DAJ CYNK

UKE - ponad 9 mln złotych kary dla Orange za SMS-y marketingowe bez zgody klientów

orson_dzi

Prawo, finanse, statystyki

Urząd Komunikacji Elektronicznej stwierdził, że Orange wykorzystywał automatyczne systemy wywołujące do celów marketingu bezpośredniego nie wykazując posiadania wymaganych w takim przypadku zgód abonentów lub użytkowników końcowych. W trakcie postępowania ustalono, że zostało wysłanych łącznie ponad 3,8 mln wiadomości SMS do klientów z naruszeniem Prawa Telekomunikacyjnego. Na Orange nałożono kary pieniężne w łącznej wysokości 9,1 mln zł.

Postępowanie zostało zainicjowane skargą klienta Orange, który otrzymał od operatora SMS-a z niezamawianymi informacjami marketingowymi. W toku postępowania ustalono, że doszło do wysyłki 1 763 334 wiadomości SMS o treści:

Nowy pakiet internetowy 500MB za 5zł na 30 dni jest już dostępny. Aby go włączyć, wyślij SMS o treści NET5 pod numer 260 (20gr) i surfuj więcej niż dotychczas!

oraz 2 056 851 wiadomości SMS o treści:

Rewelacyjna wiadomość BEZPŁATNIE zobaczysz gdzie jest TERAZ Bliski. Wyślij sms (0zł) o treści CP na 60504. 14 dni za darmo/ Potem 6,15z VAT tyg/Orange.pl

Art. 172 ust. 1 Prawa Telekomunikacyjnego stanowi zabezpieczenie abonentów i użytkowników końcowych przed ingerencją w ich prywatność przez niezamówione komunikaty. Przepis ten zakazuje używania telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę. Orange Polska nie wykazała, że posiadała utrwalone zgody udzielone przez swoich abonentów i użytkowników końcowych na otrzymywanie wiadomości o charakterze marketingowym, przy użyciu automatycznych systemów wywołujących. Wysyłka wiadomości SMS odbyła się zatem wbrew zakazowi wynikającemu z art. 172 Prawa Telekomunikacyjnego, który nie został uchylony przez stosowne zgody osób, do których były wysyłane wiadomości SMS o charakterze marketingowym.

UKE oceniając zakres naruszenia zwrócił uwagę na okoliczność, iż bezpośrednią konsekwencją stwierdzonych naruszeń było obniżenie przewidzianego prawem stopnia ochrony prywatności i związanych z tym praw abonentów i użytkowników końcowych w relacji z przedsiębiorcą telekomunikacyjnym. Jednocześnie skala procederu była znaczna, gdyż objęła łącznie 3 820 185 numerów telefonów abonentów lub użytkowników końcowych.

UKE ocenił pozytywnie podjęte przez Orange działania zmierzające do zadośćuczynienia, poprzez przyznanie specjalnych bonusów (pakietów danych). Urząd wziął przy tym pod uwagę starania operatora mające na celu dotarcie do adresatów uprzednio wysłanych wiadomości SMS, a w szczególności fakt, że informacja o bonusie została zatytułowana jako „Ważna informacja dla Klientów", aby zapewnić jej odpowiednią zauważalność na stronie internetowej Spółki. Opisana okoliczność została wzięta pod uwagę i miała wpływ na wysokość nałożonej kary.

Wyrok nie jest prawomocny i Orange może odwołać się w tej sprawie do sądu. Nauczeni wieloma tego typu podstępowaniami możemy iść o zakład, że właśnie tak się stanie.

 

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: UKE