Wyniki T-Mobile Polska za 1Q2019: stabilny wynik EBITDA, mimo negatywnego wpływu zdarzeń jednorazowych, wzrost bazy klientów
Na koniec I kwartału 2019 roku T-Mobile miał 10,823 mln aktywnych kart SIM. 7,298 mln z nich stanowiły oferty abonamentowe, a 3,525 mln oferty na kartę.
Dalsza poprawa kluczowych wyników operacyjnych
Na koniec pierwszego kwartału bieżącego roku T‑Mobile Polska obsługiwał bazę 10,823 mln klientów. Liczba ta oznacza wzrost o 314 tysięcy w porównaniu do analogicznego kwartału roku ubiegłego i jest zasługą przede wszystkim zwiększenia lojalności klientów oraz dalszej redukcji współczynnika churn. Co ważne, operator zanotował wzrost przede wszystkim bazy abonamentowej, a więc tej grupy, na której koncentrował swoje działania w ostatnich miesiącach. W tym segmencie miesięczny średni wynik churn wyniósł jedynie 0,8%, co oznacza, że osiągnął poziom rekordowego trzeciego kwartału ubiegłego roku.
- Wzrost zaufania klientów do marki T‑Mobile, widoczny już pod koniec ubiegłego roku, spowodował, że klienci zostają z nami dłużej, co bezpośrednio przełożyło się na dynamiczny wzrost bazy o 314 tysięcy kart SIM i zaowocowało wyraźnym wzrostem przychodów z usług segmentu mobilnego (+2,8% (r/r)). W ogólnym rozrachunku pozwoliło nam to na utrzymanie stabilnych wyników finansowych nawet w obliczu negatywnego oddziaływania na wyniki siły wyższej – pożaru, który wpłynął na funkcjonowanie data center w Annopolu.
Stabilny wynik pierwszego kwartału oraz znakomite przyjęcie naszej nowej kampanii reklamowej, skoncentrowanej na usuwaniu absurdów rynkowych pokazują, że konsekwentna realizacja strategii przyjętej w 2017 roku, opartej na koncentracji na kliencie oraz jakości usług, daje znakomite rezultaty. Satysfakcja klientów stale rośnie, a wraz z nią coraz więcej osób decyduje się przejść do T‑Mobile i zostać z nami na dłużej. W kolejnych kwartałach będziemy kontynuować te podejście i walczyć o rynek z jeszcze większą skutecznością.
- powiedział Andreas Maierhofer, Prezes Zarządu T‑Mobile Polska
Stabilne wyniki finansowe mimo niekorzystnego otoczenia
W tym czasie przychody z usług mobilnych wzrosły łącznie o 2,8% (r/r), a operator zanotował wzrosty przychodów z usług zarówno w sektorze prywatnym jak i biznesowym. Spółka wypracowała zysk EBITDA After Lease w wysokości 398 mln zł, co stanowi wzrost o 0,5% w ujęciu rocznym. Wartość EBITDA wyniosła 473 mln zł. Co ważne, rezultat ten udało się osiągnąć, mimo znaczącej presji, pod którą znalazły się przychody T‑Mobile na skutek: pożaru budynków sąsiadujących z data center w Annopolu oraz zmniejszenia zakresu działalności w obszarze nisko marżowej działalności hurtowej. Na skutek tych czynników przychody w pierwszym kwartale 2019 roku wyniosły 1,496 mld zł.
- W porównaniu z ubiegłym rokiem wykazaliśmy spadek przychodów, za sprawą zmiany strategii biznesowej w obszarze działalności hurtowej oraz negatywnego wpływu siły wyższej – pożaru, który zakłócił działania naszego data center w lutym tego roku. Jednak najważniejszym dla nas jest fakt, że przychody z usług mobilnych wzrosły w ujęciu rocznym o 2,8%, co doskonale odzwierciedla wzrost bazy klientów i pozwoliło nam wypracować stabilny wynik EBITDA w bardzo trudnym z punktu widzenia operacyjnego kwartale.
- powiedział Juraj Andras, Członek Zarządu, Dyrektor ds. Finansowych T‑Mobile Polska
Dobre wyniki operacyjne i wzrost popularności usług pozagłosowych
W pierwszym kwartale bieżącego roku T‑Mobile kontynuował działania obliczone na dalsze dostosowanie oferty do oczekiwań i poprawę satysfakcji klientów, co zaowocowało wzrostem oceny jakości obsługi i kontynuacją pozytywnego trendu w obszarze utrzymania klienta. Operator poprawił wynik churn o 0,1p.p. w stosunku do ostatniego kwartału roku 2018 i wyrównał rekordowy wynik z trzeciego kwartału 2018 roku, notując rezultat 0,8, co znacząco wspierało wzrost bazy klientów postpaid.
Świetnie przyjęta przez rynek została również oferta wyprzedażowa wsparta intensywną komunikacją oraz propozycja telefonów bez abonamentu, w komunikacji której podkreślono ekspertyzę T‑Mobile w obszarze smartfonów.
Obok tradycyjnych usług telekomunikacyjnych powodzeniem cieszyły się usługi dodane, a wśród nich usługa Smart Car. Tę ostatnią od jej premiery w grudniu 2018 roku kupiło już ponad 5000 klientów. T‑Mobile prowadził także przygotowania do uruchomienia oferty konwergentnej, w ramach których zaoferował pracownikom dostęp do testowej oferty światłowodowego dostępu do internetu w oparciu o łącza partnerów biznesowych.
Rozwój rynku biznesowego
W segmencie firm małej i średniej wielkości w analizowanym okresie nieustanną popularnością cieszyły się oferty Magenta BIZNES. Klienci coraz częściej decydowali się na skorzystanie z usług dodatkowych oraz bardziej zaawansowanych wariantów taryfowych przy przedłużeniu umowy. Rosnącą popularnością cieszyła się także oferta nielimitowanego internetu do biura świadczona w oparciu o sieć LTE.
Klienci z wyższych segmentów chętniej też sięgali po produkty z obszaru ICT. W pierwszym kwartale T‑Mobile wraz ze spółką zależną T-Systems konsekwentnie budował portfolio usług profesjonalnych dla klientów z sektora przedsiębiorstw. Zaowocowało to zawarciem szeregu nowych kontraktów, w tym na wsparcie i utrzymanie dla klientów z sektora publicznego, takich jak NFZ czy KRUS oraz NIK i PFRON. W porównaniu z porównywanym okresem z zeszłego roku znacząco wzrosła również sprzedaż rozwiązań w projektach infrastrukturalnych, między innymi do OPI (Ośrodek Przetwarzania Informacji), NCBIR oraz PKP, a także budowa Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej w Tychach. Strategia oparta o dalszy rozwój usług IT w wybranych obszarach, w tym cyberbezpieczeństwa, cyfryzacji i automatyzacji procesów, będzie kontynuowana w kolejnych kwartałach.
Najwyższa jakość sieci
W 2019 roku T‑Mobile kontynuuje podjęte już wcześniej prace zmierzające do zwiększenia zasięgu sieci z agregacją pasm. Od początku tego roku agregacja pasma działa na ponad 400 nowych stacjach co oznacza, że jest ich obecnie już 7500 mając w zasięgu blisko 65% populacji kraju. Prawie 1250 z nich oferuje agregację 4 pasm (800 MHz, 1800 MHz, 2100 MHz, 2600 MHz). Pierwszy kwartał tego roku to również kontynuacja zapoczątkowanego w 2018 roku projektu zmiany sposobu wykorzystania częstotliwości z zakresu 1800 MHz. Do końca kwietnia proces ten został zamknięty na 69% stacji obsługujących tę technologię. Zakończenie całego projektu, którego efektem będzie samodzielne korzystanie przez T‑Mobile z częstotliwości 1800 MHz na terenie całego kraju planowane jest jeszcze w tym roku.
Wyniki
Karty SIM | Abonament | Prepaid | Łącznie |
1Q15 | 6,784 mln | 9,010 mln | 15,794 mln |
2Q15 | 6,708 mln | 9,118 mln | 15,827 mln |
3Q15 | 6,640 mln | 9,056 mln | 15,696 mln |
4Q15 | 6,569 mln | 5,487 mln | 12,056 mln |
1Q16 | 6,518 mln | 5,303 mln | 11,821 mln |
2Q16 | 6,516 mln | 5,119 mln | 11,635 mln |
3Q16 | 6,541 mln | 4,680 mln | 11,221 mln |
4Q16 | 6,612 mln | 4,022 mln | 10,634 mln |
1Q17 | 6,696 mln | 3,533 mln | 10,229mln |
2Q17 | 6,741 mln | 3,510 mln | 10,251 mln |
3Q17 | 6,797 mln | 3,500 mln | 10,297 mln |
4Q17 | 6,921 mln | 3,533 mln | 10,454 mln |
1Q18 | 6,990 mln | 3,519 mln | 10,509 mln |
2Q18 | 7,068 mln | 3,541 mln | 10,609 mln |
3Q18 | 7,152 mln | 3,541 mln | 10,693 mln |
4Q18 | 7,243 mln | 3,544 mln | 10,787 mln |
1Q19 | 7,298 mln | 3,525 mln | 10,823 mln |
Przychód | EBIDTA | Marża EBIDTA | |
1Q15 | 1,602 mld zł | 544,1 mln zł | 34,0% |
2Q15 | 1,574 mld zł | 592,7 mln zł | 37,7% |
3Q15 | 1,638 mld zł | 689 mln zł | 42,1% |
4Q15 | 1,645 mld zł | 601 mln zł | 36,5% |
1Q16 | 1,649 mld zł | 524,8 mln zł | 31,7% |
2Q16 | 1,499 mld zł | 437 mln zł | 29,2% |
3Q16 | 1,618 mld zł | 542 mln zł | 33,5% |
4Q16 | 1,687 mld zł | 586,716 mln zł | 34,8% |
1Q17 | 1,572 mld zł | 431 mln zł | 27,5% |
2Q17 | 1,594 mld zł | 525 mln zł | 32,9% |
3Q17 | 1,600 mld zł | 375 mln zł | 20,3% |
4Q17 | 1,657 mld zł | 450 mln zł | 27,2% |
1Q18 | 1,567 mld zł | 401 mln zł | 25,6% |
2Q18 | 1,566 mld zł | 432 mln zł | 27,4% |
3Q18 | 1,688 mld zł | 418 mln zł | 24,8% |
4Q18 | 1,678 mld zł | 411 mln zł | 24,6% |
1Q19 | 1,496 mld zł | 473 mln zł | 31,6% |
Minuty na klienta | Abonament | Łączny |
1Q15 | 299 | 150 |
2Q15 | 311 | 154 |
3Q15 | 313 | 154 |
4Q15 | 322 | 172 |
1Q16 | 325 | 204 |
2Q16 | 334 | 213 |
3Q16 | 327 | 215 |
4Q16 | 338 | 232 |
1Q17 | 340 | 246 |
2Q17 | 330 | 248 |
3Q17 | 340 | 258 |
4Q17 | 356 | 269 |
1Q18 | 344 | 260 |
2Q18 | 333 | 253 |
3Q18 | 327 | 248 |
4Q18 | 323 | 245 |
1Q19 | 337 | 255 |
Przychód na klienta | Abonament | Prepaid | Łączny | Procent przychodu z usług niegłosowych |
1Q15 | 46 zł | 8 zł | 21 zł | 39% |
2Q15 | 45 zł | 8 zł | 24,5 zł | 39% |
3Q15 | 46 zł | 8 zł | 25 zł | 39% |
4Q15 | 42,7 zł | 8,5 zł | 26 zł | 40% |
1Q16 | 43,64 zł | 8,73 zł | 30,55 zł | 39% |
2Q16 | 39,33 zł | 8,74 zł | 26,22 zł | 46% |
3Q16 | 43,38 zł | 8,68 zł | 30,37 zł | 42% |
4Q16 | 47,10 zł | 8,56 zł | 34,26 zł | 42% |
1Q17 | 42,10 zł | 8,42 zł | 29,47 zł | 47% |
2Q17 | 42,56 zł | 12,76 zł | 29,79 zł | 48% |
3Q17 | 39,04 zł | 13,01 zł | 30,37 zł | 48% |
4Q17 | 42,60 zł | 12,78 zł | 29,82 zł | 50% |
1Q18 | 37,62 zł | 12,54zł | 29,26 zł | - |
2Q18 | 39,25 zł | 13,08zł | 30,53 zł | - |
3Q18 | 43,06 zł | 12,92 zł | 34,45 zł | - |
4Q18 | 43,32 zł | 12,99 zł | 30,32 zł | - |
1Q19 | 38,72 zł | 12,91 zł | 30,11 zł | - |
Zobacz: Wyniki Orange po 1Q2019 - więcej światłowodów, klientów konwergentnych i wzrost przychodów
Zobacz: Wyniki UPC Polska za 1Q2019. Operator kontynuuje zwiększanie bazy klientów oraz rozwój biznesu
Zobacz: Marcowe wyniki Speedtestu. Inea nie daje szans konkurentom, a fioletowe LTE znowu jest najszybsze