Ceny roamingu w UE mogą wzrosnąć, ale tylko dla turystów z państw trzecich
Ceny roamingu w Unii Europejskiej mogą wzrosnąć – to skutek najnowszego rynku TSUE. Nie dotyczy to jednak obywateli krajów UE, lecz turystów z państw nienależących do wspólnoty.
Kraje unijne mają prawo pobierać VAT od usług telekomunikacyjnych świadczonych na ich terytorium na rzecz konsumentów z krajów trzecich, jeśli tylko wdrożą one w tym celu odpowiednie przepisy – pisze o najnowszym wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE Dziennik Gazeta Prawna.
Decyzja TSUE dotyczy Austrii, gdzie takie regulacje już obowiązują, ale oznacza to też zielone światło dla operatorów w innych krajach. DGP podaje przykład, że w polskich realiach nasi operatorzy mogliby nałożyć podatek od usług telekomunikacyjnych świadczonych przez ukraińskiego operatora na rzecz ukraińskich klientów czasowo przebywających w Polsce. To z kolei oznaczałoby dla nich wyższe ceny roamingu.
Z zasady usługi telekomunikacyjne na terenie Unii świadczone dla klientów, którzy nie są podatnikami VAT, podlegają opodatkowaniu w miejscu ich zamieszkania. Ta reguła obowiązuje także w Polsce, jednak przepisy unijne pozwalają wprowadzić wyjątki od tej reguły, po to, by zapobiegać podwójnemu opodatkowaniu, nieopodatkowaniu czy zakłóceniu konkurencji.
Koreańczycy zapłacili więcej za roaming
Rozpatrywany przez TSUE przypadek dotyczył Austrii, która opodatkowała u siebie usługi telekomów spoza UE świadczone na terenie kraju. Wywołało to spór z operatorem z Korei Południowej, który w efekcie rozliczeń międzyoperatorskich został obciążony opłatą VAT w wysokości 20% za to, że jego klienci korzystali z roamingu podczas pobytu w Austrii. W rezultacie Koreańczycy złożyli w Austrii wniosek o zwrot VAT, według procedury VAT-REFUND.
Austriacki urząd skarbowy odmówił jednak zwrotu VAT, twierdząc, że koreański telekom świadczył usługi na terenie Austrii i odliczenie podatku byłoby możliwe po zarejestrowaniu działalności dla celów VAT w tym kraju. W efekcie dalszego sporu sprawa trafiła do TSUE.
Trybunał Sprawiedliwości UE uznał, że Austria mogła pobrać VAT od koreańskiego operatora i odmówić jego zwrotu. Zdaniem TSUE usługa roamingu świadczona była na terytorium Austrii, co pozwala skorzystać z wyjątku zapisanego w art. 59a i art. 59b dyrektywy VAT. Nie mają również w tym przypadku znaczenia rozwiązania podatkowe w Korei. Gdyby je brać pod uwagę, unijne przepisy byłyby zależne od wewnętrznego prawa państwa trzeciego, co w myśl prawa UE nie powinno mieć miejsca.