Nowy system poboru opłat drogowych: geolokalizacja i płatności smartfonem
Nowy system poboru opłat drogowych, który zastąpi viaTOLL, będzie wykorzystywał geolokalizację i pozwoli uiścić opłatę drogową m.in. za pośrednictwem aplikacji mobilnej w smartfonie.

System poboru opłat drogowych viaTOLL przestanie działać pod koniec lipca 2021 roku. Zastąpi je nowe rozwiązanie, z którego będzie można korzystać za pomocą aplikacji mobilnej. Nowy system zostanie też powiązany z e-Urzędem Skarbowym budowanym w ministerstwie finansów.



Projektowany system będzie korzystał z pozycjonowania satelitarnego i nie będą konieczne inwestycje w infrastrukturę przydrożną, na przykład bramownice, służące obecnie do rejestracji przejazdów po drogach płatnych. Bramownice pozostaną, ale będą wykorzystywane w celach kontrolnych.
Nowy system poboru opłat drogowych ma być wygodniejszy dla kierowców i przewoźników. Zamiast urządzeń pokładowych służących wyłącznie do poboru opłat pozwoli na wykorzystanie w tym celu telefonów komórkowych, nawigacji satelitarnych czy urządzeń fabrycznie montowanych w pojazdach. Do opłaty elektronicznej będzie można wykorzystać smartfon z zainstalowaną aplikacją mobilną.
Aplikacja będzie darmowa, każdy użytkownik będzie mógł ją zainstalować na smartfonie lub tablecie. System będzie też powiązany z e-Urzędem Skarbowym budowanym w resorcie finansów.
W e-Urzędzie chcemy stworzyć kafelek „pobór opłat drogowych”, gdzie użytkownik dróg będzie miał dostęp do kompleksowej obsługi. Będzie mógł założyć konto, zarejestrować wszystkie swoje pojazdy i do każdego z nich przypisać urządzenie wykorzystywane do przekazywania koordynatów geolokalizacyjnych. W przestrzeni e-Urzędu Skarbowego użytkownik będzie miał także wgląd we wszystkie zrealizowane przejazdy po drogach płatnych w Polsce i informację o naliczonych opłatach i rozliczeniach.
Przemysław Koch, pełnomocnik ministra finansów ds. informatyzacji
System ograniczy też koszty ponoszone przez administrację, ułatwi także pracę inspekcji drogowej, która będzie miała o wiele łatwiejszy dostęp do danych przekazywanych w czasie rzeczywistym. Pozwoli to na bieżące monitorowanie przewozu towarów i ruchu środków przewozowych.