DAJ CYNK

Miliony nie pomogą Ruchomej Dziewicy

27.09.2014

Dodane przez: Łukasz Dec, TELKO.in

Kategoria: Felietony

Interakcje: 27660

40 mln euro, jakimi Virgin Mobile CEE zamierza wesprzeć swoich wirtualnych operatorów w Polsce i Turcji budzi respekt i nadzieję na rozwój. Nadzieję radziłbym jednak porzucić, bo zawiedzie. Przynajmniej w Polsce.

40 mln euro, jakimi Virgin Mobile CEE zamierza wesprzeć swoich wirtualnych operatorów w Polsce i Turcji budzi respekt i nadzieję na rozwój. Nadzieję radziłbym jednak porzucić, bo zawiedzie. Przynajmniej w Polsce.

Zacząłbym od tego, że większość okrzyczanych pieniędzy z pewnością zostanie przeznaczona na inwestycję w Turcji, gdzie mieszka prawie dwa razy więcej ludzi niż w Polsce, odsetek telefonów komórkowych na 100 obywateli wynosi 88,5% (w Polsce 149%), więc dużo ludzi jeszcze komórek nie ma. I wreszcie w Turcji rynek MVNO ma znacznie lepsze perspektywy. To w Turcji, a nie w Polsce działa MVNO z liczbą 3,5 mln klientów. No, ale na pewno część środków zostanie przeznaczonych na Polskę, skoro Virgin wciąż się z naszego kraju nie zwija i niedawno ogłosił "nowe otwarcie". Zastanówmy się więc, na co Virgin może wydać te pieniądze i co to zmieni.

Po pierwsze, na "kroplówkę", którą zasila spółkę w Polsce, bo prawie na pewno nie jest ona rentowna. Po drugie, na reklamę, która jest jedynym sposobem na zwiększenie liczby klientów, a więc i przychodów, a więc i (teoretycznie) rentowności spółki. Przydałoby się także powiększenie sieci sprzedaży, skoro już Virgin chce sprzedawać w normalnych sieciach detalicznych, a nie na przykład tylko przez Internet. Dzisiaj sieć sprzedaży Dziewicy jest bardziej niż skromna: 42 punkty dla Warszawy, po 26 dla Łodzi i Trójmiasta...itd. Obejmuje tylko małe sklepy GSM, żadnej dużej detalicznej sieci. Niechaj każdy sobie otworzy mapę sieci sprzedaży w serwisie Virgin Mobile i sprawdzi, jak daleko musiałby jechać, żeby kupić starter. Na szczęście rozbudowa sieci sprzedaży kosztuje raczej czas, niż pieniądze.

Ok, nju mobile pokazało, że można sprzedawać tylko przez Internet. To jednak wymaga pieniędzy na reklamę. Ruchoma Dziewica, o ile nie oszalała, nie wyda tyle, ile wydaje Pan PiPik. Pan PiPik ma własną sieć i zarabia na swoich usługach dużo więcej, niż może zarobić Dziewica, która musi się podzielić z P4. To problem każdego wirtualnego operatora i nie ich wina. Po prostu sieci komórkowe w Polsce dopuściły ich do stołu, kiedy było już mało do zjedzenia. Mają wielkie bazy klientów, więc lepszy zwrot z reklamy, więc więcej na nią mogą wydać, więc zyskują więcej klientów... I kółko się zamyka. Playowi się udało, ale Play budował własną sieć i dla niego warunki rynkowe stale się poprawiały. Dla Dziewicy w najlepszym razie się nie zmienią.

Virgin, zasilone gotówką, może spróbować reklamowej strategii. Rzucić wszystko co ma na reklamę, nazgarniać ile się da użytkowników i... sprzedać ich wszystkich któremuś z operatorów, który ma własną sieć. Inwestycje funduszy w Virgin Mobile CEE wskazują, że to prawdopodobny scenariusz. W efekcie za 2-3 lata Dziewica wciągnie fioletową, czy pomarańczową kieckę i nikt już jej nie pozna. Czy na tym zarobi? Nie mam pewności, ale raczej wątpię.

Druga możliwość, to poprawa dotychczasowych działań, rozsądne wydatki na reklamę i uparte budowanie udziału w rynku. Można i tak. Jak na razie w Polsce takie działania owocują liczbą 300-350 tys. klientów. To niewiele ponad pół procenta całego rynku mobilnego. Każde dodatkowe 50 tys. klientów Dziewicy uznałbym za sukces, ale to i tak będzie bez znaczenia dla rynku. W obu scenariuszach będzie wiele krzyku i nieznaczne efekty.

Osobiście uważam, że Dziewica będzie jeszcze wegetować na rynku 2-3 lata, po czym odejdzie jak niepyszna. Choć niewykluczone, że w międzyczasie jeszcze raz, czy dwa wykona taniec brzucha, który przyciągnie uwagę wszystkich. Na chwilę...

Komentarze
Zaloguj się
0

2017-02-28 18:36:22

Minęło dwa i pół roku. Jakoś nie widzę by dziewica "odchodziła jak niepyszna". Wręcz przeciwnie. Na rejestracji kart sim straciła chyba najmniej. Baza klientów może nie powala, ale za to lojalna i z dobrym ARPU. Wchodzą w abonament, czyli nie próżnują. Coś się cały czas dzieje.

Odpowiedz

81. ~Oleczka
0

2016-03-10 09:53:24

i jak wspomina panie prezes, nawet mają zamiar wprowadzić ofertę postpaid :]

Odpowiedz

80. ~
0

2016-03-01 18:40:52

mamy 2016 czyli dwa lata póxniej... i jakoś Virgin ma się całkiem całkiem

Odpowiedz

79. ~mn
0

2016-02-22 14:32:26

Szkoda że wycofali tą starą ofertę gdzie było 19 gr za minutę

Odpowiedz

78. ~Tomek
0

2015-10-16 13:44:47

Myślę że tak nie będzie i sieć będzie sie rozwijać. Ostatnio pojawiła się oferta Freemium. Bardzo dobra. Sam ją innym proponuje.

Odpowiedz

77. ~Lotd
0

2014-10-13 08:56:09

Manewr z 19 i 29 ma służyć by klienci regularnie konto uzupełnianie, przecież w BEZ kompromisów 19 zł mamy de facto 28,50zl czyli 100 minut i ponad 150 sosów no i prawdziwy net bez limitu tyle ze spowolnienie ale do przeglądania stron w zupełności wystarcza, a co najważniejsze dla wyznawców RWK po każdym doładowania ;-)

Odpowiedz

76. ~Grzegorz
0

2014-10-09 19:56:15

warto wybrać virgin. :-)

Odpowiedz

75. ~Wulo
0

2014-10-04 12:58:28

Virgin Mobile wraca do sił. Czuć pomału przypływ gotówki, w końcu dali niezłe pakiety i widziałem wczoraj reklamę ich nowych taryf w Polsacie, tak więc coś się dzieje. Tak więc ja raczej też do nich przechodzę ;)

Odpowiedz

74. ~Odchodzę z virgin
0

2014-10-04 11:25:03

Szczerze to mam dosyć już virgin mobile !!!, jestem w tej sieci od początku jej wejścia na Polski rynek - ale w tym roku jakoś nie mieli porządnych ofert na tle konkurencji !!! i raczej WEGETUJĄ !!!. Na gratisowe 50 procent do doładowania konta czekałem 7 dni !!!. Drugi numer mam w nju mobile - prawie rok czasu i jestem zadowolony . Virgin Mobile w 2015roku ZNIKNIE Z POLSKIEGO RYNKU nie sprostają KONKURENCJI !!!

Odpowiedz

73. ~Beny
2

2014-10-04 09:53:22

Nieźle debilny nagłówek! Nie można było inaczej???

Odpowiedz

72. ~Tomasz72
1

2014-10-03 22:58:34

Z chwilą gdy RMB wystartował z wspomnianą ofertą, był to jeden z tańszych "internetów" nawet na 1 miesiąc. Dlatego też lekko zaporowa opłata aktywacyjna. Ale nie wspominacie o "wisience na torcie" jakim jest darmowy YouTube. Transfer z YT dość szybko "zjada" pakiety internetowe, a ciekawych, wartościowych treści przybywa. To już nie jest portal z kretyńskimi filmikami.

Odpowiedz

71. ~mm
1

2014-10-03 12:00:18

@68Ale oferta RBM jest już dłuższy czas na rynku i przy wprowadzaniu była najlepsza jeżeli chodzi o no limity. Plush niby trochę tańszy ale nie ma stacjonarnych. Wiec nadal jest całkiem to dobra oferta. Wydaje mi się, że po prostu wielu ludzi nie zna marki virgin ( tak jak nie zna RBM) a usługi tele kupuje w salonie operatora a tych virgin nie ma. Życzę im jak najlepiej bo konkurencja zawsze jest dobra a z małych obniżek rachunków tele po pewnym czasie robi się większa kwota...

Odpowiedz

70. ~miki
1

2014-10-03 09:33:04

Ja przechodzę aby dziewica przetrwała bo oferty ma dobre jak nie najlepsze za małe kwoty.Nie bać się i przechodzić z numerami :-)

Odpowiedz

69. mitrelka
0

2014-10-03 08:25:06

No, że marka Dzievicy jest nieźle rozreklamowana, to wiadomo, ale chyba jej właścicielom wydawało się, że są Jabłkiem i wszyscy będą chcieli płacić dużo pieniędzy za to, żeby się Dzievicą lansować.

Odpowiedz

1

2014-10-02 20:51:51

@67 RBM o którym wspominasz to całkiem inna para kaloszy. Opłata aktywacyjna 49zł. Brak możliwości elastycznej zmiany wielu pakietów każdego miesiąca. Poza pakietem sms po 18 groszy. Z aktywacją, powiedzmy na rok - wychodzi nie 38zł, tylko 42zł z e-fakturą. Wszystkie Plusze, Virginy i Vikingi są bardziej elastyczne niż ten abonament. W dodatku bez formalności.

Odpowiedz