DAJ CYNK

Polacy ciągle dają się na to nabrać. Dotyczy nawet co trzeciego z nas

Damian Jaroszewski (NeR1o)

Bezpieczeństwo

Polacy masowo się na to nabierają. Dotyczy co trzeciego z nas

Mnóstwo Polaków spotkało się w ostatnim roku z próbą wyłudzenia danych. Duża część dała się też na nie nabrać — wynika z najnowszego badania.

Serwis ChronPESEL.pl i KRD przeprowadziły wśród Polaków badanie na temat prób wyłudzenia danych. Okazuje się, że aż co trzeci z nas spotkał się z taką próbą w ostatnim roku. Niestety, duża część dała się też nabrać i ich dane trafiły w ręce oszustów.

Polacy są masowo oszukiwani

Prawie 33 proc. Polaków w ostatnim roku spotkało się z próbą wyłudzenia danych za sprawą fałszywego telefonu, SMS lub wiadomości e-mail. Jednocześnie 25 proc. z nas przyznaje, że podobnej sytuacji doświadczył ktoś z naszej rodziny lub grona znajomych.

Nie to jest jednak najgorsze. Okazuje się, że aż 12,4 proc. badanych na takie oszustwo dało się nabrać, a 13,7 proc. przyznaje, że ofiarą padł ktoś z jego bliskich. Z kolei dane 13,1 proc. Polaków wyciekły za sprawą prywatnych firm oraz instytucji publicznych.

Wiele osób może nie być świadomych tego, że ich dane osobowe trafiły w niepowołane ręce. Zwłaszcza jeśli chodzi o te zgromadzone w różnych instytucjach czy firmach, nad którymi nie mają kontroli.

- mówi Bartłomiej Drozd z ChronPESEL.pl

Jednocześnie aż 63,5 proc. Polaków uważa, że w momencie wycieku danych powinniśmy zostać o tym poinformowani, wraz z informacją o tym, jakie konkretnie dane trafiły w niepowołane ręce. Niewiele mniej, bo 60,2 proc. wymagałoby wdrożenia dodatkowych zabezpieczeń, aby uniknąć podobnych sytuacji w przyszłości. Natomiast 54,8 proc. Polaków interesuje, gdzie trafiły dane, a 49,5 proc. chciałoby wiedzieć, jakie są ewentualne skutki wycieku.

Zobacz: Polscy hakerzy złapani. Na oferowanej usłudze zarobili fortunę
Zobacz: Polacy znów nabijani w butelkę, chodzi o klientów Żabki

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Shutterstock

Źródło tekstu: ChronPESEL, KRD