Wiadomości
Polska firma chce przenieść nadawców radiowych w erę cyfrową
W 2013 roku rozpoczął się w Polsce powolny proces cyfryzacji sygnału radiowego. Teraz pomóc w tym chce firma BCAST.
55
Udostępnij na fb
Udostępnij na X


72% Polaków słucha radia w ciągu dnia
4 i pół godziny dziennie
Ok. 80% nadawców radiowych, zarówno w Europie jak i w Polsce stanowią tzw. mali i średni nadawcy, czyli Small and Medium Broadcasters bądź SMB, dla których przejście na cyfrową formę nadawania stanowiłoby rozwiązanie problemu kończącego się miejsca w obecnym paśmie analogowym. Na przeszkodzie stały im dotychczas przede wszystkim koszty. Aby nadawać w formie cyfrowej, musieli oni wyposażyć się w multiplekser pozwalający na kreację sygnału cyfrowego oraz nadajnik do jego transmisji. Ceny tylko tych dwóch elementów potrafią wahać się łącznie od 50 do nawet 150 tys. euro. Do tego należałoby doliczyć oprogramowanie pozwalające na tworzenie i zarządzanie audycjami, którego cena to od 3 do 10 tys. euro, a także koszty nadawania przez jakiś czas dwóch sygnałów równolegle, czyli cyfrowego i analogowego
DABCAST
Rozwiązanie o nazwie "DABCAST" jest odpowiedzią na potrzeby mniejszych nadawców, których nie stać na skomplikowaną i drogą infrastrukturę hardware'ową. W dużym uproszczeniu broadcasterzy zarządzają radiem poprzez dostarczoną aplikację, następnie sygnał przesyłany jest poprzez wirtualną chmurę do nas. Jego konwersja, uformowanie i nadawanie znajduje się już w całości po naszej stronie.
Technologia przesyłu sygnału wciąż ewoluuje, standardy zmieniają się na nowsze, dlatego część nadawców słusznie obawia się inwestycji w hardware, który za kilka-kilkanaście lat będą musieli wymienić. W przypadku korzystania z DABCAST ewentualne przejście na nowy standard będzie dla nadawców nieodczuwalne