UKE: debata o bezpłatnym Internecie

Prezes UKE organizuje 4. marca publiczną debatę na temat warunków bezpłatnego udostępniania Internetu. Debata jest wynikiem konsultacji dokumentacji przetargowej dotyczącej przetargu na rezerwacje częstotliwości z zakresu 2010 - 2025 MHz oraz 2500 - 2690 MHz, na obszarze całego kraju, przeznaczonych do świadczenia usług w sieciach szerokopasmowego dostępu bezprzewodowego.

Lech Okoń (LuiN)
22
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
UKE: debata o bezpłatnym Internecie

Prezes UKE organizuje 4. marca publiczną debatę na temat warunków bezpłatnego udostępniania Internetu. Debata jest wynikiem konsultacji dokumentacji przetargowej dotyczącej przetargu na rezerwacje częstotliwości z zakresu 2010 - 2025 MHz oraz 2500 - 2690 MHz, na obszarze całego kraju, przeznaczonych do świadczenia usług w sieciach szerokopasmowego dostępu bezprzewodowego.

Założeniem debaty jest uzyskanie odpowiedzi na następujące pytania:

1) czy w polskich warunkach "bezpłatny" Internet może być przedsięwzięciem opłacalnym ekonomicznie czy też raczej dotowanym ze środków publicznych lub przychodów osiąganych ze świadczenia płatnych usług innym klientom zobowiązaniem regulacyjnym? W szczególności, czy w Polsce możliwy do zrealizowania jest model finansowania sieci dostępowej z promocji treści i usług w niej oferowanych, wzorem nieodpłatnej telewizji czy dużych internetowych agregatorów treści (np. Google)? Jakie warunki musiałyby zostać spełnione, aby ten ostatni model mógłby stać się realizowalny?

2) w przypadku modelu dotowanego ze środków publicznych lub przychodów osiąganych ze świadczenia płatnych usług innym klientom, jakie ograniczenia parametrów jakościowych dostępu do Internetu powinny zostać narzucone, aby nie zaburzać konkurencji na rynku odpłatnych usług dostępowych? W szczególności czy i do jakiej wartości należy ograniczyć szybkość transmisji downstream (256/512/768), czy i do jakiej wartości należy ograniczyć czas trwania jednej sesji?

3) czy i jakie mechanizmy filtrowania treści dostępnych w ramach usługi bezpłatnej powinny zostać wprowadzone, w szczególności czy i jakie rodzaje treści powinny być niedostępne w ramach dostępu bezpłatnego oraz czy i w jaki sposób dopuszczalne może być promowanie/priorytetyzowanie treści komercyjnych, z których przychody służyłyby finansowaniu usługi bezpłatnej?

Dalsza część tekstu pod wideo