DAJ CYNK

UOKiK ostrzega: Nie daj sobie ukraść pieniędzy z konta

Dodane przez: msnet

Kategoria: Bezpieczeństwo

Interakcje: 2776

UOKiK ostrzega - zagrożenia w sieci kradzież pieniędzy

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ostrzega przed zagrożeniami płynącymi z sieci, które mogą doprowadzić do utraty pieniędzy z konta bankowego. Jednocześnie UOKiK przypomina, że bank powinien w ciągu jednego dnia roboczego oddać konsumentowi utracone w wyniku oszustwa środki, a następnie wyjaśnić kto odpowiada za incydent lub zgłosić takie przypadki organom ścigania.

UOKiK otrzymuje wiele skarg od konsumentów, którzy w wyniku oszustwa stracili swoje pieniądze z konta. Jeden z poszkodowanych tak opisał swoją historię:

Wystawiliśmy przedmiot na sprzedaż na OLX i po kilku minutach dostaliśmy wiadomość na WhatsApp od osoby, która była zainteresowana zakupem. Byliśmy pewni, że korespondujemy z klientem, który chce od nas kupić towar. Przesłano nam potwierdzenie przelewu, mieliśmy podać numer karty i naprawdę nie było to dziwne dla mnie, ponieważ przy zakupie biletów PKP też podawałam wszystkie dane z karty. Nic mnie nie niepokoiło. Po pewnym czasie zalogowałam się na konto i zobaczyłam, że zniknęły pieniądze.

Podobnych skarg jest więcej. Najczęściej dotyczą podszywania się pod pracownika infolinii danego banku, portal aukcyjny lub sprzedażowy, czy podrobienia strony internetowej.

Zobacz: Przejęcie Polkomtel Infrastruktura przez Cellnex. UOKiK wydał zgodę
Zobacz: UOKiK: Plus naprawi usługi premium oraz wypłaci rekompensaty

Zakupy internetowe są bardzo popularne i wygodne, jednak, jak pokazują napływające do UOKiK skargi, mogą być przyczyną poważnych kłopotów. Chciałbym przestrzec konsumentów, aby nie podawali numeru karty i kodu karty oznaczonego literami CVV lub CVC, które ułatwią oszustom kradzież naszych pieniędzy. Nie klikajmy w podejrzane linki do płatności, które dostajemy SMS-em lub na komunikatorach. Do wykonania wpłaty wystarczy wskazać kupującemu numer konta bankowego. Portale aukcyjne dysponują najczęściej bezpiecznymi metodami płatności. Bankom przypominam, że powinny rzetelnie analizować każdy przypadek nieautoryzowanej transakcji, a nadużycia zgłaszać organom ścigania.

– powiedział Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów radzi uważać na nietypowe działania, takie jak SMS z informacją o konieczności dopłaty kilku złotych na przykład do przesyłki kurierskiej, wraz z linkiem do fałszywej strony, która może nas pozbawić środków pieniężnych, zgromadzonych na koncie bankowym. Uważać trzeba również na rozmówców, którzy do nas dzwonią, podając się za pracowników banków i żądając od nas podania informacji, o które prawdziwy pracownik banku nas by nie zapytał. Nie wolno również podawać przez telefon pełnego numeru karty płatniczej wraz z kodem CVV/CVC. A to tylko niektóre z możliwości, z których mogą skorzystać cyberprzestępcy.

Co zrobić, gdy padłeś ofiarą oszustwa?

UOKiK radzi, by w razie wykonania nieautoryzowanych transakcji z naszego konta jak najszybciej skontaktować się z bankiem za pośrednictwem oficjalnej infolinii i ją zgłosić. Zmienić też powinniśmy dane do logowania do aplikacji bankowej i bankowości elektronicznej oraz zastrzec kartę. Na powiadomienie instytucji finansowej mamy 13 miesięcy, ale im wcześniej to zrobimy, tym lepiej. Następnie powinniśmy zawiadomić policję.

Gdy bank odrzuci naszą reklamację, powinniśmy złożyć wniosek do Rzecznika Finansowego lub miejskiego/powiatowego rzecznika konsumentów o pomoc w rozwiązaniu naszej indywidualnej sprawy.

UOKiK przypomina obowiązki banków

  • Bank powinien rzetelnie przeanalizować reklamację konsumenta.
  • Zgodnie z ustawą o usługach płatniczych, bank w terminie jednego dnia roboczego powinien oddać konsumentowi skradzioną kwotę i wyjaśnić sprawę. Jeżeli klient w jakimś stopniu ponosi odpowiedzialność za utratę gotówki, bank po dokonaniu zwrotu środków konsumentowi powinien ocenić na ile to on przyczynił się do utraty pieniędzy. Wówczas bank może domagać się od konsumenta zwrotu części zwróconych środków.
  • Rozliczenie powinno nastąpić następnego dnia liczonego od momentu wystąpienia incydentu lub dokonania zgłoszenia przez konsumenta.
  • Jeśli bank odmawia zwrotu środków, gdyż podejrzewa, że konsument padł ofiarą oszustwa, powinien sam informować organy ścigania. Bank nie może odmawiać zwrotu środków i jednocześnie uzależniać tego od zgłoszenia przez konsumenta sprawy na Policję.

Zobacz: Bitdefender ostrzega przed groźnym trojanem na Androida
Zobacz: Poczta Polska ostrzega przed oszustwami związanymi z obsługą celną przesyłek spoza UE

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Pixabay

Źródło tekstu: UOKiK

Przewiń w dół do następnego wpisu

Kredyty gotówkowe

Porównaj wszystkie kredyty w jednym miejscu

Alior Bank
Pierwsza Pożyczka
RRSO: 5,12%Kwota do zapłaty: 5 394,76 zł

Rata: 149,85 zł

Darmowa porada
Kasa Stefczyka
Pożyczka konsolidacyjna FIT
RRSO: 6,17%Kwota do zapłaty: 5 475,95 zł

Rata: 152,11 zł

Darmowa porada
ING Bank Śląski
Pożyczka Pieniężna
RRSO: 7,22%Kwota do zapłaty: 5 557,05 zł

Rata: 154,36 zł

Darmowa porada

Kredyty dla firm

Porównaj wszystkie kredyty dla firm w jednym miejscu

Nest Bank
BIZnest Kredyt w Ratach - Przedsiębiorca
Prowizja: 1 995 złWaluta: PLNOkres: 6 miesięcy - 8 lat

Marża: od 0,4%

Darmowa porada
Bank BPS
Kredyt w rachunku bieżącym - MIKRO
Prowizja: 1 250 złWaluta: PLNOkres: maks. 2 lata

Marża: 1,5% - 3,5%

Darmowa porada
Bank BPS
Kredyt Szybka Inwestycja
Prowizja: 1 000 złWaluta: PLNOkres: maks. 15 lat

Marża: 1,5% - 3,5%

Darmowa porada

Konta osobiste

Porównaj wszystkie konta osobiste w jednym miejscu

Toyota Bank
Konto młodzieżowe Click
Konto: 0 złKarta: 0 zł Bankomaty: 0 zł

Koszt miesięczny: 0 zł

Darmowa porada
ING Bank Śląski
Konto z Lwem Mobi
Konto: 0 złKarta: 0 zł Bankomaty: 0-5 zł

Do 160 zł w promocji za otwarcie konta osobistego z kartą i kontem oszczędnościowym (do 30 czerwca 2 więcej» 021 r.):
Zyskasz 110 zł, jeśli:
do 30 czerwca 2021 r. otworzysz przez naszą stronę internetową lub w aplikacji Moje ING (wybierając opcję "Załóż konto bankowe") konto Mobi z:
- Otwartym Kontem Oszczędnościowym (OKO)
- i kartą (kartę możesz też zamówić później, już w Moim ING. Zrób to do 30 czerwca, żeby spełnić warunek promocji.) do 31 sierpnia 2021 r. zrobisz min. 10 transakcji bezgotówkowych - dowolną kartą wydaną do konta lub BLIKIEM.
Zyskasz dodatkowe 50 zł jeśli:
- do 31 sierpnia 2021 r. z wymienionych 10 transakcji min. 3 zrób BLIKIEM - płacąc za zakupy w sklepach internetowych
- do 30 czerwca 2021 r. załóż min. jeden cel oszczędnościowy na OKO otwartym w ramach promocji
- do 31 sierpnia 2021 r., w różnych miesiącach trwania promocji, zrób 2 przelewy na minimum 50 zł na OKO otwarte w ramach promocji, tak żeby na dzień 31 sierpnia 2021 r. na koncie oszczędnościowym powiązanym z celem było minimum 100 zł.

Koszt miesięczny: 0 zł

Darmowa porada
mBank
eKonto możliwości
Konto: 0 złKarta: 0 zł Bankomaty: 0 zł

Koszt miesięczny: 0 zł

Darmowa porada

Konta dla firm

Porównaj wszystkie konta dla firm w jednym miejscu

Nest Bank
BIZnest Konto
Konto: 0 złKarta: 0 zł Bankomaty: 0 zł

Promocja "Terminal płatniczy z Nest Bankiem" - do 400 zł premii dla posiadaczy BIZnest Konta, którzy więcej» zawrą umowę o terminal płatniczy i będą z niego aktywnie korzystać

Koszt miesięczny: 0 zł

mBank
mBiznes Standard (w promocji)
Konto: 0 złKarta: 0 zł Bankomaty: 0/5 zł

Promocja „Załóż firmę i konto firmowe z premią 300 zł” dostępna do 30.06.2021 r.
Ab więcej» y zdobyć:
- 100 zł - otwórz Konto Mój Biznes do końca czerwca
- 100 zł - w lipcu, sierpniu i wrześniu wykonaj przelewy do ZUS na min. 250 zł/mies. oraz zapewnij min. 1000 zł wpływu zewnętrznego
- 100 zł - w lipcu, sierpniu i wrześniu wykonaj min. 500 zł/mies. transakcji kartą debetową
- 300 zł - spełnij powyższe warunki i dodatkowo zamów terminal płatniczy oraz zapewnij na nim co najmniej 1000 zł obrotu do końca września 2021 r.

Koszt miesięczny: 0 zł

Darmowa porada
Revolut
Konto Firmowe
Konto: 0 złKarta: 0 zł Bankomaty: 0 zł

200 zł bonusu na start dla nowych klientów

Koszt miesięczny: 0 zł

Karty kredytowe

Porównaj wszystkie karty kredytowe w jednym miejscu

Diners Club
Diners Club LOT
Oprocentowanie: 5.76Okres bezodsetkowy: 59 dni

Program lojalnościowy Miles&More,
Ubezpieczenie podróży zagranicznych:
- OC do 1,000.000 więcej» PLN,
- Koszty leczenia do 300.000 PLN,
- NNW do 100.000 PLN,
- Obsługa prawna do 20.000 PLN,
- mienie osobiste do 6.000 PLN;
- anulowanie, skrócenie, opóźnienie podrózy do 900 PLN;
Business-check-in,
saloniki lotniskowe,
fast track

Maks. limit: 50 000 zł

Darmowa porada
Toyota Bank
Toyota Gold
Oprocentowanie: 6.45Okres bezodsetkowy: 56 dni

Szeroki pakiet assistance, możliwość rozłożenia zadłużenia na niższe raty, serwis Concierge i medycz więcej» y w cenie karty

Maks. limit: 100 000 zł

Darmowa porada
Toyota Bank
Toyota Black Pearl
Oprocentowanie: 6.70Okres bezodsetkowy: 56 dni

Szeroki pakiet assistance - udostępniony dla posiadaczy kart Toyota Bank, możliwość wstąpienia do pr więcej» gramu partnerskiego Toyota More

Maks. limit: 8 000 zł

Darmowa porada