Ten krok zapobiegnie dziecięcej astmie. Nie spodoba się jednak wielu
Badania wskazują, jak bardzo szkodliwy wpływ mają pyły zawieszone ze spalin na rozwój astmy u dzieci. Najnowsze opracowanie naukowe stara się rozwiązać ten problem, ale może się to rozwiązanie nie spodobać wielu kierowcom.

Zastąpienie aut spalinowych elektrycznymi ograniczy astmę?
Harshit Gujral, Meredith Franklin i Steve Easterbrook, trójka badaczy z Uniwersytetu w Toronto, dowiodła, że przy zastąpieniu połowy obecnych aut spalinowych samochodami elektrycznymi mogłoby w znaczny sposób zminimalizować powstanie astmy u dzieci związanej z emisją spalin.



W Stanach Zjednoczonych w roku 2019 było 5 milionów dzieci z astmą (6,87 proc. populacji dzieci), co przy populacji dzieci (poniżej 18 roku życia) wynoszącej 72,8 mln przekłada się to na 6,87 proc. dzieci, które mają astmę.
Wiele badań potwierdziło, że emisja pyłów zawieszonych (PM) i dwutlenku azotu z rur wydechowych aut spalinowych jest jednym z głównych czynników wpływających na powstanie astmy u dzieci.
Naukowcy z Toronto postulują, że udział aut elektrycznych rzędu od 36 do 77 procent powinien zmniejszyć ilość emisji dwutlenku azotu i znacznie obniżyć ryzyko powstania astmy. Badacze jednak doskonale zdają sobie sprawę, że auta elektryczne również przyczyniają się do szkodliwych emisji, w tym pyłów zawieszonych wytwarzanych w wyniku hamowania i stykania się opon z drogą oraz roznoszeniem pyłu z dróg.
Aby uzyskać pełnię korzyści wynikającą z wprowadzenia większej liczby aut elektrycznych, zdaniem naukowców trzeba zadbać, że energia dostarczana do takich pojazdów musi pochodzić ze źródeł czystej energii. W innym przypadku zanieczyszczenia po prostu przemieszczą się z ośrodków miejskich w okolice elektrowni.
Opracowanie podkreśla, że równie ważne jest inwestowanie w alternatywne formy transportu, w tym transport publiczny, a także bardziej rozbudowana infrastruktura rowerowa.
Puenta badania jest taka, że auta elektryczne mogą grać ważną rolę w ograniczaniu emisji szkodliwych substancji, ale nie są jedynym rozwiązaniem i również mają swoje wady. Inne negatywne aspekty przemysłu aut elektrycznych to recykling baterii, ograniczenia względem możliwości samodzielnych napraw, czy też aspekt moralny eksploatacji surowców potrzebnych do produkcji baterii.