Co dalej z usługą powszechną?

Od 8. maja 2006 roku do 8. maja 2011 roku, Telekomunikacja Polska była wyznaczona przez UKE jako operator świadczący usługi powszechne na terenie całego kraju. UKE, do momentu zmian w prawie, nie zamierza wskazywać podmiotu, który dalej ma świadczyć te usługi.

Redakcja Telepolis
3
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Co dalej z usługą powszechną?

Od 8. maja 2006 roku do 8. maja 2011 roku, Telekomunikacja Polska była wyznaczona przez UKE jako operator świadczący usługi powszechne na terenie całego kraju. UKE, do momentu zmian w prawie, nie zamierza wskazywać podmiotu, który dalej ma świadczyć te usługi.

Na podstawie wyników własnych analiz, Prezes UKE uznał, że aktualnie obowiązujący model świadczenia usług powszechnych jest nieefektywny i nieadekwatny do aktualnych potrzeb użytkowników oraz stanu rynku telekomunikacyjnego w Polsce, a także nie do końca prawidłowo implementuje przepisy prawa wspólnotowego (brak elastyczności). W związku z tym, w ramach prac nad nowelizacją ustawy Prawo telekomunikacyjne, Prezes UKE przedstawił swoje propozycje zmiany m.in. w zakresie modelu świadczenia usługi powszechnej w Polsce.

Operatorowi świadczącemu usługę powszechną przysługuje prawo do dopłaty kosztu netto, która jest asygnowana przez wszystkie podmioty telekomunikacyjne na rynku, których roczny obrót przekracza 4 mln zł (czyli także TP i Centertel). Żaden z wniosków TP o dopłatę nie został jeszcze pozytywnie rozpatrzony przez UKE. Ich łączna suma za lata 2006-2009 wynosi około 0,8 mld zł. Szerzej pisaliśmy o tym w tej wiadomości.

Przypomnijmy, że w skład usługi powszechnej wchodzi:
przyłączenie pojedynczego zakończenia sieci w głównej lokalizacji abonenta, z wyłączeniem ISDN,
trzymanie łącza abonenckiego z zakończeniem sieci w gotowości do świadczenia usług telekomunikacyjnych (abonament),
połączenia telefoniczne krajowe i międzynarodowe, w tym do sieci ruchomych, obejmujące także zapewnienie transmisji dla faksu oraz transmisji danych, w tym połączenia do Internetu,
udzielanie informacji o numerach telefonicznych oraz udostępnianie spisów abonentów,
świadczenie udogodnień dla osób niepełnosprawnych,
świadczenie usług telefonicznych za pomocą aparatów publicznych.

W najbliższym czasie UKE ustali z TP zasady świadczenia przez TP usług wchodzących w skład usługi powszechnej w przejściowym okresie w następujących zagadnieniach:
przyłączenia do sieci telefonicznej (Porozumienie Prezesa UKE z TP określa harmonogram realizacji wniosków użytkowników na przyłączenie z odroczonym terminem realizacji),
zapewnienia użytkownikom na terenie kraju usług świadczonych za pomocą aparatów publicznych, a także innych publicznych punktów dostępowych telefonii głosowej,
zapewnienia udogodnień dla osób niepełnosprawnych, które zdaniem Prezesa UKE w przyszłości powinny być świadczone przez wszystkich przedsiębiorców telekomunikacyjnych,
warunków świadczenia Ogólnokrajowego Spisu Abonentów (OSA) i Ogólnokrajowego Biura Numerów (OBN),
świadczenia jednostkom uprawnionym usługi przyłączenia do sieci w celu zapewnienia korzystania z usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu.

Dalsza część tekstu pod wideo