W trzecim kwartale 2024 roku rynek składanych smartfonów odnotował pierwszy w historii spadek dostaw w ujęciu rocznym (rok do roku), wynoszący 1%. Było to zaskoczenie po sześciu kolejnych kwartałach wzrostów, co według danych Counterpoint Research jest sygnałem przejściowej fazy dla tego segmentu. Kluczowym czynnikiem osłabienia była nieco rozczarowująca sprzedaż nowej urządzeń Samsung Galaxy Z Fold6 i Samsung Galaxy Z Flip6, co wpłynęło na wyniki całego rynku.
Samsung ponownie zajął pierwsze miejsce na światowym rynku składanych smartfonów z udziałem na poziomie 56%. Stało się to dzięki premierze nowych produktów, jednak liczba dostarczonych urządzeń spadła o 21% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Szczególnie model Galaxy Z Flip6 nie dorównał popularności swojego poprzednika, a Galaxy Z Fold6 osiągnął jedynie umiarkowany sukces.
Dodatkowym wyzwaniem dla Samsunga jest rosnący udział producentów chińskich w globalnym rynku składanych smartfonów. W Chinach, gdzie popyt na tego typu urządzenia rośnie, Samsung kontroluje zaledwie 8% rynku, podczas gdy poza tym regionem jest liderem z imponującym udziałem 82%.
Rynek smartfonów składanych staje się coraz bardziej konkurencyjny. W Ameryce Północnej Samsung musi zmierzyć się z Motorolą, która oferuje atrakcyjne cenowo modele RAZR w segmencie poniżej 1000 dolarów (około 4000 zł). W Europie Zachodniej Honor przyciąga uwagę użytkowników ultracienką serią Magic V.
Chińscy producenci, tacy jak Xiaomi, Huawei i Honor, znacząco zwiększyli swoje udziały w rynku. Xiaomi odnotowało najwyższy wzrost dostaw w ujęciu rocznym – aż o 185%. Sukces ten był możliwy dzięki wprowadzeniu pierwszego składanego modelu typu „clamshell” – Xiaomi Mix Flip – oraz ekspansji marki na rynki poza Chinami. Xiaomi osiągnęło tym samym 6% udziału w globalnym rynku składanych smartfonów, co jest najwyższym wynikiem od wejścia firmy na ten segment w 2021 roku.
Huawei również zanotował wzrost, głównie dzięki popularności modeli Mate X5 i Pocket 2 w Chinach. Nowości, takie jak budżetowy Nova Flip oraz eksperymentalny Mate XT (pierwsze na świecie urządzenie typu tri-fold), miały mniejszy wpływ na wyniki, jednak Mate X6, zapowiedziany na czwarty kwartał 2024 roku, ma szansę umocnić pozycję Huawei.
Mimo wzrostu zainteresowania składanymi smartfonami, największym wyzwaniem dla masowej adopcji pozostają wysokie ceny. Książkowe modele składane cieszą się wysokim zadowoleniem użytkowników, jednak ich ceny wciąż pozostają poza zasięgiem wielu konsumentów.
Wygląda na to, że globalny rynek urządzeń składanych wszedł w fazę przejściową, w której napotyka na wyzwania związane z przechodzeniem z segmentu niszowego do głównego nurtu. Zadowolenie użytkowników z urządzeń składanych typu książkowego jest szczególnie wysokie, ale zaporowo wysokie ceny pozostają największą przeszkodą w masowej adopcji. Jeśli producenci poważnie rozważą poprawę dostępności cenowej, wraz z osiągnięciem dalszej niezawodności technologicznej i poprawą postrzegania przez konsumentów, tę fazę można przezwyciężyć.
– powiedziała Jene Park, analityk Counterpoint Research
Trzeci kwartał 2024 roku pokazał, że rynek smartfonów składanych wchodzi w nową fazę – bardziej wymagającą i konkurencyjną. Samsung wciąż dominuje globalnie, ale rosnąca rola chińskich producentów oraz rozwój tańszych alternatyw zmieniają krajobraz tego segmentu. Przyszłość zależy od zdolności producentów do oferowania bardziej przystępnych cen i dalszego doskonalenia technologii, co może być kluczowe dla przyspieszenia adopcji tych urządzeń na szerszą skalę.
Zobacz: Galaxy Z Fold6 – technologiczny majstersztyk od Samsunga (test)
Zobacz: Galaxy Z Flip6 to najlepsza klapka Samsunga. Kusi jak nigdy (test)
Źródło zdjęć: Marian Szutiak / Telepolis.pl, Counterpoint
Źródło tekstu: Counterpoint