Gigant paliwowy z zarzutami UOKiK. Nie zastosowali Omnibusa

Promocję może zorganizować każdy sprzedawca, jednak musi ona uwzględniać przepisy dyrektywy Omnibus. Jeśli nie zostaną one zastosowane, przedsiębiorca musi się liczyć z konsekwencjami finansowymi. UOKiK postawił właśnie zarzuty firmie Shell Polska, należącej do brytyjsko-holenderskiego giganta paliwowego. 

Marian Szutiak (msnet)
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Gigant paliwowy z zarzutami UOKiK. Nie zastosowali Omnibusa
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
„Wtorki i czwartki z Shell V-Power”
zatankowania paliwa w obniżonej cenie
brakowało informacji o najniższej cenie paliwa, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżek
dyrektywa Omnibus
konsumenci nie mogli ocenić, czy promocja jest dla nich korzystna
zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów

Z dyrektywy Omnibus wynika, że informacja o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką powinna się znaleźć obok informacji o obniżonej cenie, a zatem wszędzie tam, gdzie przedsiębiorca ogłasza rabaty dotyczące konkretnego towaru lub usługi. Chodzi między innymi o komunikaty marketingowe czy dystrybutory paliw. Takich w przypadku spółki Shell Polska brakowało. Jeśli zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów się potwierdzą, grozi jej za to kara w wysokości do 10% rocznego obrotu.

Dalsza część tekstu pod wideo

Właściwe oznaczenie promocji i spełnienie wymogów informacyjnych wynikających z dyrektywy Omnibus obowiązuje również stacje paliwowe. Już rok przypominamy rynkowi o nowym prawie. W przypadku Shell zakwestionowaliśmy brak jasnych informacji na temat ceny paliwa, która obowiązywała przed wprowadzeniem przez sieć obniżek w wyznaczone dni. Okazje i obniżki paliw powinny być rzetelnie komunikowane, ponieważ kupujący chcą wiedzieć jakie są faktyczne warunki promocji.

– powiedział Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK

Dyrektywa Omnibus obowiązuje od 1 stycznia 2023 roku. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów monitoruje, jak przedsiębiorcy dostosowali się do nowych obowiązków. Urząd postawił zarzuty czterem przedsiębiorcom w związku z błędnym prezentowaniem promocji i wystosował ponad 70 wystąpień miękkich. W toku jest 14 postępowań wyjaśniających w sprawie sklepów stacjonarnych. Po działaniach Prezesa UOKiK, znaczna część przedsiębiorców skorygowała dotychczasowe praktyki.