Rząd narobił Polakom bałaganu. Nowe prawo od 1 stycznia, a urzędy w lesie
Do startu systemu e-Doręczeń zostały nieco ponad trzy tygodnie. Rząd zachęca Polaków do zakładania skrzynek umożliwiających odbiór cyfrowych poleconych, okazuje się jednak, że na nowy system nie są jeszcze w pełni gotowe samorządy.

Od 1 stycznia 2025 r. w Polsce zaczną powszechnie obowiązywać e-Doręczenia, czyli elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Od tego momentu większość urzędów i podmiotów publicznych będzie zobowiązana do wysyłania oraz odbierania pism i decyzji przez internet. Wśród jednostek, które wprowadzą e-Doręczenia znajdą się m.in. urzędy miast i gmin, starostwa, ośrodki zdrowia, urzędy skarbowe, a także przedstawiciele zawodów zaufania publicznego.
Samorządy jeszcze nie gotowe na e-Doręczenia
Ministerstwo Cyfryzacji poinformowało, że jednostki administracji publicznej przygotowują się do powszechnego uruchomienia w Polsce e-Doręczeń. Co prawda mają jeszcze trochę czasu, ale nie wszystkie są jeszcze na to gotowe. Aktualnie 67 proc. urzędów gmin założyło adres do doręczeń elektronicznych. W przypadku starostw powiatowych odsetek ten wynosi 85 proc. Na czele stawki są urzędy marszałkowskie – w tej grupie 87,5 proc. podmiotów jest gotowych na wejście w życie systemu.


![Monitor ASUS VY279HGR 27" 1920x1080px IPS 120Hz 1 ms [MPRT]](https://www.mediaexpert.pl/media/cache/resolve/gallery_xml/images/71/7147452/Monitor-ASUS-VY279HGR-front.jpg)
Rząd przekonuje, że aktualnie zakładanie adresów oraz aktywacja skrzynek do doręczeń elektronicznych przez jednostki administracyjne jest na zaawansowanym poziomie, ale przyznaje, że „widać jeszcze miejsce na poprawę tej statystyki”.
Wdrożenie e-Doręczeń to dla jednostek samorządowych nie tylko prawny obowiązek, ale i ogromne oszczędności. Ministerstwo Cyfryzacji przytacza przykład gminy Piaseczno, która dzięki wprowadzeniu tego rozwiązania podczas tylko jednej akcji obejmującej wysyłkę decyzji podatkowych do mieszkańców zaoszczędziła 300 tys. zł.
Załóż skrzynkę do e-Doręczeń
Cyfrowe polecone nie są dostarczane na zwykłe adresy e-mail. By korzystać z systemu e-Doręczeń, niezbędne jest aktywowanie skrzynki do e-Doręczeń, co dotyczy zarówno obywateli, jak i jednostek publicznych. Aby założyć skrzynkę, w pierwszej kolejności należy złożyć wniosek o adres do doręczeń elektronicznych, a po jego przyznaniu – aktywować skrzynkę do doręczeń elektronicznych. Dokłada instrukcja, jak to zrobić, znajduje się na stronie: www.gov.pl/e-doreczenia.