Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podsumował pracę rzeczników konsumentów w 2018 roku. Udzielili oni w tym czasie prawie 157 tys. porad dotyczących usług, w tym 35 tys. porad z zakresu usług telekomunikacyjnych.
W całej Polsce działa 372 rzeczników konsumentów, którzy zapewniają bezpłatną pomoc w przypadku problemów z reklamacją produktu lub usługi, gdy konsumenci potrzebują wsparcia w sporze z przedsiębiorcami. Rzecznicy działają przy starostach powiatowych, którzy formalnie są ich pracodawcami.
Zobacz: UOKiK: kara za telemarketing „Akademii Zdrowia”
Zobacz: UOKiK: Prezentowanie cen z rabatem tak jak cen standardowych to wprowadzanie konsumentów w błąd
W 2018 roku rzecznicy udzielili łącznie 475929 porad, o 6,5% więcej niż rok wcześniej. Zgłoszenia konsumentów dotyczyły najczęściej sprzedaży produktów - ponad 243 tys. Były to przede wszystkim reklamacje ubrań i butów (ponad 78 tys.), a także sprawy dotyczące sprzętu RTV, AGD i komputerów (prawie 66 tys.) oraz mebli (prawie 37 tys.).
- Rzecznicy konsumentów to bardzo ważna instytucja. Są jak lekarze pierwszego kontaktu w sprawach konsumenckich: zdiagnozują problem, udzielą porady, podejmą się interwencji u przedsiębiorcy, pomogą w sprawie sądowej. Wielu z nich zajmuje się też profilaktyką - edukują konsumentów, aby unikali pułapek i byli świadomi swoich praw. Zależy nam, aby rzecznicy byli łatwo dostępni dla mieszkańców i oferowali im jak najwyższy poziom ochrony. Często tak właśnie jest. Niestety, wciąż są powiaty, gdzie rzecznik pracuje na ułamek etatu albo pełni równolegle inne funkcje w starostwie.
- powiedział Marek Niechciał, prezes UOKiK
Prawie 157 tys. porad było związanych z usługami. W tej grupie najwięcej skarg dotyczyło usług telekomunikacyjnych - 35 tys., o 25% więcej niż w 2017 roku. Możliwą przyczynę spadku podał prezes UOKiK.
- Przyczyną może być ograniczenie działalności nieuczciwych firm, które podszywały się pod dotychczasowego operatora i podsuwały do podpisu nową umowę jako aneks do starej. Poskutkowały kary nakładane przez UOKiK i nagłośnienie tematu, które zwiększyło czujność konsumentów. Wiele takich firm już upadło. Podobnie jest w branży energetycznej – tam też spadła liczba skarg na alternatywnych sprzedawców.
- powiedział Marek Niechciał
Zobacz: 2 miliardy złotych - tyle polski rząd planuje zarobić na aukcji 5G
Zobacz: Zmiany w umowach z telekomami: przed ich zawarciem dostaniesz streszczenie
Rzecznicy konsumentów zajmowali się także sprawami finansowymi, skargami na branżę turystyczną, a także sprawami związanymi z opieką zdrowotną. W każdej z tych grup zanotowano spadki liczby udzielonych porad.
- Klient kupił na raty telefon od operatora. Zanim je spłacił, sprzedał go do lombardu. Tam kupił go konsument. Po pewnym czasie zaczął dostawać komunikaty o niezapłaconych ratach i możliwości zablokowania telefonu. Złożył reklamację do lombardu, powołując się na wadę prawną towaru i zażądał zwrotu pieniędzy. Lombard ją odrzucił, tłumacząc się oświadczeniem sprzedającego, że telefon był jego własnością. Dopiero po interwencji miejskiego rzecznika konsumentów ze Szczecina lombard uznał reklamację.
- to jeden z przykładów spraw, którymi zajmowali się rzecznicy konsumentów
Zobacz: Noworoczne postanowienia: Jak rzucić palenie? Te aplikacje ci pomogą
Zobacz: Nowy skład redakcji TELEPOLIS.PL
Wszystkich głosujących: 218
Źródło ankiety: UOKiK: Rzecznicy konsumentów udzielili przez rok 35 tys. porad dotyczących usług telekomunikacyjnych
Źródło tekstu: UOKiK
Masz trochę racji, gdyż twórcy bazujący na Chromium mogą zastąpić niektóre jego części i tak robią w ...
Wypas i nawet patrząc na specyfikację jest na prawdę Super. Ciekawe czy Apple kiedykolwiek zaprezent ...
1.2 Ty tak poważnie czy tylko Cię poniosło? Zapytaj się Amerykańskich polityków dlaczego aplikacji ...
Tak naprawdę jedyna nowość to ekran Amoled.
Czyli dla ciebie?
[ORANGE FLEX] Czyli "chcesz, masz" - dyskusja ogólna
[T-mobile na kartę] Dyskusja ogólna
[Heyah 01] Dyskusja ogólna
[Play/P4] Modernizacja, rozbudowa, konfiguracja sieci - cz. 2.
[VIRGIN Mobile] - Dyskusja ogólna cz.3