T-Mobile chce zatrzymać hejt w sieci. Pomóc ma kampania #HejtOutLoveIn

Hejt w sieci to powszechny i dotkliwy problem, uznawany za poważny przez ponad 80% Polaków, a dla generacji Z będący niemal codziennością. W odpowiedzi na to wyzwanie, T-Mobile wraz z Fundacją SEXEDPL realizują kampanię #HejtOutLoveIn, której założenia i strategie walki z mową nienawiści były tematem dyskusji podczas XI edycji festiwalu See Bloggers.

Marian Szutiak (msnet)
3
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
T-Mobile chce zatrzymać hejt w sieci. Pomóc ma kampania #HejtOutLoveIn

Badania T-Mobile Polska wskazują, że co drugi Polak zetknął się z hejtem, a wśród pokolenia Z aż dwie trzecie osób doświadczyło go osobiście. Co alarmujące, osoby dotknięte hejtem pięć razy częściej same stają się jego sprawcami. Kampania #HejtOutLoveIn ma na celu zmniejszenie siły hejtu i promowanie pozytywnych postaw.

Dalsza część tekstu pod wideo

ako marka odpowiedzialna społecznie, czujemy obowiązek nie tylko dostarczać wartościowe i niezawodne usługi, takie jak szybka sieć 5G Bardziej, ale także aktywnie przeciwdziałać zjawiskom, które ranią naszą społeczność. Chcemy, aby sieć była miejscem przyjaznym i dostępnym dla każdego. Hejt w sieci to problem, który dotyka nas wszystkich – dlatego nasza kampania #HejtOutLoveIn ma na celu nie tylko edukację, ale przede wszystkim budowanie kultury wzajemnego szacunku i empatii oraz dostarczanie realnych narzędzi i strategii do radzenia sobie ze skutkami hejtu. Podczas tegorocznej edycji See Bloggers zorganizowaliśmy spotkania z ekspertami oraz twórcami internetowymi, aby opowiedzieli o swoich doświadczeniach związanych z hejtem i radzeniem sobie z tym zjawiskiem. Aktywności te cieszyły się ogromnym zainteresowaniem twórców. To właśnie oni są częścią miejsca, gdzie skala tego zjawiska jest największa. Mają oni jednak realną moc, aby zmieniać tę sytuację i dzieląc się swoimi doświadczeniami, wspierać innych.

Olga Wółkiewicz-Kosior, Kierownik Działu ESG w T-Mobile Polska

Kluczową rolę w walce z hejtem odgrywają twórcy internetowi, którzy mają realny wpływ na swoich odbiorców i mogą informować o dostępnych formach wsparcia.

ażdy twórca internetowy powinien być świadomy, jak reagować w sytuacji doświadczenia hejtu w sieci, a także informować swoich odbiorców o dostępnych narzędziach i formach wsparcia. Hejt to nie tylko niemiły komentarz – to realne zagrożenie dla zdrowia psychicznego. Osoby dotknięte mową nienawiści mogą nie tylko podejmować działania zaradcze, takie jak zgłaszanie obraźliwych treści, ale także szukać profesjonalnej pomocy, na przykład kontaktując się z Antyprzemocową Linią Pomocy Fundacji SEXEDPL pod numerem 720 720 020 . Warsztaty i obecność na takich wydarzeniach są niezwykle ważne, a kampanie takie jak #HejtOutLoveIn są świetnym przykładem działań, które mogą przynieść realne zmiany.

Aleksandra Cedro, twórca internetowy

Antyprzemocowa Linia Pomocy Fundacji SEXEDPL (tel. 720 720 020), której T-Mobile jest partnerem technologicznym, oferuje anonimowe wsparcie dla osób dorosłych i młodzieży zmagających się z przemocą – jako jej ofiary, sprawcy lub świadkowie, działając codziennie od 12:00 do 20:00.

Zrozumienie psychologicznych mechanizmów hejtu jest kluczowe w przeciwdziałaniu jego skutkom. Często uderza on w czułe punkty, pogłębiając wcześniejsze zranienia.

Hejt często rani bardziej niż nam się wydaje, bo trafia w nasze stare, niewidoczne rany. Jeśli w dzieciństwie słyszeliśmy nieustanną krytykę i nie czuliśmy wsparcia, takie komentarze mogą brzmieć znajomo i wydawać się prawdziwe. Zamiast je odrzucić, zaczynamy w nie wierzyć, bo pasują do obrazu siebie, który nosimy w środku, mimo że to nie ma nic wspólnego z naszą wartością. W ten sposób hejt nie tylko boli, ale też pogłębia nasze wcześniejsze poczucie braku wartości.

seksuolog, koordynatorka zespołu pomocowego SEXEDPL

Choć walka z hejtem nie jest łatwa, bierność nie jest rozwiązaniem. Istotne jest, by pamiętać o prawnych konsekwencjach mowy nienawiści, ponieważ hejt nie jest bezkarny.

Hejt nie jest bezkarny, a prawo dostarcza nam narzędzia, jak takiego hejtera, który swoim zachowaniem wypełni znamiona przestępstwa, ukarać. Hejt to może być znieważanie drugiej osoby, zniesławienie czy mówienie nieprawdziwych informacji, ale może przybierać jeszcze gorsze formy, jak np. stalking czy groźby karalne. I na to nigdy nie powinno być zgody.

Marcin Kruszewski, prawnik, twórca internetowy
T-Mobile chce zatrzymać hejt w sieci. Pomóc ma kampania #HejtOutLoveIn

Inicjatywy takie jak #HejtOutLoveIn dostarczają wiedzy i narzędzi do rozpoznawania hejtu oraz radzenia sobie z nim. Kampania zachęca do aktywnego udziału i dzielenia się pozytywnym przekazem w mediach społecznościowych pod hasztagiem #HejtOutLoveIn, aby pokazać, że głosów sprzeciwiających się nienawiści jest więcej.