Rynek smartfonów w 3Q2023: Huawei już nie zamyka TOP10
W trzecim kwartale 2023 roku na światowe rynki trafiło 301,6 mln smartfonów. To nieco mniej niż rok wcześniej, ale jednocześnie o kilkanaście procent więcej niż w drugim kwartale tego roku. Duża zmiana na końcu stawki TOP 10 – teraz jest tam Realme, a nie Huawei.

3Q2023 to dziewiąty z rzędu kwartał, w którym odnotowano spadek liczby smartfonów trafiających na rynek w ujęciu rocznym. Na taką sytuację po początkowych wzrostach związanych z pandemią COVID-19 miały wpływ różne wydarzenia, które wstrząsnęły branżą i światową gospodarką, od problemów produkcyjnych w Chinach po wysoką inflację zmniejszającą popyt.
Trzeci kwartał roku okazał się ponownie najlepszy dla Samsunga. Koreański producent dostarczył na globalny rynek 58,8 mln smartfonów (19% wszystkich dostaw), czyli o 8,2% mniej niż rok wcześniej, ale równocześnie także o 10,3% więcej niż w drugim kwartale roku. Samsungowi po piętach deptała firma Apple, która dostarczyła na światowe rynki 53,4 mln smartfonów (18% wszystkich) i zaliczyła wzrost o 2,3% rok do roku i aż o 23,6% kwartał do kwartału. Podium zamyka Xiaomi z liczbą 41,5 mln smartfonów (+2,5% rok do roku, +25,0% kwartał do kwartału).



W Chinach, głównym rynku Apple'a, sytuacja sprzedażowa nowego iPhone'a stała się trudna ze względu na wprowadzenie na rynek nowych flagowych smartfonów Huawei 5G i kwestie polityczne. Niemniej jednak oczekuje się, że dostawy Apple'a w czwartym kwartale i w całym roku wzrosną w porównaniu z rokiem ubiegłym ze względu na stały wzrost popytu na telefony premium i oznaczające ulepszenia sprzętowe standardowego modelu iPhone'a 15.
– powiedział Jusy Hong, starszy kierownik ds. Badań, Omdia
W sumie w TOP10 jest 5 producentów, którzy w minionym kwartale dostarczyli więcej smartfonów niż rok wcześniej. Największy wzrost odnotowała firma Transsion (+48,6%). Sprzedaje ona smartfony pod markami Infinix, Tecno oraz Itel. Produkty dwóch pierwszych dostępne są również w Polsce.
Wzrost Transsion Holdings nastąpił po długim okresie stagnacji, w związku z analizowaniem zapasów z I kwartału 2023 roku i w związku z mniejszą ilością pieniędzy do wydania przez konsumentów. Jednak najwyraźniej Transsion wkracza w rok 2024 bardzo ambitnie i szybko rozszerza swój plan produkcyjny. To pokazuje, że wysiłki firmy mające na celu ekspansję na większą liczbę rynków mogą zakończyć się sukcesem.
– dodał Zaker Li, główny analityk ds. smartfonów, Omdia
Duże wzrosty były również udziałem firmy Huawei (+24,4% rok do roku i +44,6% kwartał do kwartału), która zdołała przeskoczyć markę Realme.
M-ce | Dostawca | 3Q2023 | 2Q2023 | 3Q2022 | Zmiana kwartalna |
Zmiana roczna |
|||
Dostawy | Udział | Dostawy | Udział | Dostawy | Udział | ||||
1 | Samsung | 58,8 mln | 19% | 53,3 mln | 20% | 64,1 mln | 21% | +10,3% | -8,2% |
2 | Apple | 53,4 mln | 18% | 43,2 mln | 16% | 52,2 mln | 17% | +23,6% | +2,3% |
3 | Xiaomi | 41,5 mln | 14% | 33,2 mln | 12% | 40,5 mln | 13% | +25,0% | +2,5% |
4 | Oppo + OnePlus | 26,6 mln | 9% | 25,0 mln | 9% | 29,1 mln | 10% | +6,6% | -8,6% |
5 | Transsion | 26,3 mln | 9% | 24,5 mln | 9% | 17,7 mln | 6% | +7,3% | +48,6% |
6 | Vivo | 22,6 mln | 7% | 22,3 mln | 8% | 25,3 mln | 8% | +1,3% | -10,7% |
7 | Honor | 15,8 mln | 5% | 14,1 mln | 5% | 14,2 mln | 5% | 12,1% | +11,3% |
8 | Motorola | 11,2 mln | 4% | 10,4 mln | 4% | 11,4 mln | 4% | +7,7% | -1,8% |
9 | Huawei | 10,7 mln | 4% | 7,4 mln | 3% | 8,6 mln | 3% | +44,6% | +24,4% |
10 | Realme | 10,6 mln | 4% | 10,1 mln | 4% | 13,6 mln | 4% | +5,0% | -22,1% |
Inni | 24,1 mln | 8% | 22,5 mln | 8% | 26,9 mln | 9% | +7,2% | -10,5% | |
Razem | 301,6 mln | 100% | 265,9 mln | 100% | 303,6 mln | 100% | +13,4% | -0,7% |
Branża smartfonów pozostaje nieco poniżej całkowitej liczby dostaw, jaką odnotowaliśmy w trzecim kwartale 2022 roku, jednak widać już oznaki ożywienia na rynku. Połowa wszystkich głównych marek odnotowała wzrost dostaw w porównaniu z ubiegłym rokiem, a szczególnie Transsion, Honor i Huawei. Jasne jest zatem, że problemy, z którymi borykała się branża smartfonów w 2023 roku, dobiegają końca: inflacja na całym świecie spowalnia, a wraz z nią rośnie zaufanie konsumentów. W 2023 roku cały rynek spadł jak dotąd o 7,5% w porównaniu z pierwszymi trzema kwartałami 2022 roku, co oznacza, że ostateczna suma za 2023 rok będzie prawdopodobnie niższa niż w 2022 roku. Istnieją jednak sygnały, że powolne ożywienie już trwa.
– podsumował Jusy Hong