Rzecznicy konsumenta pomagają rozwiązywać problemy
Od 1. do 15. grudnia bilbordy z hasłem Nie daj się oskubać, promujące instytucję rzecznika konsumentów, można spotkać w 48 miastach i aglomeracjach w całej Polsce. Jak wynika z danych Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w zeszłym roku konsumenci najczęściej zgłaszali się po pomoc, kiedy mieli problem z egzekwowaniem prawa do reklamacji i gwarancji, a także w przypadku umów o usługi telekomunikacyjne, budowlane i remontowe oraz z operatorami telewizji kablowej i cyfrowej.
Od 1. do 15. grudnia bilbordy z hasłem Nie daj się oskubać, promujące instytucję rzecznika konsumentów, można spotkać w 48 miastach i aglomeracjach w całej Polsce. Jak wynika z danych Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w zeszłym roku konsumenci najczęściej zgłaszali się po pomoc, kiedy mieli problem z egzekwowaniem prawa do reklamacji i gwarancji, a także w przypadku umów o usługi telekomunikacyjne, budowlane i remontowe oraz z operatorami telewizji kablowej i cyfrowej.
Polacy coraz chętniej korzystają z pomocy rzeczników konsumentów - w 2006 roku udzielili oni ponad 170 tys. porad i informacji. Ponad 32 tys. razy rzecznicy występowali do przedsiębiorców i w większości przypadków mediacje kończyły się pozytywnym załatwieniem sprawy dla konsumenta. Mimo to prawie połowa badanych przez TNS OBOP ma problem ze wskazaniem organizacji albo instytucji zajmującej się ochroną konsumentów. Dlatego już po raz trzeci UOKiK prowadzi kampanię, która ma na celu zwiększenie świadomości konsumentów w zakresie ich praw i możliwości obrony przez rzeczników konsumentów.
Ponad 360 miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów w całym kraju udziela porad prawnych, pomaga w mediacjach z przedsiębiorcą albo w walce o prawa konsumenckie w sądzie. Bezpłatne informacje udzielane są telefonicznie, pocztą elektroniczną bądź bezpośrednio w biurze rzecznika.
Adres i telefon najbliższego rzecznika można znaleźć w Starostwie Powiatowym lub Urzędzie Miasta, a także na stronie internetowej UOKiK.