BCC o rozporządzeniu MAiC dotyczącym aukcji LTE
We wtorek, 8 września zakończyły się konsultacje społeczne projektu rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji zmieniające rozporządzenie w sprawie przetargu, aukcji oraz konkursu na rezerwację częstotliwości lub zasobów orbitalnych. Business Centre Club przekazał uwagi zarówno do MAiC, jak i bezpośrednio do ministra Andrzeja Halickiego.

We wtorek, 8 września zakończyły się konsultacje społeczne projektu rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji zmieniające rozporządzenie w sprawie przetargu, aukcji oraz konkursu na rezerwację częstotliwości lub zasobów orbitalnych. Business Centre Club przekazał uwagi zarówno do MAiC, jak i bezpośrednio do ministra Andrzeja Halickiego.
BCC negatywnie ocenił sam projekt rozporządzenia, stanowiący niejako próbę ingerencji i zmiany reguł gry w czasie trwania procesu aukcyjnego, co może budzić sporo zastrzeżeń natury prawnej. Jednocześnie, pozytywnie oceniono postawę ministra Halickiego - jako chęć pomocy wyjścia z tej bardzo trudnej sytuacji zarówno rynkowi, jak i regulatorowi, abstrahując od podstawy formalnej wyżej wymienionego działania.
Podstawowe zastrzeżenia szczegółowe do projektu:
- propozycja nowelizacji rozporządzenia stanowi budzącą poważne wątpliwości ingerencję administracji publicznej w ustalone wcześniej warunki trwającej aukcji LTE, tj. procesu dotyczącego rozdysponowania zasobów (częstotliwości radiowych) najważniejszych aktualnie dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w branży łączności (jednej z najistotniejszych gałęzi gospodarki) oraz informatyzacji społeczeństwa (konsumentów),
- sposób procedowania w zakresie proponowanej zmiany rozporządzenia można odczytać, jako pogwałcenie wymogów prawidłowej legislacji (krótki termin jej konsultacji, vacatio legis, proponowany termin przeprowadzenia finalnej rundy po zakończeniu licytacji),
- poprzez istotną dla uczestników zmianę warunków rozstrzygnięcia trwającej aukcji, projekt rozporządzenia narusza obowiązujące w Polsce zasady demokratycznego państwa prawa, takie jak zakaz retroakcji prawa, zasadę praworządności organów administracji publicznej, czy zasadę ochrony interesów w toku,
- rozwiązania zaproponowane w projekcie rozporządzenia nie spełniają wymogu zapewnienia obiektywnych, przejrzystych i niedyskryminujących warunków aukcji oraz przejrzystych warunków podejmowania rozstrzygnięć, co może stanowić o naruszeniu przez MAiC delegacji ustawowej do wydania rozporządzenia, zawartej w Prawie telekomunikacyjnym,
- proponowane wstrzymanie toczącej się licytacji w arbitralnie i instrumentalnie wybranym momencie oraz zastąpienie aukcji SMRA (Simultaneous Multiple Round Ascending) jednorazową selekcją ofert w trybie quasi-przetargowym (ale bez obligatoryjnych ustawowych elementów przetargu) może naruszać przepisy Prawa telekomunikacyjnego regulujące dopuszczalne procedury selekcyjne.