Orange zrealizował strategię. Rok 2024 to wzrosty, ale i spadek przychodów
Orange podał wyniki finansowe za 2024 rok. Operator odnotował wzrost liczby kluczowych usług telekomunikacyjnych – w nich osiągnął zwiększone przychody, choć sumarycznie jest na lekkim minusie. Firma z sukcesem zrealizowała blisko czteroletnią strategię .Grow, a w marcu przedstawi kolejną.

Orange Polska podsumował swoje dokonania w 2024 r., szczycąc się solidnymi wynikami operacyjnymi i finansowymi. Dynamicznie rozwijają się kluczowe usługi telekomunikacyjne, a przychody z nich wzrosły o 5,4% rok do roku. Firma z sukcesem zrealizowała strategię .Grow, ogłoszoną w na lata 2021-2024.
Rosła liczba klientów
W minionym roku rosła liczba klientów wszystkich kluczowych usług telekomunikacyjnych oferowanych przez Orange. Na koniec grudnia z Orange Światłowodu korzystało już blisko 1,6 mln klientów indywidualnych. W ostatnich trzech miesiącach roku przybyło ich 72 tys., w tym 26 tys. w wyniku zakupu przez Orange lokalnych operatorów.



W skali całego roku liczba użytkowników światłowodu zwiększyła się o ponad 200 tys. Firma rozszerza zasięg Orange Światłowodu, obecnie może z niego korzystać już blisko 9 mln (8,911 mln) gospodarstw domowych w kraju. Z konwergentnych pakietów usług dla domu korzysta już blisko 1,8 mln klientów, czyli o 85 tys. więcej niż rok wcześniej.
Liczba klientów abonamentowych usług mobilnych na koniec roku wynosiła blisko 9,2 mln (9,195 mln), w ciągu roku zwiększyła się o ponad 250 tys., a w samym 4 kwartale o 66 tys. Łączna liczba kart SIM w ofertach abonamentowych to 14,297 mln (z wliczeniem internetu mobilnego i M2M), natomiast na segment pre-paid przypada 4,311 mln. W sumie łączna liczba usług komórkowych Orange wynosi 18,608 mln. Ilościowy udział w rynku telefonii komórkowej wynosi w przypadku Orange 29%, a wskaźnik penetracji dla usług komórkowych – 172%.
Większe przychody, ale i spadki
Operator podkreśla, że efekt przyniosła podejście „więcej za więcej” (większe pakiety usług z wyższe kwoty abonamentu) w tworzeniu ofert – we wszystkich usługach rośnie ARPO, czyli średni przychód na usługę. W przypadku usług konwergentnych było to na koniec 2024 roku 126,2 zł, wyłącznie internetu stacjonarnego – 67,2 zł, a w usługach wyłącznie komórkowych – 23,2 zł (28,4 zł bez M2M). Statystyki ARPO zaniżają przychody z usług pre-paid – 15,4 zł na miesiąc.
W minionym roku przychody z kluczowych usług telekomunikacyjnych wzrosły o 5,4% w porównaniu do 2023. Jak wyjaśnia Orange, rosnąca dynamika wzrostu w tym obszarze nie zdołała jednak zrównoważyć spadku przychodów z usług IT i integratorskich, a także z odsprzedaży energii. Łączne przychody firmy wyniosły 12 732 mln zł i były niższe o 1,8% rok do roku (o 238 mln zł). Zysk netto na koniec roku osiągnął wysokość 913 mln zł, (+11,6% r/r).
Firma osiągnęła wyraźny wzrost EBITDAaL, o 4,6% rok do roku do poziomu 3,324 mln zł. Jest to przede wszystkim zasługa marży z kluczowych usług telekomunikacyjnych.
Orange Polska zainwestował w minionym roku ponad 2 mld zł, kładąc nacisk zwłaszcza na rozwój 5G i modernizację radiowej sieci dostępowej oraz inwestycje światłowodowe w ramach projektów unijnych.
Nowa strategia Orange – 19 marca
Orange Polska zrealizował założenia strategii .Grow obowiązującej w latach 2021–2024. Oznacza to, że firma osiągnęła zakładane wskaźniki finansowe, przede wszystkim wzrost przychodów (średnio rocznie o 2,6%) oraz wzrost EBITDAaL (średnio rocznie o 4,4%). W ciągu 4 lat strategii .Grow Orange Polska zwiększył EBITDAaL o ponad 500 mln zł. Sukces finansowy strategii .Grow. pozwolił firmie powrócić do stabilnych wypłat dywidendy.