Apple robi wszystko, by nie wpuścić Epica na iPhone'y
Epic Games, producent m.in. gry Fortnite, oskarża Apple o utrudnianie prób uruchomienia własnego sklepu z grami na iPhone’ach i iPadach w Europie. To kolejny etap w długotrwałym konflikcie dotyczącym kontroli Apple'a nad przychodami z mirkopłatności.

Apple został zmuszony do wpuszczania alternatywnych sklepów. Firma zwleka jak może, odrzucając wnioski i wprowadzając nowe opłaty
Epic Games poinformował, że Apple dwukrotnie odrzucił dokumenty potrzebne do uruchomienia Epic Games Store, twierdząc, że wygląd niektórych przycisków i etykiet jest zbyt podobny do tych używanych w App Store.
Używamy tych samych konwencji nazewniczych, jak „Zainstaluj” i „Zakupy w aplikacji", które są powszechnie stosowane w popularnych sklepach z aplikacjami na różnych platformach, i przestrzegamy standardowych konwencji dotyczących przycisków w aplikacjach iOS”
– napisała firma Epic, komentując sprawę na platformie X.



To długi konflikt, Apple nie chce odpuścić prowizji z mikropłatności
Konflikt między Epic Games a Apple trwa od 2020 roku, kiedy Epic oskarżył Apple'a o naruszanie amerykańskich przepisów antymonopolowych poprzez pobieranie do 30% prowizji od płatności dokonywanych w aplikacjach na urządzeniach z systemem iOS.
Europejscy regulatorzy zmusili Apple'a do umożliwienia instalowania przez klientów alternatywnych sklepów z aplikacjami, a nowe zasady zaczęły obowiązywać od marca tego roku. Zdaniem Epic Games, działania Apple są nadal sprzeczne z ustawą o rynkach cyfrowych (Digital Markets Act, DMA), czym firma podzieliła się z Komisją Europejską. Co warto przypomnieć Apple, choć zezwolił na zewnętrzne sklepy, postanowił wprowadzić „opłatę za podstawową technologię”, którą wielu deweloperów uznało za wyzysk.
Podejście Apple'a wzbudziło już uwagę regulatorów antymonopolowych KE — stwierdzili oni w czerwcu, że wprowadzone przez Apple'a zmiany nie są wystarczające i firma nadal nie spełnia standardów określonych w DMA. Ruszyło kolejne w sprawie nowych wymagań kontraktowych, które Apple stawia deweloperom aplikacji i sklepom zewnętrznym.