Utrudniali wcześniejszą spłatę pożyczek. Dostali wielomilionową karę
UOKiK uderza w Profi Credit Polska. Firma pożyczkowa ma zapłacić blisko 10,4 mln zł kary za praktyki, które zdaniem Urzędu naruszały prawa konsumentów. Klienci nie mogli swobodnie spłacić pożyczki przed terminem, a nadpłaty nie zmniejszały ich zobowiązań.

Ruszyły wakacje, a tymczasem Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podjął decyzję wobec firmy pożyczkowej Profi Credit Polska. Urząd uznał, że spółka utrudniała swoim klientom wcześniejszą spłatę pożyczek, mimo że takie prawo wynika wprost z ustawy o kredycie konsumenckim. Efekt? Prawie 10,4 miliona złotych kary i nakaz natychmiastowej zmiany praktyk.
Działania spółki Profi Credit godzą w interesy ekonomiczne konsumentów, bowiem utrudniają lub wręcz uniemożliwiają im skorzystanie z ustawowych uprawnień. Wcześniejsza spłata kredytu jest prawem konsumenta, które skutkuje zmniejszeniem kosztu uzyskanego finansowania, nie powinno być ono w żaden sposób ograniczane przez przedsiębiorcę.
Wszystko albo nic, czyli jak utrudnić klientowi życie
Z ustaleń UOKiK wynika, że Profi Credit nie tylko komplikował wcześniejszą spłatę, ale wręcz ją blokował. Firma żądała jednorazowej wpłaty całkowitej kwoty z umowy, bez uwzględnienia skróconego okresu kredytowania. Częściowa spłata była niemożliwa, a nadpłaty "zawieszone" – nie pomniejszały rat, nie obniżały kapitału ani odsetek.



Tym samym, jak zauważa Urząd, klient nie miał realnej szansy na wcześniejsze pozbycie się długu. Tymczasem firma pożyczkowa mogła korzystać z jego pieniędzy aż do pierwotnie zaplanowanego terminu spłaty.
UOKiK nie ma wątpliwości
Prezes Urzędu uznał, że działania Profi Credit Polska naruszają zbiorowe interesy konsumentów. Zgodnie z podjętą decyzją, spółka ma nie tylko zaprzestać stosowania zakwestionowanych praktyk, ale też zapłacić karę w wysokości 10399882 zł.
Decyzja nie jest jeszcze prawomocna. Firmie przysługuje prawo odwołania się do sądu.
Masz pożyczkę? Sprawdź, czy możesz odzyskać pieniądze
Każda osoba, która spłaciła pożyczkę przed terminem (po 18 grudnia 2011 roku), ma prawo do zwrotu części kosztów – prowizji, opłat, ubezpieczeń. Kwota ta powinna być wyliczona proporcjonalnie do okresu, o jaki skrócono umowę. Jeśli spłata nastąpiła przed 9 lipca 2018 roku, roszczenia przedawniają się po 10 latach, jeśli po tej dacie – po 6 latach.
Aby odzyskać pieniądze, należy złożyć reklamację do instytucji, która udzieliła kredytu/pożyczki. Można skorzystać z gotowego formularza, a także użyć kalkulatora UOKiK, który pomoże wyliczyć wielkość zwrotu.
Ważne: Dla umów sprzed 18 grudnia 2022 roku obowiązują limity pozaodsetkowych kosztów (25% + 30% rocznie, nie więcej niż 100% całej kwoty). Po nowelizacji tak zwanej ustawy antylichwiarskiej, limit ten wynosi maksymalnie 45% całkowitej kwoty kredytu.
Warto również pamiętać, by przed wzięciem pożyczki sprawdzić firmę w rejestrze Komisji Nadzoru Finansowego.