DAJ CYNK

Rabat za terminowe opłacanie faktur jak kara umowna. UOKiK w natarciu

Lech Okoń

Wydarzenia

Rabat za terminowe opłacanie faktury? Prezes UOKiK twierdzi, że to nieuczciwe traktowanie konsumentów i podwójne karanie ich, zarówno dopłatą, jak i odsetkami, gdy spóźnią się z płatnością.

Zaczęło się od Vectra i Multimedia, UOKiK sprawdza też Play, T-Mobile, Orange, Netię i Canal+

UOKiK wszczął postępowanie wobec Vectry i Multimedia Polska — urząd zarzuca firmom niewłaściwie prezentowanie cen oraz pozbawianie konsumentów rabatu na abonament, gdy nie opłacili oni w terminie opłaty abonamentowej lub innych opłat wskazanych na rachunku.

Za terminowe płatności, skorzystanie z faktury elektronicznej oraz wyrażenie zgód marketingowych operator oferował zniżkę w wysokości około 5 zł (za każdy z warunków). W toku postępowania UOKiK-u ustalono, że cena usług po rabatach była przy tym prezentowana jako standardowa — zarówno w przekazach marketingowych, jak i podczas rozmowy z konsultantem. Tym sposobem konsumenci byli zachęcani atrakcyjną ofertą na internet stacjonarny czy większy pakiet usług, bez wiedzy, że np. wycofanie zgody marketingowej będzie wiązało się z wyższymi opłatami.

Konsumenci powinni już w przekazie marketingowym lub na początku telefonicznej rozmowy sprzedażowej otrzymywać jasną i czytelną informację o tym, ile zapłacą za usługę i jakie są ewentualne warunki tej ceny. Jeśli przedsiębiorcy podają cenę uwzględniającą rabat, powinni to jasno komunikować poprzez wskazanie także rodzaju rabatu i jego wysokości

– mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Utrata rabatu na fakturę jak kara umowna

Zwłoka w płatności? Za następną fakturę zapłacisz więcej. Przy czym zaległości w płatnościach nie muszą nawet bezpośrednio dotyczyć opłaty za świeżo podpisaną umowę na internet stacjonarny, każda pozycja na rachunku wpływa na potencjalną karę.

W ocenie Prezesa UOKiK taka utrata rabatu za nieopłacenie faktury w terminie może mieć charakter kary umownej. Tymczasem, zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego, przedsiębiorcy mogą zastrzegać tego rodzaju sankcje jedynie w przypadku zobowiązań niepieniężnych.

To podwójne karanie klientów

W ocenie UOKiK-u, w omawianym przypadku operatorzy zastrzegli sobie możliwość podwójnego karania abonentów. W końcu nie jest to tylko wycofanie rabatu, ale wciąż też możliwość naliczania odsetek za opóźnienia w płatnościach.

Zdaniem Prezesa UOKiK taka praktyka obu przedsiębiorców może naruszać zbiorowe interesy konsumentów. Jeśli zarzuty się potwierdzą Vectrze i Multimedii Polska, grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu.

Vectra i Multimedia Polska to dopiero przystawka

Trwa analiza podobnych praktyk przez UOKiK u innych firm telekomunikacyjnych. W toku są postępowania wobec P4 (operator sieci Play), T-Mobile i Canal+ związane z karaniem konsumentów w postaci utraty jednego z rabatów za nieterminowe opłacanie faktury. Z kolei trwające postępowania wyjaśniające wobec Orange i Netii również obejmują aspekt rabatów za terminowe płatności. We wszystkich wymienionych przypadkach UOKiK sprawdzi również, jak operatorzy prezentują w przekazach marketingowych i za pośrednictwem konsultantów ceny swoich usług.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Shutterstock - shurkin_son

Źródło tekstu: UOKiK