DAJ CYNK

Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112

orson_dzi

Wydarzenia

11 lutego obchodzimy Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112, który został wprowadzony unijną dyrektywą o usłudze powszechnej z 2002 roku. Prezes UKE odgrywa w systemie powiadamiania alarmowego istotną rolę, dzięki PLI CBD.

11 lutego obchodzimy Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112, który został wprowadzony unijną dyrektywą o usłudze powszechnej z 2002 roku. Prezes UKE odgrywa w systemie powiadamiania alarmowego istotną rolę, dzięki PLI CBD.

112 to jednolity, europejski numer alarmowy, pod który można dzwonić bezpłatnie zarówno z telefonu stacjonarnego, jak i komórkowego, na terenie całej Unii Europejskiej. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej odgrywa w systemie powiadamiania alarmowego istotną rolę, ponieważ dzięki Platformie Lokalizacyjno-Informacyjnej z Centralną Bazą Danych (PLI CBD) udostępnia operatorom CPR informacje o położeniu telefonu, z którego wezwano pomoc. Do systemu podłączeni są (wydzielonymi łączami) wszyscy przedsiębiorcy telekomunikacyjni posiadający powyżej 1 mln abonentów, natomiast pozostali operatorzy podłączają się do PLI CBD za pośrednictwem Internetu, dbając o niezbędny poziom zabezpieczeń. Z drugiej zaś strony do systemu podłączone są służby ustawowo powołane do niesienia pomocy poprzez centralny punkt systemu powiadamiania ratunkowego (lub też poprzez własny centralny punkt danej służby) oraz poprzez Internet.

Statystyczne podsumowanie funkcjonowania Systemu Powiadamiania Ratunkowego w roku 2014 opublikowało Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji. Wynika z niego, iż w minionym roku operatorzy numeru alarmowego 112 odebrali łącznie 21 326 746 zgłoszeń.



Od końca 2013 roku funkcjonuje już 17 centrów powiadamiania ratunkowego, które swoim zasięgiem obejmują terytorium całego kraju. Operatorzy znają przynajmniej jeden język obcy, dzięki czemu również cudzoziemcy przebywający na terytorium Polski mają możliwość swobodnego zgłaszania na numer alarmowy 112 informacji o zagrożeniach lub zdarzeniach. Niepokojący jest jednak fakt, że aż 48% wszystkich zgłoszeń stanowiło zgłoszenia fałszywe, a aż 35% wszystkich zgłoszeń była anulowana jeszcze przed przyjęciem zgłoszenia. To daje w sumie około 80% zgłoszeń nieuzasadnionych.







Zobacz: Statystyki dotyczące funkcjonowania systemu powiadamiania alarmowego

Ankieta
20%
23%
57%

Wszystkich głosujących: 221


Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: UKE