Orange Polska prezentuje wyniki za 3Q 2022. Jest ciężko, ale rośnie
Orange Polska podał najnowsze wyniki operacyjne i finansowe – za trzeci kwartał 2022 roku. Przychody operatora wzrosły o ponad 8%, a rentowność operacyjna EBITDAaL o niemal 4% rok do roku. Przybywa klientów kluczowych usług: Orange Światłowodu, pakietów Orange Love oraz usług mobilnych. Popyt na cyfrowe usługi przełożył się na ponad 20-procentowy wzrost przychodów z usług ICT dla biznesu

Operator dobrze ocenia miniony okres. Orange Polska zdołał wypracować w 3 kwartale 2022 r. dobre wyniki finansowe i komercyjne, chociaż na przeszkodzie stała trudna sytuacja makroekonomiczna, zwłaszcza rosnące ceny energii.
Przybywa klientów Światłowodu i Orange Love
Orange Światłowód jest już dostępny dla niemal połowy Polaków i obejmuje zasięgiem 6,8 mln gospodarstw domowych w całym kraju. W ciągu ostatnich 3 miesięcy zasięg usługi poszerzył się o ponad 280 tysięcy domów i mieszkań, głównie za sprawą współpracy z operatorami hurtowymi. W tym czasie przybyło także 55 tysięcy klientów Orange Światłowodu. Łącznie z tej usługi korzysta już 1,12 mln użytkowników. To o 27% więcej niż przed rokiem. W sumie stacjonarne dostępy szerokopasmowe dostarczane są do 2,793 mln klientów.



Stabilnie rośnie liczba klientów pakietów konwergentnych dla domu. W 3 kwartale przybyło 16 tysięcy użytkowników Orange Love, a łączna ich liczba zwiększyła się do 1,594 mln (o 4% rok do roku).
W podobnym tempie (4% rok do roku) rośnie liczba klientów abonamentowych mobilnych usług głosowych. W minionym kwartale przybyło ich 57 tysięcy. Na koniec trzeciego kwartału Orange miał w sumie 17,924 mln kart SIM. Z tego 12,472 mln przypada na abonament – 8,666 mln w telefonii komórkowej, 638 tys. przypada na internet mobilny, a 3,168 mln na karty M2M. W prepaidzie działa 5,451 mln kart SIM (kwartalny spadek z 5,591 mln).
W trzecim kwartale średnie wykorzystanie danych mobilnych wynosiło 8 GB na użytkownika w post-paidzie i 6,7 GB w pre-paidzie, w sumie 7,5 GB.
Operator osiągnął także wzrost przychodu na jednego klienta (ARPO) w niektórych usługach telekomunikacyjnych. W przypadku usługi konwergentnych dla klientów indywidualnych jest to 115,6 zł (kwartalny wzrost z 113,7 zł), jednak usługi wyłącznie komórkowe przyniosły lekki spadek do 20,1 zł (z 20,2 zł kw/kw), na co wpłynął słabszy ARPO w pre-paidzie 11,8 zł (w 3 kw. – 12,5 zł). Natomiast przychód z usług post-paid przyniósł wzrost do 27,3 zł (z 26,8 zł).
Wskaźnik odejść klientów telefonii komórkowej w trzecim kwartale wynosił 2,3% w abonamencie i 14,6% w prepaidzie (poprzedni kwartał – 7,5%).
Kluczowe wyniki finansowe
Orange uzyskał w trzecim kwartale 3,123 mld przychodów (+8,2% r/r, więcej o 238 mln zł), osiągając zysk operacyjny 324 mln (-82,5% r/r) i zysk netto 193 mln (-87,8%). Na różnicę w porównaniu do poprzedniego roku wpłynął osiągnięty w 3 kw. 2021 r. jednorazowy zysk w wysokości 1,408 mld zł (po podatku) związany ze sprzedażą 50% udziałów w spółce Światłowód Inwestycje. Z wyłączaniem tej transakcji zysk netto wiązał się ze zmianą +8,4%. Nakłady inwestycyjne wyniosły 323 mln (+61,5% r/r).
Niemal dwukrotny wzrost kosztów energii w porównaniu z 3 kwartałem 2021 roku firma zdołała zrównoważyć z nadwyżką wzrostem przychodów z kluczowych usług, a także oszczędnościami. Dzięki temu rentowność operacyjna EBITDAaL wzrosła o niemal 4% rok do roku.
Orange ocenia, że na przychody za minione 3 miesiące pozytywnie wpłynęły m.in. rosnące przychody z kluczowych usług telekomunikacyjnych (+5% rok do roku), a także dobry kwartał w usługach ICT dla biznesu (wzrost przychodów o 23% rok do roku). O 17% w porównaniu z trzecim kwartałem ubiegłego roku wzrosły przychody ze sprzedaży urządzeń.
Wyniki na tle poprzednich lat
Karty SIM w milionach
Prepaid | Postpaid | Razem | |||
Ogółem | W tym biznes | ||||
1Q12 | 7,685 | 6,927 | 2,446 | 14,612 | |
2Q12 | 7,820 | 6,937 | 2,436 | 14,757 | |
3Q12 | 7,865 | 6,894 | 2,420 | 14,758 | |
4Q12 | 7,984 | 6,911 | 2,428 | 14,895 | |
1Q13 | 7,980 | 6,906 | 2,407 | 14,886 | |
2Q13 | 7,977 | 6,970 | 2,399 | 14,947 | |
3Q13 | 8,074 | 7,052 | 2,402 | 15,126 | |
4Q13 | 8,104 | 7,221 | 2,420 | 15,325 | |
1Q14 | 8,035 | 7,360 | 2,456 | 15,395 | |
2Q14 | 8,002 | 7,459 | 2,464 | 15,461 | |
3Q14 | 8,058 | 7,533 | 2,468 | 15,591 | |
4Q14 | 7,950 | 7,679 | 2,498 | 15,629 | |
1Q15 | 7,791 | 7,727 | 2,496 | 15,518 | |
2Q15 | 7,690 | 7,897 | 2,561 | 15,587 | |
3Q15 | 7,606 | 8,087 | 2,601 | 15,693 | |
4Q15 | 7,545 | 8,361 | 2,688 | 15,906 | |
1Q16 | 7,689 | 8,575 | 2,754 | 16,264 | |
2Q16 | 7,898 | 8,798 | 2,817 | 16,696 | |
3Q16 | 7,309 | 9,085 | 2,893 | 16,394 | |
4Q16 | 6,537 | 9,453 | 2,986 | 15,990 | |
1Q17 | 5,820 | 9,452 | b.d. | 15,272 | |
2Q17 | 4,983 | 9,573 | b.d. | 14,555 | |
3Q17 | 4,696 | 9,662 | b.d. | 14,358 | |
4Q17 | 4,698 | 9,726 | b.d. | 14,424 | |
1Q18 | 4,621 | 9,747 | b.d. | 14,368 | |
2Q18 | 4,694 | 9,790 | b.d. | 14,484 | |
3Q18 | 4,761 | 9,853 | b.d. | 14,614 | |
4Q18 | 4,883 | 9,922 | b.d. | 14,805 | |
1Q19 | 4,867 | 9,970 | b.d. | 14,837 | |
2Q19 | 4,924 | 10,040 | b.d. | 14,964 | |
3Q19 | 5.012 | 10,128 | b.d. | 15,140 | |
4Q19 | 5,047 | 10,237 | b.d. | 15,284 | |
1Q20 | 5,095 | 10,342 | b.d. | 15,436 | |
2Q20 | 4,982 | 10,504 | b.d. | 15,487 | |
3Q20 | 4,920 | 10,749 | b.d. | 15,669 | |
4Q20 | 4,860 | 10,892 | b.d. | 15,752 | |
1Q21 | 4,783 | 11,017 | b.d. | 15,800 | |
2Q21 | 4,855 | 11,192 | b.d. | 16,047 | |
3Q21 | 4,910 | 11,679 | b.d. | 16,590 | |
4Q21 | 4,953 | 11,847 | b.d. | 16,800 | |
1Q22 | 5,260 | 12,046 | b.d. | 17,306 | |
2Q22 | 5,591 | 12,238 | b.d. | 17,829 | |
3Q22 | 5,451 | 12,472 | b.d. | 17,924 |
ARPO w zł (ang. Average Revenue Per Offer, czyli średni przychód z oferty)
Usługi mobilne | Postpaid bez M2M | Prepaid | Razem | ||
Głosowe | Internet | Razem | |||
1Q16 | 40,5 | 27,6 | 38,2 | 9,6 | 23,0 |
2Q16 | 39,6 | 25,5 | 37,1 | 9,1 | 22,2 |
3Q16 | 39,3 | 23,5 | 36,5 | 9,2 | 22,1 |
4Q16 | 36,6 | 23,2 | 34,2 | 9,4 | 21,9 |
1Q17 | 35,1 | 22,3 | 32,8 | 9,3 | 21,8 |
2Q17 | 35,5 | 20,9 | 32,9 | 11,3 | 23,5 |
3Q17 | 33,1 | 20,3 | 30,9 | 13,0 | 23,5 |
4Q17 | 32,5 | 19,4 | 30,3 | 12,6 | 23,0 |
1Q18 | 31,1 | 19,1 | 29,2 | 11,9 | 21,9 |
2Q18 | 30,5 | 18,4 | 28,7 | 12,3 | 21,7 |
3Q18 | 30,5 | 17,8 | 28,7 | 12,6 | 21,7 |
4Q18 | 29,6 | 17,0 | 27,7 | 12,2 | 20,9 |
1Q19 | 28,6 | 16,4 | 26,9 | 11,4 | 20,0 |
2Q19 | 28,7 | 15,9 | 27,0 | 11,6 | 20,1 |
3Q19 | 28,9 | 15,4 | 27,1 | 12,1 | 20,3 |
4Q19 | 28,5 | 14,3 | 26,7 | 11,9 | 20,0 |
1Q20 | 28,0 | 13,6 | 26,3 | 11,6 | 19,5 |
2Q20 | 27,2 | 13,3 | 25,5 | 11,9 | 19,3 |
3Q20 | 27,6 | 12,9 | 25,9 | 12,5 | 19,9 |
4Q20 | 27,3 | 12,7 | 25,6 | 12,7 | 19,8 |
1Q21 | 27,2 | 12,5 | 25,6 | 11,9 | 19,6 |
2Q21 | 27,7 | 12,3 | 26,0 | 12,6 | 20,1 |
3Q21 | 28,3 | 12,3 | 26,7 | 13,1 | 20,7 |
4Q21 | 27,9 | 12,2 | 26,3 | 12,9 | 20,3 |
1Q22 | 28,0 | 12,1 | 26,4 | 12,3 | 20,1 |
2Q22 | 28,3 | 12,1 | 26,8 | 12,5 | 20,2 |
3Q22 | 28,9 | 12,1 | 27,3 | 11,8 | 20,1 |
CHURN (wskaźnik odejść) telefonii komórkowej
Prepaid | Postpaid | |
1Q12 | 16,7% | 3,9% |
2Q12 | 16,8% | 3,4% |
3Q12 | 17,2% | 3,5% |
4Q12 | 15,0% | 3,4% |
1Q13 | 15,5% | 3,7% |
2Q13 | 15,1% | 3,6% |
3Q13 | 14,6% | 3,3% |
4Q13 | 14,8% | 3,4% |
1Q14 | 14,9% | 3,4% |
2Q14 | 14,9% | 3,3% |
3Q14 | 16,4% | 3,4% |
4Q14 | 16,8% | 3,5% |
1Q15 | 16,7% | 3,7% |
2Q15 | 16,1% | 3,2% |
3Q15 | 17,0% | 3,0% |
4Q15 | 16,9% | 3,0% |
1Q16 | 15,7% | 3,0% |
2Q16 | 15,2% | 2,8% |
3Q16 | 16,8% | 2,7% |
4Q16 | 18,1% | 2,8% |
1Q17 | 21,3% | 3,1% |
2Q17 | 25,0% | 2,8% |
3Q17 | 17,5% | 2,9% |
4Q17 | 10,9% | 3,2% |
1Q18 | 14,6% | 3,1% |
2Q18 | 11,3% | 2,7% |
3Q18 | 10,4% | 2,8% |
4Q18 | 8,9% | 2,8% |
1Q19 | 10,8% | 2,8% |
2Q19 | 10,2% | 2,5% |
3Q19 | 10,7% | 2,4% |
4Q19 | 10,2% | 2,8% |
1Q20 | 9,1% | 2,5% |
2Q20 | 10,4% | 2,1% |
3Q20 | 11,4% | 2,2% |
4Q20 | 10,7% | 2,3% |
1Q21 | 10,8% | 2,3% |
2Q21 | 9,1% | 1,9% |
3Q21 | 10,0% | 1,8% |
4Q21 | 10,5% | 2,3% |
1Q22 | 9,5% | 1,9% |
2Q22 | 7,5% | 1,9% |
3Q22 | 14,6% | 2,3% |