Intel szykuje rewolucję w kartach graficznych. Rozwiąże ważny problem

Intel szykuje rewolucję w kontekście najnowszych rozwiązań stosowanych w kartach graficznych. Ma ona rozwiązać jeden z ważnych problemów.

Damian Jaroszewski (NeR1o)
5
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Intel szykuje rewolucję w kartach graficznych. Rozwiąże ważny problem

Intel w końcu ma szansę na dobre dołączyć do wyścigu w kategorii desktopowych kart graficznych. Najnowszy model Arc B580 zbiera bardzo dobre recenzje i maluje się aktualnie jako jedna z najlepszych propozycji w budżetowych zestawach. Jednak Niebiescy dopiero szykują rewolucję.

Dalsza część tekstu pod wideo

Intel może rozwiązać znany problem

Wraz z premierą karty graficznej Arc B580 Intel dołączył do jeszcze jednego wyścigu — na najlepszy system generowania klatek. Niebiescy też już potrafią, przy użyciu algorytmów uczenia maszynowego, dodawać do obrazu dodatkowe klatki, poprawiając płynność rozgrywki. Jednak system, podobnie jak w przypadku NVIDII i AMD, ma jedną wadę. Zwiększa opóźnienia. Zieloni rozwiązali to częściowo za sprawą techniki NVIDIA Reflex. Intel ma na to nieco inny, lepszy plan.

Chociaż rozwiązania Intela, AMD i NVIDII — jeśli przyjrzeć się szczegółom — różnią się od siebie, to generalnie działają podobnie. W pamięci VRAM przechowywane są dwie przyszłe klatki obrazu, które są analizowane przez odpowiednie algorytmy, a następnie między nimi dodawana jest dodatkowa klatka. To właśnie sprawia, że zwiększają się opóźnienia, ponieważ dwie klatki są niejako na chwilę zatrzymywane, aby móc wygenerować dodatkową.

Intel szykuje rewolucję w kartach graficznych. Rozwiąże ważny problem

Intel znalazł na to inne rozwiązanie. Na GitHubie pojawiła się dokumentacja techniki o nazwie G-buffer Free Frame Extrapolation (GFFE). W niej żadne klatki nie są przechowywane w pamięci karty graficznej. Zamiast tego mechanizm analizuje jedynie już wyświetloną klatkę i na tej podstawie generuje dodatkową. Dzięki temu nie tworzą się tak duże opóźnienia. Nadal one występują, ale są tak niskie, że praktycznie niezauważalne. Technika potrzebuje zaledwie 6,6 ms do wygenerowania klatki w rozdzielczości 1080p.

Kiedy GFFE ma szansę trafić do kart graficznych? Tego niestety nie wiemy, ale wydaje się, że stanie się to prędzej niż później. To naturalna ewolucja w świecie generowania klatek, która ma szansę rozwiązać jeden z głównych problemów.