e-Doręczenia opóźnione. Jest nowy termin wdrożenia

Znów opóźnia się termin wdrożenia obowiązku stosowania e-Doręczeń. Ministerstwo Cyfryzacji wskazało nową datę – 1 stycznia 2025 r. Jednocześnie przewidziano wprowadzenie okresu przejściowego do 31 grudnia 2025 r. Powód? Konieczna jest nowelizacja ustaw i przygotowanie urzędów do ich stosowania.

Mieszko Zagańczyk (Mieszko)
3
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
e-Doręczenia opóźnione. Jest nowy termin wdrożenia

e-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Dzięki tej usłudze podmioty publiczne, obywatele i firmy będą mogły korzystać z wygodnych i bezpiecznych doręczeń elektronicznych. e-Doręczenia są prawnie równoważne z tradycyjną przesyłką poleconą za potwierdzeniem odbioru. Do obsługi systemu została wyznaczona Poczta Polska.

Dalsza część tekstu pod wideo

Prace nad tym rozwiązaniem trwają już od kilku lat. Pierwszy termin stosowania e-Doręczeń został wyznaczony na październik 2021 r. Później był wielokrotnie przesuwany, m.in. ze względu na niegotowość systemu. W zeszłym roku jako nowy termin wskazano grudzień 2023 r., jednak również nie został dotrzymany. 

Ostatni, obowiązujący dotychczas harmonogram zakładał, że obowiązek stosowania e-Doręczeń wejdzie w życie 1 października 2024 r. Dotyczyło to organów administracji rządowej i innych organów władzy publicznej, a także ZUS-u i NFZ.  Wdrożenia obowiązku stosowania e-Doręczeń przez te instytucje znacznie ułatwiłoby życie Polaków i załatwiania spraw urzędowych.

Termin przesunięty, wdrożenie z okresem przejściowym

Dziś Ministerstwo Cyfryzacji poinformowało jednak, że e-Doręczenia wymagają dalszych prac i zmiany obowiązującego harmonogramu. Nowy termin wdrożenia obowiązku stosowania e-Doręczeń został przesunięty na 1 stycznia 2025 r. Jednocześnie resort cyfryzacji przekonuje, że skuteczne wprowadzenie e-Doręczeń w podmiotach publicznych wymaga wprowadzenia okresu przejściowego do 31 grudnia 2025 r. 

Ministerstwo Cyfryzacji tłumaczy, że skuteczne wdrożenie e-Doręczeń wymaga wprowadzenia znacznych zmian w funkcjonowaniu podmiotów publicznych. Dotyczy to m.in.: zmiany sposobu nadawania korespondencji (z papierowej na elektroniczną oraz z ePUAP na e-Doręczenia), prawidłowego korzystania z nowych rozwiązań, nadania uprawnień do obsługi skrzynki doręczeń pracownikom, stosowania podpisów elektronicznych, archiwizacji dokumentów elektronicznych oraz elektronicznego obiegu dokumentów. 

Resort cyfryzacji przekonuje, że wdrożenie e-Doręczeń jest dla podmiotów publicznych dużym przedsięwzięciem technicznym i organizacyjnym.

W okresie przejściowym do 31 grudnia 2025 r., podmioty publiczne będą mogły stopniowo dostosowywać się do nowego sposobu prowadzenia korespondencji, czyli poznać nowe rozwiązanie, jakim są e-Doręczenia, dostosować organizacyjnie oraz wprowadzić systemy elektronicznego obiegu dokumentów. W okresie tym zostanie zapewniona równoważność doręczenia za pośrednictwem tradycyjnej korespondencji pocztowej z e-Doręczeniami.

Nowy termin obowiązku wdrożenia obowiązku stosowania e-Doręczeń dotyczy też osób wykonujących zawody zaufania publicznego, czyli adwokatów, radców prawnych, doradców podatkowych czy notariuszy.