Tajemnicze urządzenia stanęły w polskich kościołach. Wyjaśniamy
Dziwi Cię widok automatu płatniczego w kościele? Lepiej się przyzwyczajaj, bo będzie ich coraz więcej. Wbrew pozorom mają mnóstwo zalet.

Było kwestią czasu, aż trzeci sektor przekona się do płatności bezgotówkowych. Mowa o organizacjach pozarządowych, charytatywnych i religijnych. One również otworzyły się na nowoczesne rozwiązanie, które znacznie ułatwia pozyskiwanie datków i przy okazji zabezpieczają transakcje.
PolCard from Fiserv poinformował, że zamontował w Polsce już ponad 100 „datkomatów” – automatów płatniczych, pozwalających przekazać datek nie „na tacę” czy „do puszki”, ale kartą płatniczą (także zbliżeniowo) na konto organizacji. Datkomaty mają sporo zalet, na czele z zabezpieczeniem transakcji tymi samymi systemami ochrony, co płacenie kartą w sklepach. Darczyńca od razu otrzyma potwierdzenie wpłaty, bo każda wpłata jest odpowiednio rejestrowana. Koniec z zastanawianiem się, gdzie się podziała gotówka.



Organizacje również korzystają. Datkomaty w świątyniach mogą działać całą dobę, podczas gdy tradycyjna taca działa tylko w czasie nabożeństw. Co więcej, jeden datkomat może obsługiwać więcej niż jedną fundację lub cel, co doceniają działacze charytatywni. Nic dziwnego, że pojawiają się w świątyniach, coraz częściej można je spotkać także w galeriach handlowych czy na dużych dworcach. Ten trend widać też między innymi w Wielkiej Brytanii, Francji czy Szwecji.
Zobacz: Mastercard i Caritas uruchamiają datkomaty w dziesięciu lokalizacjach w całej Polsce
Zobacz: Google Play pomoże wystąpić z Kościoła: apka do apostazji ciałem się stała
Datkomaty podbiły serce trzeciego sektora w czasie szczytu pandemii COVID-19. Według badania Stowarzyszenia Klon/Jawor aż 66% organizacji charytatywnych odnotowało pogorszenie sytuacji finansowej, a 37% obwiniało za to brak bezpośredniego kontaktu z ludźmi. Datkomaty okazały się doskonałym wyjściem z sytuacji, bezpiecznym i prostym w obsłudze. Poza nimi PolCard from Fiserv zainstalował też kilkaset tradycyjnych terminali płatniczych w organizacjach pożytku publicznego. To część działań w ramach Programu Wsparcia Obrotu Bezgotówkowego. Firma rozwija też nowe rozwiązanie, umożliwiające przekazywanie drobnych datków na rzecz wybranej organizacji przy okazji codziennych zakupów stacjonarnych i internetowych.