PLAY w czasach COVID-19: efekt sylwestra, wzrost danych o 60%, ponad 1000 stacji
Play zaprezentował raport „Co zmienił COVID? Play i klienci podczas pandemii” na temat wpływu COVID-19 na zachowania konsumentów usług mobilnych. Oprócz danych dotyczących abonentów można w nim znaleźć informacje na temat rozwoju fioletowej sieci.

Jak zauważa Play, wraz z rozpoczęciem lockdownu po wybuchu pandemii COVID-19 gwałtownie wzrósł ruch w sieci, w tym na dużych osiedlach, które dotychczas w godzinach pracy i nauki pozostawały uśpione. Stopniowo wzrastała także liczba połączeń i obciążenie sieci w takich miejscach jak szpitale i punkty wykonywania testów. Wyniki pomiarów tego, jak wzrosło zużycie danych komórkowych, pokazują aż 60% skok w stosunku do okresu przed pandemią – wynika z raportu przygotowanego przez Play.



Play ocenia, że pierwsze 15 miesięcy trwania pandemii COVID-19 było dla operatorów czasem permanentnego tzw. efektu sylwestra, czyli jednego dnia w roku, gdy miliony użytkowników sieci w jednym momencie komunikują się ze sobą.
Operatorzy z dnia na dzień musieli nie tylko przystosować się do realiów zdalnej pracy we własnych firmach, ale też umożliwić ją milionom polskich przedsiębiorców. Wyzwaniem stało się zapewnienie odpowiedniego zasięgu i przepustowości łączy. Jestem przekonany, że jako branża absolutnie zdaliśmy ten egzamin. To ogromna zasługa tysięcy ludzi pracujących w Play, ale też we wszystkich firmach telekomunikacyjnych
– mówi Michał Ziółkowski, CTO w P4 i członek zarządu odpowiedzialny za rozwój infrastruktury.
Wzrósł czas rozmów, powrót do SMS
W marcu 2020 r., kiedy ogłoszono pierwszy lockdown, średni czas trwania rozmowy telefonicznej w sieci Play wzrósł z ok. 2 minut i 30 sekund do 3 minut i 30 sekund. W skali sieci oznacza to, że w Play pojawiły się miliony klientów, którzy rozmawiali przez telefon po kilkadziesiąt minut lub dłużej.
Co ciekawe, klienci wrócili nawet do pisania SMS-ów, których popularność z roku na rok malała za sprawą rozwoju różnego rodzaju komunikatorów. Zmienił się także rozkład ruchu w sieci – wzrosła ilość danych przesyłanych przed południem, natomiast zmalała w dotychczasowym szczycie, czyli wieczorem.
Przed pandemią to właśnie w weekendy Polacy korzystali z internetu w swoich domach, oglądając filmy i seriale czy przeglądając media społecznościowe. W czasie pandemii wykres wykorzystania sieci w dni robocze zaczął bardzo przypominać ten weekendowy.
Z przytaczanych w raporcie Play danych instytutu PMR wynika, że większość Polaków przyznała się do częstszego korzystania z oferty medialno-rozrywkowej dostępnej w sieci. 23,4% z nich częściej korzystało z platform wideo (VOD, streaming), a 32% poszukiwało treści darmowych, 29,9% częściej słuchało muzyki online, 42,6% częściej czytało portale i strony WWW prasy, a ok. 25% częściej grało w gry wideo na smartfonie, komputerze lub konsoli.
Polacy dłużej spali
Raport Play zauważa też dość nietypowe zjawiska, jak... zmiana rytmu snu klientów sieci. Zużycie transmisji danych wskazuje na to, że budzili się oni średnio o 30 minut później niż przed pandemią. Jednocześnie, o tyle samo później Polacy kładli się spać. Klienci Play pokazali także, że bardzo poważnie traktują obostrzenia związane z pandemią i stosują się do apeli o pozostanie w domach, zwłaszcza podczas pierwszego lockdownu.
2576 nadajników 5G
Play pochwalił się także osiągnięciami w rozbudowie sieci, w tym w nowym standardzie 5G. Play uruchomił w czasie pandemii ponad 1000 stacji bazowych i obecnie ponad 99% Polaków i 98% powierzchni kraju znajduje się w zasięgu sieci Play.
Z końcem lipca Play miał uruchomione 2576 nadajników działających w 5G, obejmując zasięgiem ponad 700 miejscowości i 35% populacji. Play przypomniał też, że czeka na przetarg na nowe częstotliwości dla 5G (tzw. pasmo C 3,4-3,8 GHz) i jest finansowo, jak i organizacyjnie na to przygotowany.
W czasie pandemii Play wdrożył ponad 60 inicjatyw dla swoich klientów, m.in. dodatkowe pakiety darmowego internetu, promocyjne pakiety PLAY NOW TV, inicjatywy wspierające edukację najmłodszych i zapobiegające wykluczeniu cyfrowemu osób starszych.