Koniec telewizji? Tak, VOD detronizuje tradycyjną TV już w 30 krajach. W Polsce około miliona klientów Netflix

Wśród dostawców usług telewizyjnych serwisy subskrypcji wideo na żądanie (SVOD) stają się coraz poważniejszą alternatywą dla tradycyjnej TV i jak wskazuje najnowszy raport Capgemini, do końca roku prześcigną tradycyjną telewizję w ponad 30 krajach. 

Mieszko Zagańczyk (Mieszko)
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Koniec telewizji? Tak, VOD detronizuje tradycyjną TV już w 30 krajach. W Polsce około miliona klientów Netflix

Jak informuje Capgemini, w Stanach Zjednoczonych i niektórych częściach Europy usługi przesyłania strumieniowego Over-the-Top (OTT) mają największy udział w użyciu wideo dla wszystkich grup wiekowych do 50 lat, a wybuch pandemii tylko pogłębił ten trend. 

Dalsza część tekstu pod wideo

Dane analityków wskazują, że w Polsce pod koniec marca z usług Netfliksa korzystało 880 tys. osób, a obserwując zmiany zachowań konsumentów wywołane przez pandemię, zdaniem ekspertów jesteśmy już na granicy miliona.

W 30 krajach tradycyjna TV już przegrywa   

Badania Capgemini wskazują, że dotychczas dominująca telewizja tradycyjna (publiczna, płatna, kablowa), zostanie zdetronizowana do końca 2020 r. w aż 30 krajach. Wydawać by się mogło, że głównym odbiorcą tego rodzaju platform są w zdecydowanej większości ludzie młodzi, poniżej 35 roku życia. Jednak już teraz wśród amerykańskich i europejskich użytkowników platformy OTT są głównym źródłem konsumpcji mediów w przedziałach wiekowych 26-35 oraz 36-49. W Stanach Zjednoczonych dodatkowo popularność telewizji tradycyjnej i serwisów SVOD wśród osób powyżej 50 roku życia już dziś jest niemal na równym poziomie.

Fragmentacja usług i treści sprawia, że przekształcenie branży jest już nieuchronnym zjawiskiem. Przykładem może być brytyjska telewizja Sky, której oglądalność już w 2018 roku została przewyższona przez Netfliksa, co zmusiło Sky do stworzenia własnego serwisu OTT. Dziś serwis ten (a nie telewizja) jest głównym czynnikiem wpływającym na wzrost wyników Sky.

Ogólnoświatowe trendy mają także swoje odzwierciedlenie na polskim rynku medialnym, gdzie odbiorcy coraz chętniej sięgają po subskrypcję dostępnych platform OTT, kosztem płatnej telewizji lub kablówki.