Awaria XTB. Polacy bezsilnie patrzą, jak tracą pieniądze
XTB ma poważną awarię, która dotyka części klientów. Ci nic nie mogą zrobić.
X-Trade Brokers Dom Maklerski S.A., znane szerzej jako XTB ma obecnie poważny problem. Otóż użytkownicy zgłaszają, że nie mogą zamknąć pozycji. Tym samym zlecona transakcja wciąż jest aktywna i reaguje na zmiany cen na rynku. Tym samym użytkownicy, którzy właśnie próbowali coś kupić lub sprzedać mogą jedynie bezsilnie patrzeć na to, jak ich zlecenie staje się coraz mniej opłacalne lub przeciwnie - jak zyskują, chociaż to akurat rzadszy przypadek.
XTB ma awarię
Wielu użytkowników na nieoficjalnej grupie Facebook pod nazwą XTB POLSKA - akcje, ETF, inwestycje, kryptowaluty podkreśla, że XTB jest świadome problemu. Jak napisał Anonimowy Uczestnik:
Z tego co się dowiedziałem na infolinii nie tylko u mnie jest ten problem więc ciekawe czy ktoś z was ma lub miał taki problem? Aktualnie nic nie mogą z tym zrobić 🤯 Podobno będzie można złożyć reklamację ale jak to będzie wyglądać? Nie wiadomo.
Wiele osób poniżej potwierdza jego słowa. Sama awaria rozpoczęła się po godzinie 16. Warto tu podkreślić, że problem ma nie dotyczyć wszystkich użytkowników platformy, a jedynie części z nich. Poprosiliśmy XTB o komentarz w tej sprawie.
Aktualizacja:
XTB umieściło na swojej stronie następujący komunikat:
Obserwujemy przejściowe problemy z funkcjonowaniem naszej platformy inwestycyjnej. Pracujemy nad jak najszybszym przywróceniem pełnej funkcjonalności systemu. Będziemy informować o postępach tych prac na bieżąco. Bardzo przepraszamy za niedogodności.
Wciąż jednak nie wiadomo, co ze stratami osób, które zostały dotknięte problemem.
aktualizacja:
pojawił się kolejny komunikat na stronie.
Informujemy, że z powodu problemów w funkcjonowaniu naszej platformy inwestycyjnej oraz w celu naprawy wystepującej usterki technicznej, handel na instrumentach CFD w godzinach 22-23 będzie niemożliwy. Będziemy informować o postępach tych prac na bieżąco. Bardzo przepraszamy za niedogodności.
A także spekulacje, sugerujące, że problem jest znacznie poważniejszy i wynika z przekręcenia się licznika transakcji. Tym samym zlecenia dostają ujemne numery, przez co zamknięcie ich pozycji nie jest możliwe ze strony systemu, co kończy się błędem.
to by jednak oznaczało, że XTB dopuściło się rażącego niedopatrzenia. Pamiętajmy jedna, że operujemy na spekulacji, chociaż podpartej mocnymi poszlakami.
Aktualizacja (07.11.2025):
Otrzymaliśmy oficjalne stanowisko XTB w sprawie środowej awarii.
W środę, 5 listopada, doszło do awarii platformy inwestycyjnej, w wyniku której klienci XTB nie mogli modyfikować ani zamykać pozycji na instrumentach CFD otwartych po godzinie 16:25. Natomiast podkreślamy, że klienci mieli pełną możliwość zarządzania swoimi pozycjami otwartymi wcześniej.
Zespół technologii niezwłocznie zajął się diagnozą sytuacji. Wdrożenie niezbędnych poprawek wymagało czasowego zawieszenia handlu instrumentami CFD (w godz. 22-23). O 22:40 przywrócona została możliwość modyfikacji nowych pozycji na platformie web. Około godziny 1:00 nad ranem, 6 listopada, przywrócona została także możliwość modyfikacji pozycji w aplikacji mobilnej. Tym samym problem został trwale rozwiązany.
Wczorajsza awaria dotyczyła wyłącznie pozycji otwartych na instrumentach CFD po godzinie 16:25, czyli około 0,4% z 25 milionów. Same pozycje były poprawnie zapisywane w bazach danych, natomiast przy próbie ich modyfikacji lub zamknięcia, system napotykał na błąd.
Przyczyną problemu było ograniczenie technologiczne systemu, który przesyła dane z systemu transakcyjnego do aplikacji mobilnej i platformy web. Większość architektury XTB jest już stworzona w nowych technologiach, gdzie tego typu ograniczenia zostały wyeliminowane już w fazie projektu. Obecnie trwają prace nad przeniesieniem zarządzania pozycjami na nową architekturę, a zakończenie tego projektu jest planowane w pierwszym kwartale przyszłego roku.
Jak dodano na końcu, wszyscy inwestorzy, którzy zostali dotknięci wczorajszą awarią, proszeni są o składanie reklamacji poprzez formularz w Pokoju Inwestora. Wszelkie reklamacje będą rozpatrywane indywidualnie na podstawie danych z systemu transakcyjnego XTB. Wszystkie szczegóły dotyczące tego procesu są dostępne również na stronie internetowej: https://www.xtb.com/pl/edukacja/proces-reklamacji.
Aktualizacja:
XTB w odpowiedzi na zapytanie ze strony Telepolis.pl przygotowało następujące oświadczenie:
W środę, 5 listopada, doszło do awarii platformy inwestycyjnej, w wyniku której klienci XTB nie mogli modyfikować ani zamykać pozycji na instrumentach CFD otwartych po godzinie 16:25. Natomiast podkreślamy, że klienci mieli pełną możliwość zarządzania swoimi pozycjami otwartymi wcześniej. Zespół technologii niezwłocznie zajął się diagnozą sytuacji. Wdrożenie niezbędnych poprawek wymagało czasowego zawieszenia handlu instrumentami CFD (w godz. 22-23). O 22:40 przywrócona została możliwość modyfikacji nowych pozycji na platformie web. Około godziny 1:00 nad ranem, 6 listopada, przywrócona została także możliwość modyfikacji pozycji w aplikacji mobilnej. Tym samym problem został trwale rozwiązany. Wczorajsza awaria dotyczyła wyłącznie pozycji otwartych na instrumentach CFD po godzinie 16:25, czyli około 0,4% z 25 milionów. Same pozycje były poprawnie zapisywane w bazach danych, natomiast przy próbie ich modyfikacji lub zamknięcia, system napotykał na błąd. Przyczyną problemu było ograniczenie technologiczne systemu, który przesyła dane z systemu transakcyjnego do aplikacji mobilnej i platformy web. Większość architektury XTB jest już stworzona w nowych technologiach, gdzie tego typu ograniczenia zostały wyeliminowane już w fazie projektu. Obecnie trwają prace nad przeniesieniem zarządzania pozycjami na nową architekturę, a zakończenie tego projektu jest planowane w pierwszym kwartale przyszłego roku. Wszystkich inwestorów, którzy zostali dotknięci wczorajszą awarią prosimy o składanie reklamacji poprzez formularz w Pokoju Inwestora. Wszelkie reklamacje będą rozpatrywane indywidualnie na podstawie danych z systemu transakcyjnego XTB. Wszystkie szczegóły dotyczące tego procesu są dostępne również na stronie internetowej