Polski operator obchodzi obowiązek rejestracji SIM? Wyjaśniamy

Czy karta eSIM wydawana w ramach usługi Fonia Travel musi zostać zarejestrowana? Pojawiły się wątpliwości, które postanowiliśmy wyjaśnić.

Marian Szutiak (msnet)
53
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Polski operator obchodzi obowiązek rejestracji SIM? Wyjaśniamy

Fonia Telecom to operator telekomunikacyjny, który jest obecny na polskim rynku od września 2022 roku. Na początku firma świadczyła swoje usługi w zamian za oglądanie reklam w aplikacji, a potem przeszła na "standardową" formułę, oferując płatne pakiety z nielimitowanymi rozmowami, SMS-ami i MMS-ami oraz nawet 100 GB Internetu miesięcznie. W czerwcu operator ruszył z usługą Fonia Travel, która działa w formie karty eSIM z paczką Internetu do wykorzystania w wybranym kraju. Grupą docelową dla tej oferty są osoby podróżujący po świecie, którzy chcą swobodnie korzystać z Internetu mobilnego i płacić za to rozsądną cenę.

Dalsza część tekstu pod wideo
Polski operator obchodzi obowiązek rejestracji SIM? Wyjaśniamy

eSIM w Fonia Travel a obowiązek rejestracyjny

Usługa Fonia Travel może się przydać każdemu mieszkańcowi naszego kraju, który chce podróżować poza unijną strefę roamingową. Chętnie korzystają z tego również Czytelnicy portalu TELEPOLIS.PL. Zwrócili oni jednak uwagę na pewną kwestię, która wymagała wyjaśnienia.

Chodzi o wprowadzony kilka lat temu obowiązek rejestracji kart SIM, który dotyczy każdego operatora telekomunikacyjnego działającego na terytorium Polski. Fonia Telecom to operator telekomunikacyjny, który działa w naszym kraju i tu świadczy swoje usługi, w tym opisywaną wyżej Fonię Travel. Jest tam nawet pakiet internetowy, z którego można skorzystać w Polsce. Spółka sprzedając karty eSIM dla podróżnych, powinna więc je rejestrować, zgodnie z wymogami obowiązującego prawa. Potwierdza to między innymi Urząd Komunikacji Elektronicznej.

Zgodnie z art. 60b ust. 2 w zw. z ust. 1 Pt [Prawa telekomunikacyjnego, przyp.red.] abonent będący stroną umowy o świadczenie usług przedpłaconych w publicznej sieci telekomunikacyjnej zobowiązany jest do podania dostawcy usług danych identyfikujących, tj.

  1. w przypadku abonenta będącego osobą fizyczną:
    1. imię i nazwisko,
    2. numer PESEL, jeżeli go posiada, albo nazwę, serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość, a w przypadku cudzoziemca, który nie jest obywatelem państwa członkowskiego albo Konfederacji Szwajcarskiej – numer paszportu lub karty pobytu;
  2. w przypadku abonenta niebędącego osobą fizyczną:
    1. nazwę,
    2. numer identyfikacyjny REGON lub NIP lub numer w Krajowym Rejestrze Sądowym albo ewidencji działalności gospodarczej, lub innym właściwym rejestrze (art. 60b ust. 1 Pt).

W przypadku abonentów zawierających umowę w formie pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej przepis art. 60b ust. 2 Pt nakazuje podanie danych przy zawieraniu umowy. W przypadku abonentów korzystających z usług przedpłaconych przepis ust. 2 nakazuje jedynie, aby dane zostały podane dostawcy usług, tj. przedsiębiorcy telekomunikacyjnemu, uprawnionemu do świadczenia usług telekomunikacyjnych, zgodnie z definicją z art. 2 pkt 27 lit. a) Pt. Dane te mogą być przekazane drogą elektroniczną albo w inny sposób określony przez dostawcę (art. 60b ust. 2 zd. 3 Pt). Jednak każdorazowo (zarówno w przypadku abonentów zawierających umowę, tzw. abonentów post-paid, jak i abonentów korzystających z usług przedpłaconych, tzw. abonentów pre-paid)rozpoczęcie świadczenia usługi jest uzależnione od podania przez abonenta wymaganych danych i pozytywnej ich weryfikacji przez dostawcę tych usług, zgodnie z art. 60b ust. 3 Pt.

Mając na uwadze powyższe, jeśli Fonia Telecom Sp. z o.o. jest dostawcą usług telekomunikacyjnych przedpłaconych, ma obowiązek uzyskania i weryfikacji wymaganych jak wyżej danych abonenta przed rozpoczęciem świadczenia tych usług.

– przekazał redakcji TELEPOLIS.PL Wojciech Gunia z UKE

Tymczasem z doniesień naszych Czytelników wynika, że nic takiego nie ma miejsca. To znaczy, że Fonia Telecom świadczy usługę Fonia Travel i nie wymaga rejestracji kart eSIM, które w jej ramach wydaje. Warto w tym miejscu dodać, że są to karty eSIM belgijskiego operatora Proximus. Jednak umowa jest zawierana z polskim telekomem.

Aby wyjaśnić, jak to jest z tymi kartami eSIM w Fonia Travel oraz ich rejestracją, poprosiliśmy o komentarz spółkę Fonia Telecom. Z udzielonej nam odpowiedzi wynika, że wspomniane karty eSIM rzeczywiście podlegają pod prawo, które wymaga ich rejestracji, i ta rejestracja występuje. Operator współpracuje w tym zakresie z dostawcami płatności.

W ramach usługi Fonia.Travel firma Fonia Telecom Sp. z o.o. dokonuje rejestracji wszystkich kart eSIM i współpracuje w tym zakresie z dostawcami płatności. W przypadku, jeżeli te dane są niewystarczające lub istnieje podejrzenie używania karty przez osobę trzecią, zgodnie z regulaminem firma ma możliwość poproszenia użytkownika o dodatkową weryfikację.

Zapewniamy naszych obecnych i przyszłych Klientów, że nasze wewnętrzne procedury i mechanizmy weryfikacyjne gwarantują bezpieczne korzystanie z usługi i gwarantują jej wysoką jakość.

– przekazała redakcji TELEPOLIS.PL Aleksandra Stępniak, Fonia Telecom

Powyższe wyjaśnienie nie rozwiało wszystkich wątpliwości. Wciąż otwartym pozostaje pytanie, skąd Fonia Telecom bierze numer PESEL osób kupujących kartę eSIM w ramach usługi Fonia Travel. Z doniesień naszych Czytelników wynika, że spółka zbiera tylko takie dane, jak imię i nazwisko, adres e-mail oraz kraj. Dostawcy płatności też raczej numeru PESEL nikomu nie udostępniają, bo często sami takich informacji nie posiadają.

Wysłaliśmy do spółki Fonia Telecom pytanie dodatkowe o to, w jaki sposób pozyskuje numer PESEL przy sprzedaży kart eSIM w ramach Fonia Travel. Zaktualizujemy tę wiadomość, gdy tylko otrzymamy odpowiedź.