TikTok stanowczo. Na ich platformie nie ma na to miejsca
Nie jest żadną tajemnicą, że głównym siedliskiem dezinformacji są media społecznościowe. TikTok wypowiada wojnę nieprawdziwym informacjom i usuwa filmiki przedstawiające stanowiska niezgodne z prawdą.

Dezinformacja nie jest nowym zjawiskiem, jednak ciągle pojawiają się jej nowe formy i kanały. Od powstania mediów społecznościowych, to właśnie one są najczęstszymi kanałami przekazu nieprawdziwych informacji. TikTok jako największe z nich jest zobligowany do podjęcia działań, które mają na celu walkę z rozprzestrzenianiem się dezinformacji. Dlatego też edukuje użytkowników w zakresie cyfrowego dobrostanu.
TikTok walczy z dezinformacją na swojej platformie
TikTok chwali się działaniami, które podjęli w walce z dezinformacją oraz ich skutecznością. Najważniejsze z nich to:



- Usprawnianie modeli uczenia maszynowego w celu sprawniejszego dostosowywania się do dynamicznego charakteru dezinformacji.
- Zwiększenie efektywności wykrywania znanych, wprowadzających w błąd materiałów graficznych i audio w celu zmniejszenia liczby zmanipulowanych treści.
- Wdrożenie bazy danych zawierającej sprawdzone twierdzenia dotyczące faktów (fact-checking) jako pomoc dla moderatorów w podejmowaniu szybkich i trafnych decyzji.
- Uruchomienie programu fact-checkingowego, w ramach którego zbierane i sprawdzane są nowe twierdzenia pojawiające się w sieci. Pozwala to na szybsze wyszukiwanie haseł wprowadzających w błąd na platformie i usuwanie ewentualnych naruszeń. Od rozpoczęcia tego programu w pierwszym kwartale 2022 roku TikTok zidentyfikował 33 nowe stwierdzenia zawierające dezinformację, co poskutkowało usunięciem z platformy 58 tysięcy filmów.
Podjęte działania usprawniły proces wykrywania i usuwania nieprawdziwych treści. Naruszenia Zasad Integralności i Autentyczności stanowią mniej niż 1% wszystkich filmów usuniętych z platformy. Władze platformy wskazują, że celem tych zasad jest zapewnienie użytkownikom środowiska bez szkodliwej dezinformacji i umieszczania treści, które mogłyby wprowadzać w błąd społeczność w zakresie procesów obywatelskich, zdrowia publicznego lub bezpieczeństwa. Na przykład, TikTok zabrania udostępniania nieprawdziwych informacji na temat szczepionek lub COVID-19 czy głosowania.