Orange Polska ma nowe, ambitne cele klimatyczne
Po udanym zakończeniu strategii ".Grow", Orange Polska wkracza w nowy etap działań na rzecz klimatu pod hasłem „Lead the Future”. To nie tylko zmiana nazwy, ale przede wszystkim zaostrzenie kursu w kierunku nadrzędnego celu firmy: osiągnięcia pełnej neutralności klimatycznej do 2040 roku.

Solidne fundamenty – sukcesy minionej strategii
Okres strategii ".Grow" okazał się czasem znaczących postępów. Orange Polska może pochwalić się imponującą redukcją bezpośrednich emisji CO2 (z zakresów 1 i 2, czyli wynikających głównie ze spalania paliw i zużycia energii) aż o 78% do roku 2024, licząc od roku bazowego 2015. Co istotne, cel redukcyjny wyznaczony na rok 2025 (zakładający spadek o 65%) został zrealizowany z dużym zapasem i wyprzedzeniem.
Kluczem do tego sukcesu było zdecydowane postawienie na odnawialne źródła energii (OZE). Udział zielonej energii elektrycznej w całkowitym zużyciu przez firmę wzrósł praktycznie od zera do aż 68%. Przełożyło się to również na spadek całkowitych rocznych emisji (obejmujących także zakres 3, czyli łańcuch dostaw) o 13%.



„Lead the Future” – ambitne plany do 2028 roku
Nowa strategia wyznacza jeszcze bardziej ambitne cele, szczególnie w perspektywie do 2028 roku:
- 100% zielonej energii elektrycznej. Orange Polska dąży do tego, by całość zużywanego prądu pochodziła ze źródeł odnawialnych. Firma zabezpiecza dostawy zielonej energii poprzez długoterminowe umowy PPA (Power Purchase Agreement) z farmami wiatrowymi i słonecznymi na terenie Polski. Już teraz takie kontrakty gwarantują około 400 GWh rocznie, zapewniając stabilność dostaw nawet do 2030 roku. Rozwijane są także własne instalacje fotowoltaiczne.
- Radykalna redukcja emisji (Zakres 1 i 2). Cel to obniżenie emisji gazów cieplarnianych z tych zakresów aż o 95% względem poziomu z 2020 roku.
- Praca nad łańcuchem dostaw (Zakres 3). Redukcja emisji w tym obszarze jest dużym wyzwaniem, ponieważ zależy od partnerów firmy. Orange Polska planuje intensyfikować współpracę z dostawcami, wspierając ich w transformacji energetycznej i wdrażaniu niskoemisyjnych rozwiązań.
- Gospodarka o obiegu zamkniętym (Program RE). Operator kontynuuje i rozwija działania w ramach programu RE. Celem jest utrzymanie bardzo wysokiego poziomu odzysku modemów i dekoderów od klientów (90%). Ambicją jest także, by do 2028 roku blisko połowa tych urządzeń trafiających do użytkowników pochodziła z procesu odnowy. Ponadto, urządzenia marki Orange mają być projektowane tak, by służyły jak najdłużej i mogły być modernizowane.
Aktualny stan realizacji celów
Już w 2024 roku, porównując do nowego roku bazowego 2020, Orange Polska obniżył emisje z zakresów 1 i 2 o 69%, a udział OZE w zużyciu energii elektrycznej utrzymywał się na poziomie 68%. Odnotowano także postęp w redukcji emisji z zakresu 3 (obejmujących m.in. odsprzedaż energii przez Orange Energia), które spadły o 28% w latach 2020-2024.
Nowa strategia „Lead the Future” pokazuje, że Orange Polska traktuje swoje zobowiązania klimatyczne bardzo poważnie. Opierając się na sukcesach poprzedniego okresu, firma wyznacza sobie trudne, ale konkretne cele związane z przejściem na zieloną energię, redukcją własnych emisji oraz transformacją całego łańcucha wartości w duchu gospodarki obiegu zamkniętego. To kompleksowe podejście ma przybliżyć operatora do osiągnięcia neutralności klimatycznej w 2040 roku.