Rząd wysyła powiadomienie o nowym logowaniu – to oszustwo

Oszuści kolejny raz podszywają się pod serwis gov.pl. Tym razem jednak próbują całkiem nowej sztuczki, nakłaniając nas, by zadzwonić na podany numer telefonu.

Mieszko Zagańczyk (Mieszko)
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Rząd wysyła powiadomienie o nowym logowaniu – to oszustwo

Cyberprzestępcy już po raz kolejny wykorzystują logo instytucji rządowych jako przykrywkę dla swoich działań. Wcześniej fałszywe maile służyły do wyłudzenia danych i numerów kart płatniczych. Jak informuje firma CyberRescue tym razem jednak w wiadomości pojawia się numer telefonu, pod który należy zadzwonić. O co dokładnie chodzi?

Dalsza część tekstu pod wideo

Na pierwszy rzut oka wiadomość wygląda całkiem wiarygodnie — w nagłówku widzimy godło Rzeczypospolitej Polskiej, a poniżej informację o logowaniu z nowego urządzenia i wysłaniu żądania podpisania dokumentów. W treści maila pojawia się też adres IP rzekomego logowania oraz urządzenie.

Drogi Użytkowniku. W załączniku znajduje się oficjalne powiadomienie elektroniczne od gov.pl. Zarejestrowano logowanie z nowego urządzenia. Zostało wysłane żądanie podpisania dokumentów. Adres IP: 188.146.6.19 (Mazovia, Jasienica, T-Mobile Poland). Urządzenie: iPhone X (iOS). Nie rozpoznajesz tego urządzenia? Skontaktuj się z pomocą techniczną

– to przykładowa treść wysyłanego maila.

Niżej znajduje się numer telefonu do kontaktu z pomocą techniczną. Przestępcy liczą na to, że przestraszona ofiara zadzwoni pod podany numer, żeby wyjaśnić, co się dzieje.

Rząd wysyła powiadomienie o nowym logowaniu – to oszustwo

Co grozi ofiarom? Firma CyberRescue zbadała to zagrożenie. Oszust, który odbierze połączenie, poinformuje o kradzieży tożsamości i próbie wzięcia kredytu na dane odbiorcy maila. Podczas rozmowy wypytuje o dane osobowe, adres e-mail i bank, u którego ma konto odbiorca fałszywej wiadomości. Przestępca dla uwiarygodnienia ataku przekazuje, że powiadomi organy ścigania. Po chwili wysyłany jest SMS z imieniem, nazwiskiem konsultanta banku, gdzie doszło do rzekomego wyłudzenia kredytu i dzwoni telefon. To cyberoszust podający się za pracownika banku, który pod pretekstem ochrony oszczędności próbuje wyłudzić kolejne dane osobowe i nakłonić do przelewu środków na rachunek techniczny

Jak się chronić?

CyberRescue radzi, co robić w takiej sytuacji. Jeśli otrzymasz podejrzaną wiadomość o logowaniu do serwisu rządowego:

  • nie odpowiadaj na maila i nie dzwoń pod podany numer,
  • wrzuć wiadomość do spamu,
  • nie podawaj żadnych danych nieznanym osobom,
  • jeśli jednak doszło do rozmowy z cyberprzestępcą i podania danych, skontaktuj się ze swoim bankiem i sprawdź, czy z konta nie zniknęły żadne środki. Zastrzeż numer PESEL.