Polsat i Discovery łamią przepisy antymonopolowe? UOKiK wszczął postępowanie
UOKiK wszczął postępowania antymonopolowe przeciwko Telewizji Polsat i spółkom z grupy Discovery. Zdaniem urzędu, nadawcy mogą wykorzystywać swoją pozycję na rynku dystrybucji kanałów telewizyjnych do działań na niekorzyść operatorów telewizji kablowej i pośrednio konsumentów. Zastrzeżenia budzi m.in. sposób sprzedaży programów w pakietach.

Telewizja Polsat i cztery spółki z grupy Discovery, w tym Discovery Polska i Eurosport, zajmują się produkcją i dystrybucją programów telewizyjnych, a ich kanały trafiają do oferty operatorów kablowych.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że otrzymał wiele skarg od operatorów, stowarzyszeń branżowych oraz konsumentów, dotyczących ograniczania swobody wyboru programów telewizyjnych tych nadawców.



Jak zauważa UOKiK, operatorzy mają możliwość zakupu programów w pakiecie - 28 od Telewizji Polsat i co najmniej 6 od grupy Discovery. Mogą również kupować pojedyncze kanały, jednak jest to dla nich absolutnie nieopłacalne.
Przykładowo zakup tylko dwóch programów od Telewizji Polsat może być droższy od całego pakietu programów, w którym są również te dwa kanały. Z kolei w przypadku grupy Discovery, nabycie trzech programów telewizyjnych może być droższe od zakupu któregokolwiek z pakietów oferowanych przez grupę Discovery.
UOKiK zwrócił także uwagę, że zgodnie z zawartymi umowami operatorzy płatnej telewizji muszą umieszczać pewną część kupionych w pakietach programów w podstawowych, czyli najbardziej powszechnych pakietach, które sami oferują swoim klientom.
To jest niedozwolone wykorzystywanie dominującej pozycji na rynku
Zdaniem prezesa UOKiK, Tomasza Chróstnego, działania Telewizji Polsat i Discovery mogą stanowić niedozwolone wykorzystywanie dominującej pozycji na rynku. Na ich praktykach mogą tracić operatorzy telewizji kablowych, którzy mają ograniczone możliwości swobodnego tworzenia oferty dla swoich odbiorców.
Jak wyjaśnia UOKiK, posiadanie dominującej pozycji rynkowej nie jest zabronione, nie wolno jej jednak nadużywać. W przypadku Telewizji Polsat i Discovery nadużywanie pozycji ma polegać na wymuszaniu na operatorach telewizyjnych zakupu wielu programów i umieszczania ich w określonych pakietach oferowanych widzom. Może to przekładać się również na trudniejszy rozwój mniejszych nadawców, a także uprzywilejowanie w przychodach z reklam Telewizji Polsat i grupy Discovery. Za nadużywanie pozycji dominującej przedsiębiorcom grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu.
Sposób sprzedaży programów operatorom kablowym wpływa również na sytuację konsumentów, którzy otrzymują ofertę odbiegającą od ich realnych potrzeb. Jeśli chcą oglądać swoje ulubione programy, muszą zapłacić również za takie, które w ogóle ich nie interesują. To ograniczenie nie ma wymiaru technicznego, a wynika z polityki sprzedażowej nadawców lub dystrybutorów
– podsumowuje Tomasz Chróstny.