska na łamach Rzeczpospolitej. Na wstępie warto zaznaczyć, że IDC zbiera dane o dostawach urządzeń do sprzedawców. Nie oznacza to, że dokładnie tyle samo smartfonów trafiło później do klientów.
Samsung liderem, Xiaomi się rozpycha
Liderem polskiego rynku smartfonów niezmiennie i w zasadzie niepodzielnie pozostaje Samsung z wynikiem 39,7%. Choć w porównaniu z poprzednim kwartałem jest to lekki spadek. Stracili również prawie wszyscy pozostali na liście. Spadek o 1 p.p. do 23,5% zanotował Huawei, czwarty Apple o 0,3 p.p. do 9% oraz piąta Motorola o 0,9 p.p.do 6,3%.



Zyskał tylko jeden gracz i to aż 4,5 p.p. - Xiaomi. Z wynikiem 16,2% chińska firma pewnie zajmuje trzecią pozycję. Nie tylko bezpiecznie wyprzedza Apple'a, ale też zaczyna gonić Huaweia.
Producent | Udział w rynku w 2Q2019 | Udział w rynku w 3Q2019 | Zmiana |
---|---|---|---|
Samsung | 41,9% | 39,7% | -2,2 p.p. |
Huawei | 24,5% | 23,5% | -1,0 p.p. |
Xiaomi | 11,7% | 16,2% | 4,5 p.p. |
Apple | 9,3% | 9,0% | -0,3 p.p. |
Motorola | 7,2% | 6,3% | -0,9 p.p. |
Pozostali | 5,4% | 5,4% | 0,0 p.p. |
Miejsca poszczególnych producentów nie powinny dziwić
Samsung ma w ofercie bardzo dużo modeli z różnych półek cenowych i są zawsze obecne w promocjach operatorów, więc Polacy chętnie po nie sięgają. Huawei, pomimo braku Mate'a 30 Pro, nadal dobrze się sprzedaje. Z rozmów ze sprzedawcami telefonów wiem, że faktycznie kilka miesięcy temu był mały kryzys i klienci często pytali o przyszłość marki, ale szybko wrócili do chętnego kupowania smartfonów firmy.
Zobacz: Samsung Galaxy S11 będzie w trzech rozmiarach i pięciu wariantach
Zobacz: Używaliśmy Huaweia Mate 30 Pro. Teraz będzie nam się śnić po nocach
Xiaomi jest ostatnio dużo. Dosłownie i wszędzie. Często pojawiają się w promocjach operatorów, a salony Mi Store są otwierane w kolejnych miastach w bardzo krótkich odstępach. Na Apple często narzekamy, że drogo. Drogo, ale iPhone'y od zawsze się sprzedają. I od zawsze ich brakuje. Apple ma taką politykę, że ich smartfonów jest zawsze za mało i brakuje ich w magazynach, głównie operatorów. A to dodatkowo napędza sprzedaż, bo ludzie czują, że kupują produkt premium, którego wszyscy pożądają, bo szybko znika ze sklepów.
Zobacz: Xiaomi otwiera kolejny Mi Store - tym razem w Szczecinie. Ponad 900 urządzeń w specjalnych cenach!
Zobacz: Wyniki Apple'a za 3Q2019 - rekordowy przychód napędzany usługami, elektroniką noszoną i iPadami
Motorola z kolei przeżywa w ostatnich miesiącach renesans. To już nie tylko ważny gracz na rynku obu Ameryk, ale popularność marki rośnie również w Polsce. Motorola sprzedaje dobre jakościowo smartfony w adekwatnych do możliwości cenach. A to idealny przepis na sukces w Polsce.
Ciekawość może wzbudzać również ostatnie miejsce, czyli Pozostali producenci. To właśnie tam znajdziemy LG, Oppo, HTC, Sony, czy Meizu. Jedni są tam od niedawna, po latach sukcesów, inni są tam od zawsze, bo nie potrafią przebić się na polskim rynku.