DAJ CYNK

Urzędy na tropie telemarketerów, ale pozytywnych skutków nie widać

orson_dzi

Prawo, finanse, statystyki

nieuczciwy telemarketing uke uodo uokik

Nieuczciwy telemarketing jest ostatnio na celowników urzędów. To rodziy pytanie - dlaczego urzędów, skoro tymi sprawami powinien zajmować się UKE? Tymczasem więcej skarg w tych sprawach spływa do UODO. Polacy nie wiedzą gdzie zgłaszać swoje problemy, a Urzędy, choć nakładają kolejne kary, nie są odpowiednim straszakiem dla nieuczciwych firm.

Urzędowe zamieszanie. Zgłoszeń jest mało i trafiają w niewłaściwe miejsce

Choć to UKE powinien być organem, który zwalcza nieuczciwy telemarketing, to w 2018 roku otrzymał tylko 190 zgłoszeń od konsumentów. UODO dostał ich w tym czasie 5,5 tys. Choć nie wszystkie dotyczyły konkretne telemarketingu. To ciekawe, bo nawet jeśli zsumujemy liczbę zgłoszeń, to jest ich bardzo mało. Gdyby chociaż połowa, a nawet i 1/3 osób, które w rozmowach z operatorami, w treściach zgłoszeń reklamacyjnych lub w komentarzach w Internecie straszą zgłoszeniami spraw do UKE lub UOKIK faktycznie to zrobiła, to skarg powinno być co najmniej kilka razy więcej.

Zobacz: UOKiK: kara za telemarketing „Akademii Zdrowia”

Ciekawie wygląda też liczba zgłoszeń do UODO. Dziennik Gazeta Prawna przytacza wypowiedzi prawników, zdaniem których wynika to z nadmiaru organów, które mogą zająć się sprawą. Ludzie zwyczajnie nie wiedzą, do kogo zwrócić się z problemem.

W przyszłości ma się to zmienić, bo Urzędy planują połączyć siły i z nieuczciwym telemarketingiem będą walczyć trzy organy - UKE, UODO oraz UOKiK.

Zobacz: Telestrada na celowniku UOKiK. Możliwa wysoka kara

Sypią się kary, ale czy to coś zmienia?

W tym roku UKE i UOKiK nałożyły po dwie kary. Najciekawszy jest zdecydowanie przykład firmy Arstele. Jak przytacza DGP, w trakcie prowadzenia postępowania telemarketerzy firmy dwukrotnie zadzwonili na numery służbowe pracowników UOKiK, zapraszając ich na prezentację leczniczego super-sprzętu, pod pretekstem wykonania "badania medycznego". Zapewne darmowego.

Zobacz: [Aktualizacja] UKE ukarał spółkę Koksztys za nielegalny telemarketing

Jak często zaznaczacie w komentarzach, kary za nieuczciwy telemarketing są zbyt niskie. Ale to tylko jeden problem. Drugim jest fakt, że kary nie są prawomocne. Standardowe postępowanie w przypadku zdecydowanej większości kar UKE lub UOKiK jest zawsze takie same - postępowanie, kara, odwołanie do sądu, wyrok, odwołanie do kolejnego sądu... Dzięki temu firmy znacznie odwlekają moment zapłacenia kary, a po drodze nierzadko udaje się ją w trakcie postępowań zmniejszyć.

Zobacz: Pierwsza polska kara za złamanie RODO pod lupą zagranicznych mediów: kwota nie jest imponująca

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: Dziennik Gazeta Prawna