Oppo detronizuje Huawei. Według Counterpoint to największy producent smartfonów w Chinach

Nie kończą się kłopoty firmy Huawei. Na rynku smartfonów producent stracił najwyższą pozycję w swoim własnym kraju – w Chinach. Wyprzedziła go firma Oppo.

Mieszko Zagańczyk (Mieszko)
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Oppo detronizuje Huawei. Według Counterpoint to największy producent smartfonów w Chinach

Mimo sankcji ze strony Stanów Zjednoczonych oraz związanych z tym spadków sprzedaży na globalnych rynkach, w Chinach Huawei trzymał się mocno. W dużej mierze wynikało to z chęci wsparcia rodzimej firmy przez Chińczyków, inna jest też specyfika tamtejszego rynku, gdzie brak usług Google’a nie ma wielkiego znaczenia.

Dalsza część tekstu pod wideo

Dzięki temu Huawei zakończył rok 2020 na pierwszym miejscu wśród producentów smartfonów. Jak jednak podaje Counterpoint, sytuacja zmieniła się w styczniu. Na najwyższą pozycję na podium wysunęła się firma Oppo, która ma 21% udziałów na chińskim rynku. Drugie miejsce też nie należy do Huawei – zajęła je firma Vivo, czyli marka należąca do tej samej grupy, co Oppo – BBK Electronics. Jej udziały wyniosły w styczniu 20%. Dopiero na trzeciej pozycji uplasował się Huawei, ale i tym miejscem musiał się podzielić z Apple i Xiaomi – wszystkie trzy firmy mają równy udział 16%.

To gigantyczny spadek – jeszcze w drugim kwartale 2020 roku Huawei miał aż 46% rynku smartfonów w Chinach. Był to zresztą najlepszy wynik firmy w ciągu poprzednich dwóch lat. Wydawałoby się, że z takim zapasem zaufania klientów firma dłużej utrzyma wysoką pozycją, ale już w czwartym kwartale wielkość sprzedaży tego producenta zmniejszyła się do 30%. Częściowo wpływ miała na to sprzedaż marki Honor, która była liczona łącznie z Huaweiem, jednak główną przyczyną był malejący wolumen dostaw smartfonów z najwyższej półki. Chińczycy zapewne wciąż chętnie by kupowali topowe modele Huaweia, ale ograniczenia ze strony amerykańskich dostawców przyczyniły się do malejącej produkcji firmy.   

Skorzystała na tym lokalna konkurencja. W styczniu Oppo zwiększyło sprzedaż o 33% w ujęciu miesięcznym i 26% w ciągu całego roku.  Co ciekawe, Oppo w grudniu 2020 r. znajdowało się na trzeciej pozycji pod względem sprzedaży w Chinach – za Vivo.