DAJ CYNK

Komisja Europejska: mniej mowy nienawiści w sieci

orson_dzi

Prawo, finanse, statystyki

W ocenie Komisji Europejskiej Facebook jest liderem pod względem zwalczania nienawiści w sieci.



W ocenie Komisji Europejskiej Facebook jest liderem pod względem zwalczania nienawiści w sieci.

31 maja 2016 roku cztery główne platformy mediów społecznościowych - Facebook, Microsoft, Twitter i YouTube ogłosiły kodeks postępowania dotyczący zwalczania nawoływania do nienawiści w Internecie. Podpisując się pod kodeksem przedsiębiorstwa zobowiązały się przede wszystkim do rozpatrywania większości uzasadnionych wniosków o usunięcie nielegalnego nawoływania do nienawiści w czasie krótszym niż 24 godziny i - jeśli okaże się to konieczne - usuwania takich treści lub blokowania dostępu do nich na podstawie krajowych przepisów transponujących prawo europejskie.

Z okazji rocznicy ogłoszenia kodeksu przyszedł czas podsumowań:

  • średnio w 59% przypadków przedsiębiorstwa z branży IT zareagowały na zgłoszenia o nielegalnym nawoływaniu do nienawiści i usunęły dane treści (wzrost z 28% w ciągu sześciu miesięcy),
  • wzrosła ilość powiadomień rozpatrzonych w ciągu 24 godzin: z 40% do 51%, Facebook jest jedynym przedsiębiorstwem, które w pełni realizuje cel i rozpatruje większość zgłoszeń w ciągu jednego dnia,
  • monitorowanie wykazało, że chociaż Facebook systematyczne przesyła użytkownikom informacje zwrotne o tym, jak rozpatrzono ich zgłoszenia, to praktyki w tym zakresie różnią się w zależności od przedsiębiorstwa. Komisja Europejska widzi miejsce na poprawę w tym zakresie,
  • przedsiębiorstwa z branży IT lepiej sobie radzą z traktowaniem zgłoszeń od obywateli w ten sam sposób, jak traktowane są zgłoszenia od organizacji, które wykorzystują do tego celu zaufane kanały komunikacyjne. Odsetek zgłoszeń od osób indywidualnych cały czas pozostaje w tym przypadku niższy.

Przedsiębiorstwa usuwają obecnie dwa razy więcej treści będących nielegalnym nawoływaniem do nienawiści i robią to szybciej niż sześć miesięcy temu. Jest to ważny krok we właściwym kierunku i świadczy o tym, że podejście oparte na samoregulacji sprawdza się, jeśli wszystkie podmioty wykonują swoje zadania. Jednocześnie na przedsiębiorstwach ciąży duża odpowiedzialność i muszą one podejmować dalsze działania, tak aby wypełniać wszystkie zobowiązania. Uważam, że ważne jest również, aby przedsiębiorstwa z branży IT przekazywały informacje zwrotne osobom, które zgłosiły przypadki nielegalnego nawoływania do nienawiści - powiedziała Věra Jourová, Komisarz UE do spraw sprawiedliwości, konsumentów i równouprawnienia płci.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: europa.eu