Dramat w Chinach. Tak źle nie było od dekady

Dane z Chin nie zostawiają złudzeń: rynek smartfonów dotknął kryzys. Według danych firmy Canalys, w 2022 roku sprzedało się tam najmniej urządzeń od dekady.

Arkadiusz Bała (ArecaS)
8
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Dramat w Chinach. Tak źle nie było od dekady

Chiny to kluczowy rynek dla producentów smartfonów. Według dostępnych danych, co czwarty telefon na świecie sprzedaje się właśnie w Państwie Środka. W tym kontekście najnowszy raport opublikowany przez firmę Canalys nie pozostawia złudzeń: całą branże dotknął poważny kryzys.

Dalsza część tekstu pod wideo

Canalys: sprzedaż smartfonów najgorsza od dekady

Jak ustalił instytut, w 2022 roku sprzedaż smartfonów na rynku chińskim wyniosła 287,3 miliona sztuk. To spadek o 14 procent względem roku ubiegłego. To także najniższy wynik odnotowany od dekady. Po raz ostatni sprzedaż smartfonów w Chinach spadła poniżej 300 milionów sztuk w 2013 roku.

Według ekspertów Canalys źródłem tak słabej sprzedaży ma być przede wszystkim COVID. Ze względu na dalej obowiązujące w Chinach restrykcje konsumenci ostrożniej podchodzą do wydatków na elektronikę, natomiast producenci nadal borykają się z przepełnionymi magazynami pełnymi starych urządzeń.

Wreszcie ostatnim czynnikiem ma być tendencja chińskich producentów, by coraz mocniej skupiać się na segmentach premium oraz rozbudowie swoich ekosystemów. Jako przykład eksperci Canalys wskazują współpracę Xiaomi z firmą Leica przy modelu Xiaomi 13 Pro oraz wprowadzenie przez Oppo do oferty składanego modelu Find N.

Apple liderem, ale z dużym spadkiem

W raporcie znajdziemy także informacje o tym, jak prezentował się rynkowy udział poszczególnych producentów w IV kwartał 2022 r. Na pierwszym miejscu uplasowało się Apple z 16,4 miliona sprzedanych smartfonów, co przekłada się na ok. 22 procent udziału. Trudno mówić tu jednak o sukcesie, ponieważ w skali roku gigant z Cupertino odnotował spadek sprzedaży o 24 procent.

Dalsze miejsca zajmują rodzimi producenci urządzeń z Androidem. Na pozycji wicelidera uplasowało się Vivo z 12,7 dostarczonych smartfonów i 17 procent udziału w rynku. Dalej zalazły się kolejno Oppo, Honor i Xiaomi.

Jeśli chodzi o prognozy na 2023 rok, analitycy zachowują umiarkowany optymizm. Zdaniem ekspertów powinniśmy się spodziewać stabilizacji sytuacji i niewielkiego wzrostu sprzedaży względem ostatnich 12 miesięcy.