Polacy dzwonią na 112. Połączenia niezasadne albo anulowane
Dziś obchodzony jest nie tylko Dzień Bezpiecznego Internetu, ale także Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112. W Polsce system przechodzi rewolucyjne zmiany dzięki usłudze AML, która w pełni zostanie wdrożona za dwa lata.

Numer alarmowy 112 to uniwersalny numer ratunkowy obowiązujący w krajach Unii Europejskiej oraz w wielu innych państwach na świecie. Pozwala szybko wezwać pomoc w przypadku pożaru, zagrożenia życia, zdrowia lub bezpieczeństwa.
Numer 112 został ujednolicony jako ogólnoeuropejski numer służb ratunkowych już w 1976 roku, a w 1991 roku doczekał się oficjalnego unormowania przez prawodawstwo UE i kolejnych regulacji w późniejszych latach.



Połączenie z numerem 112 jest bezpłatne i działa zarówno z telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych, nawet bez karty SIM. Operatorzy obsługujący ten numer przekierowują zgłoszenia do odpowiednich służb – pogotowia ratunkowego, straży pożarnej lub policji.
Tak Polacy dzwonili na 112
Z okazji Europejskiego Dnia Numeru Alarmowego 112 MSWiA podało statystyki jego wykorzystania w 2024 roku. W ubiegłym roku odnotowano łącznie ponad 20 mln połączeń na numery alarmowe. Najwięcej połączeń przychodzących zarejestrowano w Katowicach (ponad 2,1 mln zgłoszeń), w Radomiu (niemal 1,9 mln zgłoszeń) oraz we Wrocławiu (niemal 1,8 mln zgłoszeń). Najwięcej połączeń zarejestrowano w miesiącach letnich – w czerwcu (prawie 1,8 mln zgłoszeń), w lipcu oraz w sierpniu (ponad 1,9 mln zgłoszeń w tych miesiącach).
Prawie 37 proc. wszystkich połączeń zostało zakwalifikowanych jako niezasadne, które nie wymagały interwencji służb. Z kolei ponad 25 proc. zgłoszeń przychodzących zostało anulowanych, co oznacza, że dzwoniący rozłączył się przed nawiązaniem połączenia.
Wśród kategorii zdarzeń alarmowych na pierwszym miejscu znalazły się zdarzenia dotyczące komunikacji drogowej (ponad 760 tys.). Najczęściej zgłaszano też m.in: zakłócenia porządku publicznego (ponad 574 tys.), złe samopoczucie (ponad 544 tys.), czy interwencje domowe (ponad 441 tys.). Średni czas oczekiwania dzwoniącego na odbiór połączenia wynosił 9,47 sekundy.
Zgłoszenia na 112 można także wysyłać w formie wiadomości SMS za pomocą aplikacji Alarm 112, a także poprzez samochodowy system szybkiego powiadamiania o wypadkach drogowych eCall. W ubiegłym roku zarejestrowano niemal 2,5 tys. zgłoszeń SMS oraz ponad 42,6 tys. zgłoszeń eCall.
Już trwa wdrożenie AML
Już wkrótce niesienie pomocy w przypadkach zgłaszanych przez numer 112 stanie się skuteczniejsze. W styczniu 2025 roku w Polsce rozpoczęło się wdrażanie usługi Advanced Mobile Location, która pozwoli na błyskawiczne zlokalizowanie osoby zgłaszającej zagrożenie.
Usługa Advanced Mobile Location (AML) pozwala na przesłanie lokalizacji osoby dzwoniącej na numer alarmowy, umożliwia skrócenie czasu dotarcia służb ratowniczych na miejsce zdarzenia poprzez udostępnienie dokładnej lokalizacji urządzenia końcowego.
Jak to dokładnie działa? Po nawiązaniu połączenia z numerem alarmowym 112 lub numerem 9XY (np. 999, 998, 997) telefon użytkownika przesyła w formie wiadomości SMS lub z wykorzystaniem transmisji danych wiadomość AML. Zawiera ona informacje o:
- długości i szerokości geograficznej, na jakiej znajduje się terminal dzwoniący,
- dokładności określonej lokalizacji, tj. w jakim maksymalnym promieniu od ustalonego punktu powinien znajdować się terminal,
- czasie pozycjonowania, czyli kiedy lokalizacja została określona,
- poziomie ufności określenia lokalizacji,
- metodzie ustalenia lokalizacji, np. GPS, WiFi,
- identyfikatorach urządzenia oraz użytkownika sieci,
- operatorze obsługującym połączenie.
AML szczególnie się przydaje w sytuacjach, gdy osoba dzwoniąca nie jest w stanie samodzielnie określić swojego położenia oraz nie znajduje w pobliżu żadnych charakterystycznych punktów odniesienia. Pełne uruchomienie systemu AML w Polsce planowane jest na 2027 r.