Wyniki finansowe Polkomtela za 2003 r.

Polkomtek zaprezentował bardzo dobre wyniki finansowe za 2003 rok.

Redakcja Telepolis
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Wyniki finansowe Polkomtela za 2003 r.

Polkomtek zaprezentował bardzo dobre wyniki finansowe za 2003 rok. Redukcja kosztów finansowych oraz ciągła optymalizacja wyników operacyjnych umożliwiła osiągnięcie najwyższego zysku netto w historii telefonii komórkowej w Polsce, który wyniósł 756,6 mln zł. W dalszym ciągu dynamicznie wzrasta baza użytkowników sieci Plus GSM – w 2003 roku przybyło ich prawie 940 tys. Stabilna baza abonencka i atrakcyjna oferta usługowa zapewniły spółce rekordowy przychód w wysokości 5,176 mld zł.

Przychody w czwartym kwartale 2003 r. wyniosły 1.333,3 mln zł, o 9,5% więcej niż w czwartym kwartale 2002 roku (1.217,6 mln zł). Przychody w 2003 r. sięgnęły 5.176,2 mln zł, o 9,9% więcej niż w 2002 roku (4.710,3 mln zł).

Koszty sprzedaży i koszty operacyjne wyniosły w czwartym kwartale 2003 roku 1.084,7 mln zł, o 8,1% więcej, niż w tym samym okresie w roku 2002 (1.003,0 mln zł). Koszty te w 2003 roku osiągnęły poziom 3.986,8 mln zł, o 12,9% więcej, niż w roku 2002 (3.531,6 mln zł).

Zysk operacyjny w czwartym kwartale 2003 roku wyniósł 268,7 mln zł, o 139,6% więcej niż w tym samym okresie roku 2002 (112,2 mln zł), a w 2003 roku – 1.249,9 mln zł, o 16,2% więcej niż w roku 2002 (1.075,4 mln zł).

EBITDA w czwartym kwartale 2003 roku wyniosła 462,4 mln zł, o 60,9% więcej w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego (287,4 mln PLN), a w 2003 roku 2.003,6 mln zł, o 14,4% więcej w porównaniu z rokiem poprzednim (1.751,3 mln PLN).

Zysk przed opodatkowaniem w czwartym kwartale 2003 roku wyniósł 225,4 mln zł, o 181,4% więcej niż w tym samym okresie roku 2002 (80,1 mln zł), a w 2003 roku 964,2 mln zł, o 24,1% więcej niż w roku 2002 (776,9 mln zł).

Zysk netto w czwartym kwartale 2003 roku osiągnął poziom 212,7 mln zł. Strata netto w tym samym okresie 2002 roku wyniosła 3,8 mln zł. W 2003 roku zysk netto osiągnął 756,6 mln zł, o 46,7% więcej niż w roku 2002 (515,8 mln zł).

W czwartym kwartale 2003 roku liczba pozyskanych klientów brutto wyniosła 607,9 tys., o 0,4% więcej niż w czwartym kwartale 2002 roku (605,7 tys.). W 2003 roku – sieć pozyskała brutto 1.990,2 tys. użytkowników, o 11,7% więcej niż w roku 2002 (1.781,1 tys.).

W czwartym kwartale 2003 roku sieć pozyskała 397,7 tys. użytkowników netto, o 14,0% mniej, niż w czwartym kwartale 2002 (462,4 tys.). W 2003 roku – sieć pozyskała 937,8 tys. użytkowników netto, o 15,2% mniej niż w roku 2002 (1.106,6 tys.). Wolniejszy przyrost użytkowników w 2003 roku związany jest z odłączeniem w 2003 roku ponad 563 tys. nieaktywnych użytkowników Simplusa.

Na koniec czwartego kwartału 2003 roku liczba użytkowników wyniosła 5.488,1 tys., czyli o 20,6% więcej niż na koniec czwartego kwartału roku poprzedniego (4.550,2 tys.). Z usługi abonamentowej korzystało 2.546,2 tys., a z usługi przedpłaconej 2.941,9 tys. klientów (wzrost odpowiednio o 13,6% i 27,4%. w stosunku do porównywalnego okresu roku poprzedniego).

Średnioroczny wskaźnik rezygnacji (churn) wzrósł w czwartym kwartale 2003 roku do 15,9%, i wyniósł o 2,5 punktów procentowych więcej niż w tym samym okresie 2002 roku (13,4%). Średnioroczny wskaźnik rezygnacji (churn) wzrósł w 2003 roku do 21,2%, t.j. o 3,9 punktów procentowych więcej niż w 2002 roku (17,4%).

Średni koszt pozyskania klienta (SAC) wyniósł w czwartym kwartale 2003 roku 298,6 zł, o 11,4% mniej niż w tym samym okresie 2002 roku (337,0 zł). W 2003 roku 308,2 zł, o 1,6% więcej niż w 2002 roku (303,4 zł). Rosnące koszty pozyskania klienta spowodowane były kosztowniejszym programem pozyskiwania nowych użytkowników, zarówno w segmencie klientów abonamentowych, jak i SIMPLUSa. Średni koszt pozyskania klienta dla klientów abonamentowych wyniósł w czwartym kwartale 2003 roku 571,4 zł, o 16,7% mniej niż w tym samym okresie 2002 roku (685,8 zł), a w 2003 roku 679,3 zł, o 8,5% więcej niż w 2002 roku (626,4 zł). Średni koszt pozyskania klienta dla klientów SIMPLUS to w czwartym kwartale 2003 roku 69,4 zł, o 49,8% więcej niż w tym samym okresie 2002 roku (46,3 zł), a w 2003 roku 61,8 zł, o 37,6% więcej niż w 2002 roku (44,9 zł).

Średnie miesięczne ARPU (średnie przychody na użytkownika) w czwartym kwartale 2003 roku wyniosło 80,1 zł, w porównaniu z tym samym okresem roku 2002 było niższe o 12,1% (91,1 zł), a w 2003 roku wyniosło 83,5 zł, w porównaniu z rokiem 2002 było niższe o 14,5% (97,7 zł). Średnie miesięczne ARPU dla klientów abonamentowych w czwartym kwartale 2003 roku wyniosło 140,5 zł i spadło o 6,9% w porównaniu z tym samym okresem roku 2002 (150,8 zł). Średnie miesięczne ARPU dla klientów abonamentowych w 2003 roku było na poziomie 145,2 zł i spadło o 6,4% w porównaniu z rokiem 2002 (155,2 zł). Średnie miesięczne ARPU dla klientów SIMPLUSa w czwartym kwartale 2003 roku wyniosło 27,7 zł i spadło o 9,4% w porównaniu z tym samym okresem roku 2002 (30,6 zł), a w 2003 roku - 28,4 zł i spadło o 13,6% w porównaniu z rokiem 2002 (32,9 zł).

Dalsza część tekstu pod wideo