DAJ CYNK

Google pomoże Polakom. Wyda w tym celu 4,5 mln zł

Mieszko Zagańczyk

Wydarzenia

Google pomoże Polakom. Wyda w tym celu 4,5 mln zł

Google ruszył z nową inicjatywą, której celem jest walka z dezinformacją w Europie Środkowej. W tym celu amerykański gigant wykłada 1 mln euro i łączy siły z Uniwersytetem Karola w Pradze. Partnerem projektu w Polsce jest Uniwersytet SWPS.

Google poinformował o podpisaniu długoterminowej umowy o współpracy z Uniwersytetem Karola w Pradze, głównym ośrodkiem badawczym Central European Digital Media Observatory (CEDMO). Umowa zakłada, że amerykański gigant przekaże milion euro na rozwój projektu, którego celem jest zminimalizowanie wpływu dezinformacji w Europy Środkowej

W ramach przyznanego przez Google grantu Uniwersytet Karola współpracuje w Polsce z Uniwersytetem SWPS. Ośrodki będą pracować nad rozwijaniem umiejętności medialnych i cyfrowych w Polsce, Czechach i na Słowacji

W zeszłym roku, po wybuchu wojny w Ukrainie, zobowiązaliśmy się do przekazania 10 milionów dolarów na rzecz walki z dezinformacją związaną z wojną. Partnerstwo z CEDMO jest jednym z kluczowych projektów dla realizacji tej obietnicy

– wyjaśnia Google.

Dzięki wsparciu Google czeski Uniwersytet Karola, jako główny ośrodek badawczy i wykonawczy projektu CEDMO, rozszerzy swoje badania na Słowację i Polskę. Badacze z Pragi chcą również zintensyfikować badania nad wpływem zastosowania sztucznej inteligencji w mediach cyfrowych. Projekt ma na celu rozwijanie umiejętności krytycznej analizy treści, kluczowej w zwalczaniu szumu informacyjnego i jego wpływu na społeczeństwa. 

Wszyscy zgadzamy się co do tego, że edukacja medialna jest jednym z głównych narzędzi walki z dezinformacją. Ale żeby skutecznie rozwijać kompetencje i świadomość użytkowników mediów, najpierw trzeba skomplikowane zjawisko dezinformacji poznać, a więc zbadać je wykorzystując różne metody naukowe. Tym przede wszystkim, jako partner CEDMO w Polsce, zajmujemy się na Uniwersytecie SWPS

– tłumaczy dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS Karina Stasiuk-Krajewska, koordynatorka CEDMO w Polsce.

Polacy są narażeni na dezinformację 

Jak podaje Google, z najnowszego badania IPSOS i CEDMO wynika, że 29% osób ankietowanych w Europie Środkowej czuje się silnie dotkniętych dezinformacją. Ponad 52% respondentów przyznaje, że jedną z kluczowych przyczyn rozprzestrzeniania się dezinformacji jest nadmierna łatwowierność

Prawie 29% Polaków obawia się, że jest narażonych na dezinformację regularnie, ponad 57% uważa, że spotyka się z nią sporadycznie, a tylko niespełna 14% osób badanych twierdzi, że w ogóle nie ma z nią styczności. 

W porównaniu z osobami badanymi w innych państwach regionu Polacy są powyżej średniej w weryfikacji informacji – ponad 77% z nas twierdzi, że to robi. 

Na poziomie deklaratywnym jest to najwyższy odsetek wśród wszystkich badanych państw. Ponad połowa Polaków odpowiedziała, że uważa weryfikację faktów za bardzo ważną część pracy dziennikarzy. Zdaniem Google, wyniki te potwierdzają zasadność inicjatyw mających na celu walkę z dezinformacją w Polsce i państwach regionu. 

To niejedyna inicjatywa Google w walce z dezinformacją. Aby wspierać fact-checkerów w Europie Centralnej i Wschodniej, firma przyznała też grant w wysokości 2,5 miliona dolarów TechSoup Europe. Z kolei do organizacji International Fact Checking Network trafiła kwota 13,2 mln euro – dzięki temu możliwe jest wsparcie sieci 135 organizacji fact-checkingowych z 65 państw. 

Zobacz: Wojna na Ukrainie: NASK walczy z dezinformacją
Zobacz: Państwa UE wzywają komisję Europejską do walki z dezinformacją 5G

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Shutterstock

Źródło tekstu: Google