Przyłapani na kradzieży. Ich wyczekiwana gra jest w tarapatach
Firma Bungie znana z serii gier Destiny i Halo, została przyłapana na kradzieży własności intelektualnej. Sprawa dotyczy ich nadchodzącej produkcji Marathon.

Ukradli grafiki artyście i mu nie zapłacili
Fern Hook, 30-letni artysta ze Szkocji niedawno odkrył, że w grze Marathon w wersji alpha zostały użyte jego grafiki bez zgody ani opłat. "Otoczenie w grze zawiera elementy graficzne wzięte prosto z moich plakatów, które stworzyłem w 2017 roku" - wyjawił Hook na portalu X (Twitter). "Bungie nie jest oczywiście zobligowane do tego, żeby zatrudniać mnie do gry, która w przytłaczającym stopniu czerpie ze stylu graficznego, który wypracowywałem przez ostatnią dekadę, ale najwidoczniej moje prace były wystarczająco dobre, aby je splagiatować i wkleić wszędzie do gry i ani mi za to nie zapłacić, ani nie przypisać mi autorstwa."
Firma Bungie, w świetle tego skandalu, postanowiła się bezpośrednio do tego incydentu odnieść i przyznała się do winy. "Nasza ekipa graficzna była nieświadoma tego problemu i rozpatrujemy, w jaki sposób doszło do tej pomyłki. Traktujemy tę sprawę bardzo poważnie i odezwaliśmy się do Hooka, aby przedyskutować problem." W dalszej części oświadczenia Bungie wyjawia, że kategorycznie nie używa pracy artystów bez ich zgody i właśnie przeprowadza dochodzenie dotyczące elementów graficznych użytych w grze, sugerując, że sprawa dotyczyła artysty już nie pracującego w firmie. Ten wewnętrzny audyt ma na celu ustanowienie autorstwa każdego elementu graficznego gry.



Nie jest to pierwszy przypadek, kiedy Bungie przyłapano na używaniu prac graficznych bez zgody artystów – tego typu incydenty wyszły na jaw przy Destiny 2. Jak donosi Paul Tassi z Forbesa, niedawna sytuacja z Marathonem zostawiła trwały ślad w studiu, a jeden z pracowników wyjawił, że w firmie "tak złej atmosfery jeszcze nie było". Incydent sprawił również, że firma Bungie odwołała zaplanowany pokaz najnowszego materiału z wersji alpha gry, aby usunąć skradzione elementy graficzne. Tassi podkreśla, że przez rozmaite problemy z produkcją, część pracowników z Bungie obawia się, czy w ogóle Marathon ukaże się w planowanym terminie 23 września 2025 r. Mówimy tutaj o konieczności zmian harmonogramu sesji testowych przez incydent z grafiką oraz porzucenie oryginalnych planów uruchomienia zamówień przedsprzedażowych i wydania zwiastuna w czerwcu jako potencjalnych powodów blokujących terminowe wydanie gry.
Marathon ma ukazać się na PC, PlayStation 5 i Xbox Series X/S.