DAJ CYNK

Roaming nie zadziała w ofercie na abonament jeśli tego nie zrobisz

orson_dzi Arkadiusz Dziermański

Felietony

To ostatnie o czym myślimy przed wyjazdem zagranicznym. Wysiadamy z samolotu i nagle okazuje się, że jesteśmy odcięci od świata. Ale przecież mamy włączony roaming! Problem leży gdzie indziej.

Z własnego doświadczenia

Niemal identyczna sytuacja spotkała mnie w ubiegłym roku przy okazji służbowej wizyty w Budapeszcie. Kiedy na miejscu wszyscy sprawdzali zaległe powiadomienia w swoich smartfonach, mój uparcie nie chciał połączyć się z siecią. Kolejne restarty, zmiana trybu pracy sieci, ręczne wyszukiwanie... Nic. Ani SMS-ów powitalnych, ani nawet pół kreski zasięgu. I wtedy przypomniał mi się SMS z od operatora z poprzedniego dnia.

Zobacz: Play wprowadza nowe pakiety internetowe ważne poza Unią Europejską

Windykacyjna blokada połączeń wyłącza roaming

Tak, to właśnie z powodu nieopłaconej faktury roaming nie chciał działać. Niewiele osób o tym wie i niewiele osób w ogóle wiąże ze sobą te dwie rzeczy. W końcu pierwsza blokada windykacyjna zawsze dotyczy wyłącznie połączeń wychodzących, więc teoretycznie nie powinno mieć to związku z brakiem zasięgu w roamingu? Nie jest to jednak prawda i warto o tym pamiętać.

Zwróciliśmy się z pytaniem do wszystkich operatorów i każdy z czwórki - Orange (w tym nju mobile), Play, Plus oraz T-Mobile potwierdza, że jeśli na numerze abonamentowym zostanie aktywowana blokada połączeń z powodu nieopłaconej faktury, nawet tylko wychodzących, to automatycznie blokowany jest roaming.

Zobacz: Nie znosimy roamingu UE

Brak telefonu to duży problem

W sytuacji takiej jak moja najprostszym rozwiązaniem problemu był kontakt z operatorem. Miałem o tyle łatwo, że miałem od kogo pożyczyć telefon, aby skontaktować się z Biurem Obsługi, warunkowo przedłużyć termin płatności i aktywować wszystkie usługi. A bez telefonu w obcym kraju jak bez ręki. Jeśli nie pobraliśmy wcześniej map danej lokacji, nie będziemy mieć nawet dostępu do nawigacji. Warto przy tym pamiętać, że wydłużenie terminu płatności to wyłącznie dobra wola operatora. Jeśli nieopłaconych faktur jest kilka, mamy bogatą przeszłość windykacyjną lub mieliśmy już wydłużony termin płatności i go nie dotrzymaliśmy, systemy operatora zwyczajnie na taką operację nie pozwolą. I nie jest to zła wola konsultanta, który ma w takiej sytuacji związane ręce. 

Zobacz: Nie przegap dzisiaj tych 2 aplikacji na Androida

Oczywiście można też np. z hotelu opłacić zaległą fakturę, ale zanim płatność zostanie zaksięgowana i zanim usługi zostaną uruchomione mogą minąć dobre 2-3 dni. A jeśli przypadkiem trafimy na weekend, jeszcze dłużej.

Oczywiście po spłacie zaległości i zdjęciu blokady połączeń w systemach operatora nie trzeba ponownie aktywować roamingu. Usługa odblokowuje się automatycznie w systemach operatora. Nam co najwyżej pozostaje restart telefonu w celu ponownego zalogowania do sieci.

Zobacz: Polecane smartfony do 1600, 2200, 3100 zł i powyżej 3100 zł (czerwiec 2019)

Przed wyruszeniem w drogę - sprawdź aktywność roamingu i termin płatności faktury

Wyjeżdżając za granicę, nawet niekoniecznie na wakacje, zawsze warto upewnić się, czy mamy aktywny roaming. Można to zrobić kontaktując się z Biurem Obsługi lub sprawdzić w serwisach samoobsługowych, np. w aplikacji mobilnej lub po zalogowaniu do swojego konta na stronie internetowej operatora. Taka informacja zawsze jest tam widoczna. Oprócz tego warto sprawdzić, czy mamy opłacone faktury. Czysto teoretycznie, operator może nam zablokować połączenia od razu po upływie terminu płatności. Na całe szczęście większość sieci ma bardzo łagodne procedury windykacyjne, szczególnie jeśli brak płatności faktury zdarza nam się po raz pierwszy.

Zobacz: Testowych rezerwacji sieci 5G w Polsce jest dużo. Ale do działającej usługi ciągle daleka droga

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: pxhere