Przewidywanie tekstu szkodliwe dla małoletnich

Według naukowca z Australii, korzystanie z wbudowanych w telefony słowników ułatwiających pisanie wiadomości przez osoby w wieku od 11. do 14. roku życia, negatywnie wpływa na ich rozwój - informuje Daily Mail.

Redakcja Telepolis
16
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Przewidywanie tekstu szkodliwe dla małoletnich

Według naukowca z Australii, korzystanie z wbudowanych w telefony słowników ułatwiających pisanie wiadomości przez osoby w wieku od 11. do 14. roku życia, negatywnie wpływa na ich rozwój - informuje Daily Mail.

Według przeprowadzonych przez profesora Michaela Abramsona z australijskiego Uniwersytetu Monash w Melbourne doświadczeń, słowniki ułatwiające wprowadzanie tekstu w telefonach mają negatywny wpływ na bardzo młodych użytkowników telefonii komórkowej. Konieczność wpisania tylko kilku liter w celu uzyskania całego wyrazu powoduje, że zmienia się ich postrzeganie świata.

Wprowadzenie tylko kilku pierwszych znaków w celu ułożenia całego wyrazu sprawia wrażenie, że wszystko wokół nich jest znacznie łatwiejsze, niż w rzeczywistości. Wpływa to na sposób, w jaki najmłodsi uczą się. Zbyt częste korzystanie przez nich ze słowników podpowiadających wprowadzaną treść powoduje, że co prawda w niektórych komputerowych testach na inteligencję są oni szybsi niż ich rówieśnicy, jednak jednocześnie - mniej dokładni.

Co więcej, korzystanie ze słowników podpowiadających wprowadzane treści ma jeszcze inne negatywne skutki. Korzystający z nich uczniowie są bowiem bardziej impulsywni niż ich rówieśnicy nie korzystający zbyt często z telefonów komórkowych.

Aktualne wyniki badań potwierdziły również wcześniejsze spostrzeżenia, że młode osoby korzystające ze słowników ułatwiających wprowadzanie tekstu mają również problemy z przeliterowaniem trudniejszych słów.

Aby zapobiec takiemu zjawisku Abramson proponuje, aby telefony komórkowe ze słownikami były dostępne jedynie dla osób, które ukończyły 16. rok życia. Ich mózgi są wtedy na tyle rozwinięte, że korzystanie ze słowników przewidujących wpisywany tekst nie ma na nich większego wpływu - przekonuje badacz.

Dalsza część tekstu pod wideo