Wyniki T-Mobile Polska za rok 2021. Magentowi chwalą się samymi wzrostami
T-Mobile Polska podał wyniki finansowe i operacyjne za 2021 rok. Operator szczyci się, że osiągnął wzrost wszystkich kluczowych wskaźników finansowych, zwiększył też liczbę klientów i utrzymał niski współczynnik odejść. Rośnie zainteresowanie 5G.

Jako swoje najważniejsze osiągnięcie w roku 2021 T-Mobile Polska wymienia:
- wzrost zysku EBTDA AL o 4,6%, do czego miała się przyczynić poprawa kluczowych czynników operacyjnych,
- zwiększenie bazy klientów o 344 tysiące, w tym wyraźny wzrost bazy klientów kontraktowych,
- wzrost przychodów, mimo negatywnego wpływu regulacji międzyoperatorskich oraz przeniesienia ruchu tranzytowego poza struktury T-Mobile Polska,
- utrzymanie współczynnika odejść (churn) w segmencie kontraktowym na poziomie 0,7% w skali całego roku,
- poprawę trendów rynkowych w drugiej połowie roku, której efekty widać szczególnie w czwartym kwartale w postaci wzrostu przychodów o 7% (r/r) oraz zysku EBITDA AL o 5,1% (r/r).
T-Mobile Polska: wzrost przychodów, większa liczba klientów
W roku 2021 T-Mobile Polska wypracował wzrost przychodów i poprawił wynik EBITDA AL. W samym czwartym kwartale operator zwiększył przychody o 7% (r/r) oraz zysk EBITDA AL o 5,1% (r/r).



W skali całego roku przełożyło się to na osiągnięcie przychodu w kwocie 6,5 mld PLN, wyższej o 0,9% od wyniku z roku poprzedniego, a zysk EBITDA AL w tym czasie zwiększył się o 4,6%, osiągając poziom 1,76 mld PLN.
Operator podkreśla, że wzrost przychodów udało się wypracować mimo negatywnego wpływu przeniesienia ruchu transferowego do dedykowanej spółki Grupy DT (efekt widoczny w pierwszej połowie roku) oraz regulacji stawek MTR i FTR w łącznej wysokości ok. (-) 200 mln zł.
W swoim podsumowaniu T-Mobile przypomina też, że w całym 2021 r. T-Mobile był operatorem, który w procesie przenoszenia numerów utracił najmniejszą liczbę klientów ze wszystkich operatorów infrastrukturalnych, a w samym czwartym kwartale zajął pierwsze miejsce zestawienia, jako jedyny z nich notując pozytywny bilans przenośności numerów.
Na przestrzeni całego roku T-Mobile utrzymywał wskaźnik odejść klientów kontraktowych churn na poziomie 0,7%. W efekcie pod koniec 2021 r. T-Mobile Polska przekroczył liczbę 11,5 mln klientów, co stanowi wzrost o 344 tysiące w porównaniu do poprzedniego okresu.
Coraz więcej klientów wybierało ofertę konwergentną operatora, co przełożyło się na zwiększenie bazy klientów usług światłowodowych do blisko 70 tysięcy użytkowników. Zasięg oferty światłowodowej T-Mobile jest obecnie drugim co do wielkości w Polsce i obejmuje ok. 4,7 mln gospodarstw domowych.
Telefony 5G coraz popularniejsze
Według T-Mobile wyniki sprzedażowe telefonów 5G pokazują, że Polacy coraz chętniej sięgają po tę technologię. W trzecim kwartale smartfony kompatybilne z 5G stanowiły 30 proc. telefonów wybieranych przez klientów T-Mobile, a w czwartym kwartale było to już ponad 40 proc. W 2022 r. liczby te mają jeszcze większą dynamikę wzrostu, w styczniu tego roku taryfy 5G wybiera już blisko 70% klientów T-Mobile.
Wzrost w segmencie biznesowym
W 2021 roku została zakończona budowa data center Szlachecka B w Warszawie, które jest już szóstym takim obiektem operatora. Nowe centrum danych, o powierzchni kolokacyjnej przekraczającej 1700 m2, spełnia najwyższe normy bezpieczeństwa i oferuje połączenie z innymi lokalizacjami T-Mobile łączem Ethernet o prędkości 400 Gbit/s.
Wśród produktów cybersecurity ogromnym powodzeniem cieszyło się autorskie rozwiązanie Cyber Guard, gwarantujące bezpieczeństwo urządzeń mobilnych. Jego sprzedaż wzrosła o 35% w porównaniu do roku 2020.
Wśród nowych kontraktów, zawartych w minionym roku, do największych należą te podpisane z Polską Spółką Gazownictwa, Narodowym Bankiem Polskim czy Centrum Obsługi Administracji Rządowej oraz z Państwowym Funduszem Osób Niepełnosprawnych.
Operator kontynuował zapowiedziany już w 2020 r. proces zastępowania starszej sieci 3G nowymi technologiami 4G oraz 5G. W sierpniu T‑Mobile zakończył wielomiesięczny proces wyłączania sieci trzeciej generacji działającej na częstotliwości 2100 MHz, a kolejnym krokiem w tym obszarze stało się przygotowanie do pilotażowego wyłączenia 3G na częstotliwości 900 MHz, zaplanowanego na lata 2022-2023. Jednocześnie prowadził rozbudowę zasięgu sieci piątej generacji, by na koniec roku osiągnąć 3,5 tysiąca stacji i pokrycie terytorium kraju na poziomie 30% populacji.
Karty SIM | Abonament | Prepaid | Łącznie |
1Q15 | 6,784 mln | 9,010 mln | 15,794 mln |
2Q15 | 6,708 mln | 9,118 mln | 15,827 mln |
3Q15 | 6,640 mln | 9,056 mln | 15,696 mln |
4Q15 | 6,569 mln | 5,487 mln | 12,056 mln |
1Q16 | 6,518 mln | 5,303 mln | 11,821 mln |
2Q16 | 6,516 mln | 5,119 mln | 11,635 mln |
3Q16 | 6,541 mln | 4,680 mln | 11,221 mln |
4Q16 | 6,612 mln | 4,022 mln | 10,634 mln |
1Q17 | 6,696 mln | 3,533 mln | 10,229 mln |
2Q17 | 6,741 mln | 3,510 mln | 10,251 mln |
3Q17 | 6,797 mln | 3,500 mln | 10,297 mln |
4Q17 | 6,921 mln | 3,533 mln | 10,454 mln |
1Q18 | 6,990 mln | 3,519 mln | 10,509 mln |
2Q18 | 7,068 mln | 3,541 mln | 10,609 mln |
3Q18 | 7,152 mln | 3,541 mln | 10,693 mln |
4Q18 | 7,243 mln | 3,544 mln | 10,787 mln |
1Q19 | 7,298 mln | 3,525 mln | 10,823 mln |
2Q19 | 7,374 mln | 3,495 mln | 10,869 mln |
3Q19 | 7,434 mln | 3,474 mln | 10,908 mln |
4Q19 | 7,504 mln | 3,450 mln | 10,954 mln |
1Q20 | 7,530 mln | 3,452 mln | 10,982 mln |
2Q20 | 7,560 mln | 3,461 mln | 11,021 mln |
3Q20 | 7,581 mln | 3.490 mln | 11.071 mln |
4Q20 | 7,624 mln | 3,574 mln | 11,198 mln |
1Q21 | 7,652 mln | 3,554 mln | 11,205 mln |
2Q21 | 7,668 mln | 3,602 mln | 11,290 mln |
3Q21 | 7,748 mln | 3,677 mln | 11,425 mln |
4Q21 | 7,827 mln | 3,715 mln | 11,542 mln |
Przychód | EBIDTA/EBITDA AL | Marża EBIDTA/EBITDA AL | |
1Q15 | 1,602 mld zł | 544,1 mln zł | 34,0% |
2Q15 | 1,574 mld zł | 592,7 mln zł | 37,7% |
3Q15 | 1,638 mld zł | 689 mln zł | 42,1% |
4Q15 | 1,645 mld zł | 601 mln zł | 36,5% |
1Q16 | 1,649 mld zł | 524,8 mln zł | 31,7% |
2Q16 | 1,499 mld zł | 437 mln zł | 29,2% |
3Q16 | 1,618 mld zł | 542 mln zł | 33,5% |
4Q16 | 1,687 mld zł | 586,716 mln zł | 34,8% |
1Q17 | 1,572 mld zł | 431 mln zł | 27,5% |
2Q17 | 1,594 mld zł | 525 mln zł | 32,9% |
3Q17 | 1,600 mld zł | 375 mln zł | 20,3% |
4Q17 | 1,657 mld zł | 450 mln zł | 27,2% |
1Q18 | 1,567 mld zł | 401 mln zł | 25,6% |
2Q18 | 1,566 mld zł | 432 mln zł | 27,4% |
3Q18 | 1,688 mld zł | 418 mln zł | 24,8% |
4Q18 | 1,678 mld zł | 411 mln zł | 24,6% |
1Q19 | 1,496 mld zł | 473/398 mln zł | 31,6/26,4% |
2Q19 | 1,565 mld zł | 505/427 mln zł | 32,2/27,3% |
3Q19 | 1,612 mld zł | 501/423 mln zł | 31,1/26,3% |
4Q19 | 1,716 mld zł | 473/400 mln zł | 27,6/23,3% |
1Q20 | 1,557 mld zł | 484/414 mln zł | 31,1/26,7% |
2Q20 | 1,618 mld zł | 509/435 mln zł | 31,5/27,0% |
3Q20 | 1,621 mld zł | -/433 mln zł | -/26,7% |
4Q20 | 1,660 mld zł | -/396 mln zł* | -/23,9%* |
1Q21 | 1,550 mld zł | -/432 mln zł | -/27,9% |
2Q21 | 1,580 mld zł | -/453 mln zł | -/28,7% |
3Q21 | 1,611 mld zł | -/456 mln zł | -/28,3% |
4Q21 | 1,775 mld zł* | -/505 mln zł* | -/28,5%* |
*) dane oszacowane na podstawie wyniku rocznego oraz wyników za 3 poprzednie kwartały